ZZP Servicedesk

Welke social media passen bij jou?

Welke social media passen bij jou?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Kan jij door de bomen het bos nog zien als het gaat om social media? Er zijn ontelbare platformen waar wij ons met z'n allen massaal voor blijven aanmelden. Als zelfstandige zijn social media, mits je deze op de juiste manier gebruikt, een gratis marketinginstrument. Hier vind je een overzicht van de grootste social media platformen en wat je ermee kunt.
Tips om het juiste platform in te zetten

Facebook

Een van de bekendste en grootste platformen werd bedacht door Mark Zuckerberg toen hij nog aan Harvard studeerde. Het moest een soort smoelenboek worden waar studenten persoonlijke interesses op konden delen. Inmiddels is het veel meer dat dan. Zo is het mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken waarop mensen jouw bedrijf kunnen liken. Dit maakt Facebook een uitermate geschikt platform om content op te plaatsen en zo jouw doelgroep te bereiken. Door de informele opzet van het platform worden er relatief snel likes uitgedeeld. Probeer zoveel mogelijk content te plaatsen die jouw doelgroep aanzet tot interactie. Vragen stellen in jouw bericht nodigt mensen uit om te reageren. Let wel op dat je niet content gaat plaatsen om het plaatsen. Post alleen iets als het relevant is voor jouw doelgroep. Je kunt ook adverteren op Facebook, dit is wel tegen betaling.
 

Twitter

Via Twitter kun je berichten (tweets) plaatsen van maximaal 140 tekens lang. Ook kun je foto’s en korte filmpjes ‘twitteren’. Het voordeel van Twitter is dat je relatief makkelijk een groot bereik kunt creëren. Ook is de drempel om mensen te benaderen erg laag. Zo kun je met mensen in contact komen die je anders niet zou spreken. Twitter is redelijk luchtig en informeel waardoor je zeker humor mag gebruiken in je berichten. Om succes te hebben op Twitter is het juist belangrijk dat je niet alleen maar over jouw product of dienst twittert.
 
Door hashtags (#) in jouw tweets te gebruiken, kunnen potentiële klanten jouw berichten makkelijker vinden. Twitter verzamelt namelijk alle berichten waarin dezelfde hashtag gebruikt worden. Een populaire hashtag is bijvoorbeeld ‘#DTV’ (durf te vragen). Deze wordt vaak gebruikt in tweets waar een vraag in wordt gesteld. Je kunt deze dus gebruiken als je de mening wilt van andere twitteraars of als je een antwoord nodig hebt.
 

Instagram

In tegenstelling tot de meeste social media is Instagram geheel gericht op beeld. Door middel van filters kun je jouw foto’s en video’s een mooiere uitstraling geven. Via Instagram kun jij als zelfstandige aan jouw doelgroep laten zien waar jij je mee bezighoudt. Zo kun je foto’s plaatsen van jouw nieuwe producten, maar ook een filmpje van een inspirerend event dat je hebt bijgewoond.
 
Onder jouw foto’s en video’s kun je hashtags plaatsen, waar mensen op kunnen klikken. Via deze weg kun jij je vindbaar maken voor jouw doelgroep. Instagram is zeer geschikt als je veel met beeld kunt vertellen. Er is namelijk weinig ruimte voor tekst en het platform is niet gericht op het plaatsen van links.
 

YouTube

Het sociale platform YouTube, dat gericht is op video, is de derde meest gebruikte website ter wereld. Via YouTube kun je door middel van filmpjes vertellen wie jij als zelfstandige bent en waar jij voor staat. Potentiële klanten willen immers zien met wie zij te maken krijgen. Je kunt ook sfeerimpressies delen waarin jij bijvoorbeeld aan het werk bent. Hier mag best wat humor in zitten aangezien een video snel saai kan worden. Het grootste deel van de YouTube-bezoekers is namelijk niet geïnteresseerd in jou en jouw onderneming. Aan jou de taak om hier met jouw filmpje(s) verandering in te brengen. Zorg er daarom voor dat het geen langdradige video wordt met een overload aan informatie. Maar maak bijvoorbeeld een video waarin je tips geeft of iets uitlegt. Zo heeft de kijker daadwerkelijk iets aan de video. YouTube is geheel geïntegreerd in andere social media, en kun je jouw video’s ook delen via bijvoorbeeld Twitter en Facebook.
 

Pinterest

Erg in opkomst is het sociale platform Pinterest. Het is een online prikbord waarop jij foto’s of video’s ‘pint’ die jou inspireren of boeien. Het draait, in tegenstelling tot de meeste platforms, niet om de foto’s die je zelf maakt, maar om de foto’s die je verzamelt. Op een openbaar bord kun je jouw merkidentiteit laten zien. Door ook naar de borden van jouw doelgroep te kijken blijf je op de hoogte van wat er speelt en kun je hier op inspelen. Als je visueel veel kunt laten zien, dan is Pinterest zeker geschikt voor jouw onderneming. Let wel; driekwart van de gebruikers is vrouwelijk. Heeft jouw product of dienst affiniteit met mode, lifestyle, kunst, vrije tijd of eten en drinken? Dan zit je qua doelgroep gebakken. Ben je vooral gericht op tekst of een mannelijke doelgroep? Laat het medium dan voor wat het is.
 

Google+

De Facebook-concurrent Google+ is steeds groter aan het worden. Ondanks dat Google+ in grote lijnen erg veel gemeen heeft met Facebook, is er een aantal grote voordelen voor ondernemingen. Door jouw onderneming te verifiëren worden jouw gegevens vindbaar in Google en zal je ook op de kaart van Google Maps te vinden zijn. Ten slotte hoef je jouw content niet met iedereen te delen. Je kunt berichten plaatsen in bepaalde groepen, circles genaamd, waarin bijvoorbeeld klanten of branchegenoten zitten. Op deze manier kun je jouw kennisenkringen apart op de hoogte houden van informatie.
 

LinkedIn

Het sociale platform LinkedIn is gericht op netwerken. Niet gek is dat zelfstandigen hier geregeld nieuwe opdrachten en samenwerkingen aan over houden. Naast een persoonlijk profiel kan hier ook een bedrijfspagina worden aangemaakt. Hierop kun je interessante artikelen plaatsen of leuke blogs delen met je netwerk.
Omdat LinkedIn vooral gericht is op de zakelijke markt, is de meest effectieve tijd om jouw content te plaatsen tijdens de kantooruren. Vooral in de vroege ochtend, wanneer iedereen zijn of haar mail checkt. Adverteren via LinkedIn is ook mogelijk, maar daar moet je wel voor betalen.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Janneke van Bemmel
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er…
Pilot webmodule zzp
Op 11 januari 2021 is de pilot van de webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie (WBA) van start gegaan. Met deze online module kunnen opdrachtgevers middels het invullen van een vragenlijst helder krijgen of ze een zzp’er mogen inhuren voor een opdracht…
Jigal Schrijver
Je bent zzp’er en je krijgt een aanvraag voor een mooie opdracht binnen. Na kennis te hebben gemaakt met de opdrachtgever, zal de opdracht besproken worden. De onderhandeling kan beginnen. Maar hoe pak je dat aan als zzp’er? Jigal Schrijver en…
Inge | Foto: Nationale-Nederlanden
Op basis van goed vertrouwen en mondelinge afspraken verloopt het gros van de zzp-opdrachten vlekkeloos. “Maar juist die ene keer waarbij het misging, had ik graag willen voorkomen”, zegt zelfstandig copywriter Ingeborg. Een overeenkomst van…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.