ZZP Servicedesk

Zeg ‘nee’ in 9 stappen

Zeg ‘nee’ in 9 stappen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Wanneer je zelfstandig ondernemer bent, is het belangrijk om te zorgen dat je klanten en relaties tevreden zijn. Een gevaar is dat je op den duur geen ‘nee’ meer kunt zeggen, wat je in vervelende situaties kan brengen. Met deze tips durf jij weer ‘nee’ te zeggen.
Omdat je die ene opdracht niet ziet zitten

1. Denk na

Geef niet meteen antwoord op vragen. Ga eerst na of je wel tijd hebt voor die ingewikkelde opdracht of een weekendje weg in die veel te drukke week. Zo voorkom je dat je instemt met zaken die je niet waar kunt maken of andere problemen veroorzaken. Dus zeg gewoon: “Ik denk er even over na en kom er morgen bij je op terug.” Dan zorg je er meteen voor dat je een helder antwoord kunt geven, met een goede reden. Zonder dat je hakkelend antwoord geeft en zwakke argumenten geeft voor je ‘nee’.

2. Beoordeel de vraag

Wanneer iemand je een vraag stelt, ga dan na of dit aansluit bij jouw doelen. Wanneer je je als drukke ondernemer bezig moet houden met tijdrovende taken die niets te maken hebben met het behalen van je doelen, houd je minder tijd over voor de voor jou belangrijke taken.

3. Wees de vraag voor

Soms voel je al aankomen wat iemand wilt gaan vragen. Als je weet dat je om wat voor reden dan ook niet wilt instemmen met de vraag, geef dan antwoord voor de vraag wordt gesteld. ‘‘Ik heb het deze maanden erg druk’’ of ‘‘ik heb helaas geen tijd’’ is een heldere manier om aan te geven dat je het niet ziet zitten de opdracht aan te nemen.

4. Wees niet geïntimideerd

De kans bestaat dat iemand geen genoegen neemt met ‘nee’. Voel je niet in het nauw gedreven wanneer iemand boos wordt of blijft smeken. ‘Ja’ zeggen betekent voor jou indirect dat je ‘nee’ zegt tegen iets dat je leuk vind: je hebt tenslotte minder tijd voor een brainstorm met een collega-zzp’er, een gezellige avond met vrienden of het uitwerken van een nieuw idee.

5. Draai er niet omheen

Verzin geen slechte smoesjes om duidelijk te maken dat je niet doet wat iemand van je vraagt. Nee is nee en daar hoef je niet omheen te draaien. Daarnaast zal een klant je ‘leugentje om bestwil’ een stuk minder waarderen dan een eerlijke ‘nee’.

6. Nee is niet persoonlijk

Je hebt het vast een keer gedaan: ‘ja’ gezegd op iets waar je geen zin in had, omdat je bang was om de persoon die het vroeg af te wijzen. ‘Nee’ zeggen tegen een vervelende opdracht betekent niet meteen dat je de persoon afwijst, je wijst alleen de vraag af.

7. Zeg geen ‘sorry’

Iedereen heeft het recht ‘nee’ te zeggen. Dit mag ook omdat je een keer geen zin hebt in nóg een opdracht. Je bent immers niemand een verklaring schuldig en het zeggen van ‘sorry’ na het zeggen van nee is dus nergens voor nodig.

8. Blijf vriendelijk

De persoon die jou iets vraagt, rekent misschien niet op een negatief antwoord. Houd dit in je achterhoofd bij het zeggen van ‘nee’. Al vraagt een klant opnieuw of je een vervelende opdracht kunt doen, terwijl je vorige week haarfijn hebt uitgelegd waarom je het niet kan doen, antwoord altijd respectvol en professioneel.

9. Afzeggen mag

Soms kom je er later pas achter dat je een belofte niet kan waarmaken. Schaam je niet om dan alsnog te vertellen dat je van mening bent veranderd. Doe dit echter wel zo snel mogelijk en leg duidelijk uit waarom je nu toch nee moet zeggen. ‘Nee’ zeggen is nog altijd minder erg dan iemand op het laatste moment teleurstellen.
MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!