ZZP Servicedesk

Zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen

Zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je niet alleen toepassen op de tekst van je website, maar ook op de afbeeldingen. De concurrentie op SEO in tekst is erg groot, bij afbeeldingen is dit kleiner omdat minder mensen via afbeeldingen zoeken naar bedrijven. Hoe kun jij ervoor zorgen dat Google Images naar jouw pagina verwijst?
Hoe kunnen afbeeldingen voor klanten zorgen?
Google kijkt naar drie zaken om te bepalen hoe hoog je in de zoekresultaten komt:
1. Kan Google op mijn website zoeken?
2. Staan de juiste termen waarop mensen zoeken op mijn pagina?
3. Zijn er andere partijen die naar mijn website linken?
Als ondernemer is het lastig om bedrijven naar jou te laten verwijzen, bij afbeeldingen zoeken wordt hier minder rekening mee gehouden. Hier zit de kans om toch goed te scoren. Als jouw afbeelding hoog scoort in Google, kan hij ook gezien worden bij de reguliere zoekresultaten.

7 tips voor het toepassen van zoekmachine optimalisatie op afbeeldingen:

1. Bestandsnaam

De optimalisatie begint al voordat je het plaatje op je website zet. Zorg ervoor dat je termen gebruikt waarop je gezocht wilt worden. Als jij hanglampen verkoopt is ‘hanglamp.jpg’ duidelijker dan ‘afbeelding001.jpg’ en wordt deze sneller gevonden in Google als iemand zoekt naar ‘hanglampen’. Als je op zoek bent in Google naar een foto van een hanglamp ga je natuurlijk niet naar ‘afbeelding001’ zoeken, dus een duidelijke omschrijving is belangrijk. Met hulptools als AdWords kun je kijken naar het zoekvolume (hoe vaak mensen naar bepaalde termen zoeken) van bepaalde woorden om te bepalen welke woorden handig zijn.

2. Alt-tekst

Soms zie je een balkje met tekst staan wanneer je met je cursor over een afbeelding heen gaat. Dit is de alternatieve beschrijving of ‘alt-tekst’. Als mensen op Google Images zoeken naar deze omschrijving, dan komt jouw afbeelding tussen de zoekresultaten te staan. Als een afbeelding op jouw website niet wil laden maar wel een alternatieve beschrijving heeft, dan wordt deze tekst getoond.
Zorg ervoor dat de alternatieve beschrijving kort is. Als je te veel tekst plaatst, ziet Google het als ‘keyword stuffing’. Dat betekent dat je veel trefwoorden plaatst, met als doel sneller gevonden te worden. Dan kan het zijn dat je gezien wordt als spam en dit is nadelig voor de positie van je site in de zoekresultaten.
Alt-tekst is ook handig voor producten waarvan de naam onduidelijk is, zoals een beurtbalkje. In HTML zou het er zo uitzien:
balkje tussen klanten bij de kassa
Op deze manier vinden klanten het artikel ook als ze niet weten hoe het voorwerp precies heet. Maak je gebruik van een CMS? Dan kun je via een ‘edit’ knop de alt-tekst toevoegen.
balkje tussen klanten bij de kassa

3. Tekst rondom de afbeeldingen

Zorg ervoor dat de zoektermen van jouw afbeelding ook in de tekst rondom het plaatje worden gebruikt. Zoekmachines raken in de war als jij een foto van een zwarte hond gebruikt bij een tekst over een financieel plan. Om zo effectief mogelijk gebruik te maken van SEO is het van belang dat jouw afbeelding relevant is voor de tekst.

4. Grootte van afbeeldingen

Gebruik afbeeldingen met een hoge resolutie. Kleine plaatjes worden minder goed gevonden in Google. Illustraties van hoge kwaliteit krijgen een hogere positie in Google als iemand zoekt naar afbeeldingen zonder een resolutie aan te geven.

5. Voorkom tekst in je afbeeldingen

Tekst in een afbeelding wordt niet geïndexeerd en dus niet gevonden door Google. Het is beter om de tekst die jij in een afbeelding wilt zetten ernaast te plaatsen.
Als het niet mogelijk is om tekst en illustratie apart te houden, zoals bij een infographic, zorg er dan wel voor dat je de afbeelding toelicht. Deze toelichting wordt namelijk wel geïndexeerd.

6. Laat Google jouw afbeeldingen indexeren

‘Robots.txt’ is een bestand dat aan zoekmachines aangeeft of ze toegang hebben tot delen van jouw site. Je kunt dit bestand vinden in de sitemap waarin jouw website staat bij je webhostingprovider. Zet al jouw plaatjes in dezelfde map, bijvoorbeeld ‘/img’, en geef aan in robots.txt dat jij Google het recht geeft om de illustraties in deze map te indexeren. Om dit aan te geven hoef je alleen de regel ‘Allow: /img’ erin te zetten. Hierdoor kan Google er beter voor zorgen dat jouw afbeeldingen gevonden worden. Dan krijg je in robots.txt bijvoorbeeld:
User-Agent: *
Disallow: /admin
Disallow: /groups
Allow: /img

7. Gebruik originele afbeeldingen

Als je echt hoog wilt komen in Google Images, dan is het nodig dat je je eigen afbeeldingen gebruikt. Originele afbeeldingen komen sneller voor in zoekresultaten dan kopieën.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Powerwoman Diana Yussupova lacht
Voor sommige ondernemers is het een uitdaging helder te verwoorden welke verandering zij met hun onderneming willen realiseren. Powerwoman Diana Yussupova behoort duidelijk niet tot die categorie. De passie voor haar onderneming spat door de…
zzp'er ziet nieuwe klant op mobiel
Zzp’ers zijn (net als de meeste mensen) gewoontedieren. Grote kans dat je regelmatig op dezelfde, succesvolle manier aan nieuwe klanten komt. In deze vaak lastige tijden, kan het echter lonen eens een nieuwe strategie uit te proberen. Misschien…
Bob Komen glimlacht naar camera
Speel jij met de gedachte om als zelfstandig Uber chauffeur (een deel van je) inkomsten te genereren? De 54-jarige Bob Komen ging je voor en deelt al zijn ervaringen, inzichten en tips. Na het lezen van dit interview weet jij of een toekomst als…
pexels-kampus-production-5920774
Hoe kies je de juiste soort werkkleding of bedrijfskleding om te bedrukken? Deze keuze is waarschijnlijk de meest belangrijke keus want jij zal de werkkleding lang en vaak dragen. Belangrijk is dus dat de kwaliteit goed is en dat het prettig zit….

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.