ZZP Servicedesk

WordPress SEO & WooCommerce

WordPress SEO & WooCommerce

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Het optimaliseren van je WordPress-website voor zoekmachines (SEO) doe je misschien al met de WordPress SEO-plugin van Yoast. Voor een webshop werkt SEO nét iets anders, omdat het niet zomaar over pagina’s gaat, maar over producten. Je kunt Google met de juiste SEO-technieken dus bepaalde informatie geven over jouw product. Een deel van deze informatie wordt soms ook in Google getoond (al ligt dit mede aan de autoriteit van je website).

Welke productinformatie kan Google uitlezen?

Als je een bepaald product zoekt via Google, kan het zijn dat je het al eens eerder hebt gezien; de prijs wordt getoond, net als de voorraad en eventueel de beoordeling van het product.

WooCommerce SEO
Bol.com maakt gebruik van “rich snippets”

Zoals je ziet maakt Bol.com gebruik van rich snippets. Dit zorgt ervoor dat je bij het zoekresultaat meer informatie te zien krijgt:

  • Beoordeling (en aantal stemmen)
  • Prijs
  • Voorraad

Doordat je zoekresultaat deze informatie mee krijgt kan het zijn dat er sneller op wordt geklikt. Het kan natuurlijk ook de andere kant op werken; je prijs is hoger (of beoordeling lager) dan die van de concurrent en er wordt minder snel op geklikt.

Hoe geef ik deze productinformatie aan mijn producten mee?

WooCommerce doet dit automatisch voor de prijs en voorraad (op basis van de informatie die jij hebt ingevuld). Als jij dus op de juiste manier de productinformatie in WooCommerce hebt ingevuld zal deze informatie automatisch zichtbaar zijn voor Google. Of Google de informatie bij jouw zoekresultaten toont, verschilt per website.

Meer optimalisatie

Om je webshop en productpagina’s verder te optimaliseren voor zoekmachines, kun je gebruikmaken van de WordPress SEO-plugin van Yoast. Met deze plugin kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle product- en categorie-pagina’s automatisch een titel en meta-beschrijving krijgen (op basis van de informatie).

Ook is het belangrijk dat de afbeeldingen op productpagina’s voorzien zijn van een “alt-tag” (die begint met het belangrijkste zoekwoord; meestal de naam van het product).

Yoast WooCommerce SEO

Speciaal voor WooCommerce-webshops heeft Yoast de plugin “WooCommerce SEO“. Deze plugin is niet gratis (vanaf 49 dollar), maar zeker de moeite waard. Onder andere de volgende zaken zitten in de Yoast WooCommerce SEO-plugin:

  • Zorgt voor uitgebreidere OpenGraph- en Twitter-data, zodat er op sociale netwerken ook product-informatie word getoond;
  • Haalt onnodige zaken weg uit je sitemap;
  • Zorgt voor betere “breadcrumbs” (die beter leesbaar zijn voor Google);
  • Zorgt voor een betere weergave op Pinterest.

Site-structuur

Behalve alle technieken voor het optimaliseren van je website en webshop, is het belangrijk dat je er een logische site-structuur op na houdt. Hieronder verstaan we de productcategorieën en eventuele subcategorieën.

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Zakelijke Iphone 12
Onlangs presenteerde Apple haar nieuwe smartphone: de iPhone 12. Het toestel wordt verkocht in vier modellen en kent diverse verbeteringen ten opzichte van de iPhone 11 uit 2019. Heb je als ondernemer een nieuw toestel nodig, of wil je medewerkers een telefoon aanbieden voor zakelijk gebruik? In dat geval kan de iPhone 12 het overwegen waard zijn.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je niet alleen toepassen op de tekst van je website, maar ook op de afbeeldingen. De concurrentie op SEO in tekst is erg groot, bij afbeeldingen is dit kleiner omdat minder mensen via afbeeldingen zoeken naar bedrijven. Hoe kun jij ervoor zorgen dat Google Images naar jouw pagina verwijst?
Website naar andere domeinnaam overzetten
Er zijn verschillende redenen denkbaar om de website van je bedrijf naar een andere domeinnaam over te zetten. Misschien heb je in het verleden wel een hele lange naam bedacht die werkelijk niemand kan onthouden. Dat is een goede reden om een andere domeinnaam te kiezen. Het overzetten van een website naar een andere domeinnaam is niet heel moeilijk, maar kost even wat tijd. Ontdek hier hoe je dat aanpakt.
Je logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst. Als het goed is ben je niet zomaar je bedrijf begonnen. Daar heb je goed over nagedacht en datzelfde is aan te raden voor je logo. Daar zit je zomaar 30 jaar aan vast.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.