ZZP Servicedesk

Zo houd je de administratie succesvol bij

Zo houd je de administratie succesvol bij

Het opzetten van een onderneming kost veel tijd. Je dient je netwerk op te bouwen, probeert contact te zoeken met potentiële opdrachtgevers en leveranciers, je bent aan het nadenken over hoe je jezelf wil promoten of misschien ben je een eigen website aan het bouwen. Maar denk je ook aan je administratie?
Een aantal tips

Het opzetten van een administratie kan er daarbij inschieten. Hier een aantal tips voor het succesvol bijhouden van een administratie.

  1. Het is een open deur, maar wees gestructureerd. Houd privé en zakelijk strikt gescheiden. Houd één bankrekening aan voor alle zakelijke in- en uitgaven. Boek per maand een vast bedrag naar de privérekening over om van te leven. Dan houd je het voor jezelf overzichtelijk.
  2. Houd een administratie bij. Tegenwoordig zijn er allemaal handige boekhoudprogramma’s waarbij de administratie online (in de cloud) bijgewerkt kan worden. Bonnen kunnen tegenwoordig via een app of online platform in de administratie worden opgeslagen, zodat deze altijd weer makkelijk teruggevonden kunnen worden.
  3. Wil jij je alleen maar bezig houden met de commerciële kant van je onderneming? Zorg ervoor dat de administratie geen ondergeschoven kindje wordt. Besteed dit dan uit aan een accountants- of administratiekantoor. Dan doet iedereen waar hij/zij goed in is!
  4. Wist je dat als je in gesprek gaat met een potentiële relatie en daarbij een biertje of een wijntje drinkt, de kosten ook (weliswaar beperkt) aftrekbaar zijn? Schrijf wel op het bonnetje met wie je hebt gegeten/gedronken en waarom je dat hebt gedaan. Dit voorkomt dat er achteraf discussie ontstaat met de Belastingdienst over het zakelijk karakter.
  5. Ook kosten die je maakt met de privéauto kunnen als aftrekpost worden opgevoerd. Elke gereden kilometer is aftrekbaar tegen 19 cent per kilometer. Houd dan wel een registratie bij.

Als zzp’er heb je de verplichting om de administratie minimaal 7 jaar te bewaren. Daarbij kan worden gedacht aan grootboekoverzichten, debiteuren- en crediteurenadministratie, voorraadadministratie en kilometeradministratie. Gegevens met betrekking tot een bedrijfspand moeten zelfs 10 jaar worden bewaard.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!