ZZP Servicedesk

Zo kom je bij de klant van jouw dromen aan tafel

Zo kom je bij de klant van jouw dromen aan tafel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Met regelmaat geef ik trainingen, workshops en lezingen over succesvolle acquisitie. Eigenlijk wordt er elke keer dezelfde vraag gesteld. Hoe kun je nou bij die klant van jouw dromen aan tafel komen? Een terechte vraag en een vraag die ik in dit blog voor je hoop te beantwoorden.
Blog van Helma Lensen – Aertssen | Goacid
Zelf verricht ik veel koude telefonische acquisitie. Een werkje waar sommige mensen van gruwelen. De bellers vinden het eng of vervelend, de gebelden vinden het storend. Gek genoeg ervaar ik zelden dat de persoon aan de andere kant van de lijn het storend vindt dat ik bel. Vaak genoeg bedanken ze me zelfs na het telefoongesprek. Waar hem dit in zit? Jezelf onderscheiden! Je bent geen belbureau of call center, gedraag je dan ook niet zo. Probeer geen scripts te maken, ga geen teksten instuderen. Laat het gesprek op zijn beloop en stel de juiste vragen, open vragen wel te verstaan.

Timing

Desondanks zijn ook niet al mijn gesprekken even succesvol. Timing is key. Niet alleen met betrekking tot waar het bedrijf aan de andere kant van de lijn zich bevindt, maar ook wat de ‘state-of-mind’ is van de persoon aan de andere kant van de lijn. Merk je al direct dat de persoon niet helemaal bij het gesprek aanwezig is, dan kun je dit het beste bespreekbaar maken. Je kunt zelfs voorstellen om op een ander moment terug te bellen. Beëindig een gesprek in ieder geval altijd met een positieve afsluiting en een ‘ja’ van de andere persoon. Onbewust zal dit blijven hangen en heeft de ander een positief gevoel wanneer jij de volgende keer belt. Houd het initiatief aan jouw kant.

Eerlijk

Tot slot is het belangrijk om eerlijk te zijn. Geef eerlijk aan dat je elkaars tijd niet wil verdoen. Wees concreet en eerlijk over de reden dat je belt en stel vervolgens een open vraag. Laat de andere persoon aan het woord, luister en geef eerlijk aan welke uitdagingen jij uit het verhaal kunt oplossen. Wanneer blijkt dat er nu niets voor jou te doen is, vraag je naar de strategische agenda voor de komende periode. Aan de hand daarvan kun je gezamenlijk bepalen wanneer het volgende contactmoment gaat zijn. Blijkt dat er wel iets is wat jij kunt oplossen, dan plan je een datum in voor een afspraak.

Maatwerk

Bovenstaande klinkt heel gemakkelijk en sommige mensen zullen denken dat dit niet voor alle vakgebieden of beroepen van toepassing is, maar dit geldt voor iedereen, in elke branche en voor elke functie. Het is belangrijk om jezelf voor te bereiden wanneer jij jouw prospect gaat bellen. Nogmaals: lijstjes bellen, daar zijn bureaus voor. Jij levert maatwerk en dit moet al blijken uit het gesprek dat je aan de telefoon voert. Wees niet bang om de telefoon op te pakken. De persoon aan de andere kant van de lijn is ’s ochtends ook verfomfaaid opgestaan en staat net zo bloot onder de douche als jij. Het is een mens. En het ergste dat er kan gebeuren is dat je ‘geen interesse’ te horen krijgt…
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Knopen doorhakken
Als je in loondienst werkt worden belangrijke beslissingen vaak genomen en knopen doorgehakt door de manager of baas. Als zzp’er dien je dit echter helemaal zelf te doen. Dagelijks neem jij je eigen beslissingen en maak je keuzes voor je…
Sjanne Marie van den Groenendaal promoveert
Sommige zzp’ers maken de tocht naar de Kamer van Koophandel, omdat zij diep van binnen altijd al eigen baas hebben willen zijn. Voor anderen voelt het als de enige manier om te ontsnappen aan de vervelende sfeer op werk. In haar promotieonderzoek…
Powerwoman Diana Yussupova lacht
Voor sommige ondernemers is het een uitdaging helder te verwoorden welke verandering zij met hun onderneming willen realiseren. Powerwoman Diana Yussupova behoort duidelijk niet tot die categorie. De passie voor haar onderneming spat door de…
pexels-josh-sorenson-976866
Voor jezelf beginnen kan een spannende stap zijn. Als ondernemer heb je wat minder zekerheden en juist meer verantwoordelijkheden. Maar juist de vrijheid vinden veel ondernemers heel fijn. Én het kan ook nog eens je portemonnee een plezier doen….

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.