ZZPSERVICEDESK

Zo valt jouw website in de smaak bij opdrachtgevers

Zo valt jouw website in de smaak bij opdrachtgevers

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Je hebt de knoop doorgehakt en gaat voortaan als zelfstandige door het werkzame leven. De voorbereidingen kunnen beginnen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel en natuurlijk een eigen website. Als jouw concurrenten azen op dezelfde opdrachten, hoe zorg je er dan voor dat jouw website opvalt bij de opdrachtgevers?
Concurrenten kunnen azen op dezelfde opdrachten

Start met het kiezen van een domeinnaam, webhosting en CMS

Je hebt vast al een idee voor een domeinnaam. Dan hoef je alleen nog maar te controleren of deze domeinnaam vrij is. Daarnaast kies je voor je website hosting zodat ‘ie snel laadt en een optimale bezoekerservaring geeft. Ga je zelf aan de slag met het bouwen van een website? Dan moet je nu kiezen voor een CMS. Er zijn verschillende gratis programma’s, maar de meesten kiezen voor WordPress. Het is gemakkelijk in gebruik en er zijn heel veel thema’s, waarmee je al direct een basis hebt voor je site. Veel daarvan zijn ook gratis.  

Kies een thema

Er is heel, veel aanbod, maar je moet nu toch een keuze maken. Voor de meeste zzp’ers is een one-page template de beste optie. Alles wat je de bezoeker wilt vertellen staat gewoon onder elkaar, en via het menu aan de bovenkant kun je direct naar specifieke onderdelen springen.  

Zorg voor duidelijke navigatie

Niemand wil verdwalen, zeker je opdrachtgevers niet. Neem in ieder geval de belangrijkste onderdelen op in de navigatie zoals je werkervaring, uurtarieven en contactgegevens.  

Korte introductie: what’s in it for them?

De opdrachtgever is op je site, dus nu is het zaak om hem vast te houden. Dit is het moment om kort en bondig te vertellen waarom jij dé persoon bent voor de opdracht. Vertel wat over je specialiteiten, je ervaring, en je passie voor je werk.  

Show, don’t tell

Vertel voor wie je al eerder naar tevredenheid hebt gewerkt door middel van bijvoorbeeld een portfolio. Je kunt eventueel doorlinken naar meer uitleg over de verschillende opdrachten op een extra portfoliopagina.  

Referenties in de vorm van reviews

Iedere opdrachtgever wil graag referenties zien. Die kun je hem geven in de vorm van reviews van eerder werk door opdrachtgevers.  

Vermeld duidelijk je contactgegevens

Niet alleen onderaan maar ook in navigatie, en liefst ook vaker tussendoor met een CTA. Plaats je telefoonnummer en eventueel je e-mailadres ook bovenaan de pagina, zodat wie halverwege al overtuigd is, direct de telefoon kan pakken. Helemaal mooi is het als je dat kunt laten mee schuiven als mensen naar beneden scrollen. De contactgegevens kun je ook op een aparte pagina zetten, bijvoorbeeld als je ook route-informatie kwijt wilt en een afbeelding van Google Maps. Gebruik geen contactformulier, de meeste opdrachtgevers vinden dat niet sympathiek.  

Gebruik social media en blog

Bovenstaande onderdelen zorgen ervoor dat je in elk geval een uitgebreid online visitekaartje hebt waar alles over jou te vinden is. Maar wil je je expertise in jouw vakgebied etaleren, dan mag een bloggedeelte eigenlijk niet ontbreken. Die deel je dan vervolgens op LinkedIn en Facebook, zodat je je vakkundigheid via sociale media verspreidt.  

Zeker LinkedIn is voor veel zzp’ers een belangrijk kanaal om zichtbaar te zijn. Zorg er daarom voor dat je sociale media in lijn zijn met het beeld dat je wilt dat anderen van jou hebben. Daarnaast kan social media ook helpen om meer bezoekers te trekken naar je website. Neem bijvoorbeeld een link op naar je site in je sociale profielen. Word online zichtbaar door te reageren op populaire werkgerelateerde blogs, ga naar netwerkborrels en laat links en rechts je website vallen. Of verwijs bij reageren op een opdracht naar je website. Zo val je op tussen alle andere zzp’ers en laat je een professionele indruk achter.

Dit artikel is in samenwerking met Argeweb geschreven.

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, chat, mail en WhatsApp
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

ComputerComputer
Google website zoekmachines
Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al…
Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat mensen onder de…
Persoonlijke reclame
Om je heen zie je erg veel reclame, maar je wilt niet meedoen aan die reclamegekte. Laatst las je zelfs dat jongeren nogal ongevoelig…
Intellectueel eigendom is makkelijk te kopiëren. Auteursrecht beschermt je daartegen. Het zorgt ervoor dat jij altijd genoemd moet worden bij jouw werken en dat…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.