ZZP Servicedesk

Zo regel je een 0800- of 0900-nummer

Zo regel je een 0800- of 0900-nummer

Met een 0800- of 0900-nummer val je wat meer op en klanten kunnen ’m beter onthouden. Je wilt toch goed bereikbaar zijn?

En wat zijn die informatienummers precies?

Wat is het verschil?

Bij een 0800-nummer betaal jij alle kosten, de beller betaalt niks. Voor een 0900-nummer bepaal jij het tarief, per gesprek of per minuut.

Waarom een 0800-nummer?

Als het voor je bedrijf heel belangrijk is om goed bereikbaar te zijn voor je klanten, is een 0800-nummer een goede oplossing. De drempel om te bellen is veel lager. Nadeel is misschien wel dat je wat meer neptelefoontjes krijgt, van verveelde kinderen bijvoorbeeld.

Waarom een 0900-nummer?

Nou, om van al het gebel een inkomstenbron te maken. Maar houd er wel rekening mee dat zo’n nummer mensen kan afschrikken.

Er zijn drie verschillende 0900-nummers, daarom worden ze ook wel 090X-nummers genoemd:

  • 0900: voor het aanbieden van betaaldiensten of klantenacties. Ook de meeste helpdesks hebben tegenwoordig een 0900-nummer.
  • 0909: voor prijsvragen, spelletjes of andere amusementsdiensten.
  • 0906: voor diensten van erotische aard of diensten die een verlengend karakter hebben.

Andere nummers

Er zijn ook servicenummers van vier of zeven cijfers. Die kun je aanvragen als je minimaal 7500 belminuten per maand genereert.  Een extern callcenter kan dan die oproepen beantwoorden en het maakt dan niet uit waar ter wereld dat callcenter zit.

Als je een ander speciaal nummer wil, kun je ook een 088-nummer aanvragen. Dat is handig als je een landelijk bedrijf hebt bijvoorbeeld, dan hebben alle medewerkers, waar ze ook zitten, hetzelfde netnummer.

Buitenlandse bellers

0800- en 090X-nummers zijn vanuit het buitenland niet bereikbaar, voor bellers vanuit het buitenland moet je daarom een ‘normaal nummer’ of een UIFN-nummer, een Universal International Freephone Number dat je voor bepaalde landen instelt, hebben. Of je kunt in het buitenland een 0800- of 090X-nummer aanvragen en die doorverbinden naar jouw Nederlandse centrale.

Waar vraag ik de nummers aan?

Dat kan via ACM.nl, de site van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt. Dat is de nieuwe naam van de gefuseerde organisaties de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Daar kun je zien welke nummers nog vrij zijn en welke jij nog kunt claimen.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Andere interessante artikelen

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Help ons

Verricht 1 van deze gratis acties en help zowel je eigen onderneming als dit platform verder groeien. Door zzp’ers voor zzp’ers.

Enkel een klik helpt ons al

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief