ZZP Servicedesk

Zzp-docent Els geeft les en is onderwijscoach: ‘Het enige wat je meeneemt is jezelf, jij bent je dienst’

Onze zzp'ers interview Els Hijlkema
Els Hijlkema

Zzp-docent Els geeft les en is onderwijscoach: ‘Het enige wat je meeneemt is jezelf, jij bent je dienst’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Waar de coronacrisis voor veel zzp’ers in het teken staat van stress en ‘overleven’, is het voor velen ook een tijd van bezinning, omscholing en het roer omgooien. En wat blijkt: steeds meer mensen beginnen als zzp’er in het onderwijs. In 2003 maakte Els Hijlkema al de stap naar het voortgezet onderwijs en is sinds 2008 interim docent Frans en Duits én onderwijscoach. Hoe ga je te werk als zzp’er in het onderwijs? En is het voor iedereen weggelegd? Els vertelt meer.

In contact met Teach-In Group

“Ik was van mijzelf al vrij ondernemend, maar heb in 2008 toch een sprong in het diepe gemaakt. Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, alle belangrijke zaken geregeld: ik wilde aan de slag. Meteen ben ik in contact gekomen met Teach-In Group, een samenwerkingsverband tussen excellente onderwijsprofessionals en scholen door het gehele land, waar ik opdrachten kon vinden.”

Teach-In Group is al 16 jaar specialist in interim-onderwijsprofessionals. De oprichters komen zelf uit de zakelijke dienstverlening. In die branche is het hoogst normaal om de kwaliteit van het werk te meten. Is de klant tevreden, dan komt hij terug. Die aanpak projecteert Teach-In Group op het onderwijs en werd in 2005 direct bekroond. Met een verfrissende kijk en expertise werken zij nauw samen met scholen en docenten aan het behoud en verhoging van de professionaliseringsgraad in het onderwijs. Teach-In Group werkt, als enige organisatie in het Voortgezet Onderwijs, met een door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst waardoor docenten veilig in het onderwijs kunnen ondernemen. 

Over Teach-In Group

Dat was (en is) voor Els een mooie stap geweest. “Teach-In Group kan docenten en onderwijsinstellingen met elkaar matchen. Ze komen achter jouw kracht en vaardigheden door het voeren van een persoonlijk gesprek en een assessment. Tijdens zo’n assessment ga je een les verzorgen buiten je eigen vakgebied. Je wordt direct uit je comfortzone gehaald. Zo kunnen zij zien hoe je met bepaalde situaties omgaat en hoe je contact is met leerlingen. Ik weet nog dat ik in een klas kwam met ontzettend vervelende leerlingen en het voelde alsof het ontzettend slecht ging. Uiteindelijk bleek het best mee te vallen. Je leert ontzettend veel dingen over jezelf.”

Na het assessment volgde er ook een sessie met een psycholoog. “Tijdens zo’n sessie houdt je een rollenspel waarbij je bijvoorbeeld situaties met vervelende collega’s naspeelt. Ook hier kan Teach-In Group zien hoe stevig je in je schoenen staat. Het was erg leerzaam.”

Een uitvoerige werving en selectieprocedure met o.a. een real-life assessment stelt Teach-In Group in staat om enkel met excellente interim-onderwijsprofessionals te werken. Deze interimmers onderscheiden zich niet enkel voor de klas maar zijn ook bijvoorbeeld toegevoegde waarde voor een school op het gebied van onderwijsontwikkeling of coaching.

Over Teach-In Group

Meer dan een opdrachtenbank

“Bij Teach-In Group wordt er dus gekeken naar wie je bent en wat je neerzet. Zo weten ze wat ze van je kunnen verwachten en beoordelen ze welke school bij je past. Je hebt elkaar daarin nodig. Teach-In Group zal je niet aanbieden bij een school die niet bij je past. De uitkomsten van het assessment worden meegenomen in de acquisitie en dit stelt Teach-In Group in staat om de juiste match te maken.”

“Bovendien heeft Teach-In Group als credo ‘Resultaat in het onderwijs meetbaar maken’. Dat sprak mij heel erg aan. Het deed me bijvoorbeeld denken aan hoe ik me aan vergaderingen stoor waarin je telkens dezelfde dingen bespreekt waar toch niks van gaat komen. Ik wilde die verandering maken.”

Coach & CouncELS

“Na een periode van lesgeven in Frans en Duits kreeg ik steeds meer feedback van docenten over de fijne gesprekken die ik met hen voerde, zowel privé als zakelijk. Daarnaast wist ik na een korte periode al veel te vertellen over leerlingen in bijvoorbeeld vergaderingen. Ik werd eigenlijk een soort van coach, en daar wilde ik iets mee doen.”

Els besloot de tweejarige opleiding coach en counselling te volgen en heeft zich gespecialiseerd in het coachen van beelddenkers en hoogsensitieve personen wel of niet in combinatie met het onderwijs. “Het blijkt namelijk dat veel ‘algemene’ problemen van kinderen of docenten voortkomen uit deze karaktereigenschappen. Beelddenkers weten bijvoorbeeld vaak niet waar(mee) ze moeten beginnen of kunnen dromerig en ongeïnteresseerd overkomen. Een hoogsensitief persoon lijkt vaak verlegen, zijn intuïtief of zijn vaak erg moe. Ik geef workshops, coachsessies en trainingen aan docenten, zij-instromers, teamleiders en leerlingen om te leren hoe je met deze karaktereigenschappen het beste uit jezelf kunt halen en optimaal kan presteren. Daarnaast geef ik ook trainingen in effectieve communicatie met leerlingen.”

“Het belangrijkste in al mijn trainingen is dat mensen zichzelf gaan snappen. Waarom ze de dingen doen die ze doen en waarom ze steeds tegen dezelfde problemen aanlopen. Alleen dan kom je erachter hoe je de beste versie van jezelf kunt zijn.”

Opdrachten combineren

De werkzaamheden zijn voor Els goed te combineren. “Ik geef nog steeds les, maar heb ook opdrachten op persoonlijke titel. En van het een komt uiteindelijk ook weer het ander. Als ik, via Teach-In Group, tijdelijk lesgeef op een school, kan ik daarna soms ook nog mijn eigen ontwikkelde trainingen geven.”

“Een advies voor toekomstige zzp’ers in het onderwijs: schrijf je in bij een bureau als Teach-In Group om aan opdrachten te komen. Zij hebben zoveel contacten, waardoor je echt een groot netwerk voor jezelf kunt opbouwen. Ik zit nooit zonder opdrachten. Voordat onderwijsinstellingen je ‘inhuren’ willen ze je eigenlijk al een keer les hebben zien geven of beter leren kennen, Teach-In Group is dan een belangrijke schakel.”

“Op dit moment sta ik op drie scholen: in Amsterdam, Gouda en Twello. En dat is schakelen. Maar het enige dat je meeneemt is jezelf. Bedenk altijd goed waar je voor staat, wat je wilt en kunt. Jij bent je dienst.”

Teach-In Group werkt op dit moment samen met zo’n 250 streng geselecteerde interim-onderwijsprofessionals die bewust de keuze hebben gemaakt om zich als zelfstandig ondernemer in de onderwijsmarkt te profileren. Een zelfstandige docent bij Teach-In Group is zijn eigen baas. Dit betekent dat de gezagsverhouding binnen de uitdagende onderwijsprojecten ook anders is dan wanneer je in loondienst werkt op een school. Aangesloten docenten denken niet langer in fte, maar in uren. De onderwijsprofessionals bepalen zelf hoeveel uur zij werken en welke dagen dit zijn.

Over Teach-In Group

Niet voor iedereen weggelegd

Belangrijk om te vermelden is dat niet iedereen zomaar zzp’er in het onderwijs kan worden. Els vertelt: “In een week of twee moet je zicht hebben op de leerlingen voor je. Daarbij is het belangrijk om een band met de leerlingen te creëren. Je moet snel doorhebben hoe zaken binnen een bepaalde school lopen, hoe de wegen daar zijn, je moet kunnen inspringen, maar ook je eigen pad blijven volgen. Niemand wil dat je uit de pas loopt op die school. En belangrijk: transparant communiceren. Als ik ergens op een school binnenloop en ik zie dingen gebeuren dan vraag ik daar altijd naar. En soms wil ik dingen anders doen, want ik ben verantwoordelijk voor mijn taak. Dit communiceer ik dan met mijn teamleider.”

Els geeft een goed voorbeeld: “Een paar jaar geleden kwam ik als docent Duits op een school terecht waar kinderen ongelimiteerd toetsen konden herkansen om betere cijfers te halen. Ik was daar inmiddels al de 7e docent, maar wist nog niets van deze procedure. Tot het moment dat er een toets moest worden gemaakt, ik zag dat iedereen binnen een paar minuten klaar was. Ik was verbaasd, vroeg wat er aan de hand was en de kinderen zeiden: ‘Ja mevrouw, we doen het wel in de herkansing’. Ik wist niet wat me overkwam. Ik ben toen naar de directie gelopen en hoorde dat ze dit nou eenmaal al jaren zo deden. Door transparante communicatie en duidelijke onderbouwing heb ik het voor elkaar gekregen dat er geen herkansingen meer kwamen. Ook dat kan je als zzp-docent. Je bent heel effectief. Ook in bijvoorbeeld vergaderingen met collega’s. Je komt er als een nieuw persoon bij met een frisse blik, daar zijn scholen vaak mee geholpen. Maar zorg dan wel dat je band goed is met je collega’s, want dan nemen ze ook echt iets van je aan.”

Het fijne aan het werk als zzp’er

“Toen ik me bij Teach-In Group aanmeldde wist ik eigenlijk ook niet waar ik aan begon. Nu vind ik het zo’n geweldig leuke manier van werken. Als ik ergens heel lang zit ga ik me ‘vervelen’, ik heb veel nieuwe impulsen nodig en ben op zoek naar uitdaging voor mezelf. En of je als zzp’er alleen bent? “Ik ben erg sociaal en kan het prima zelf. Als het nodig is, vind je elkaar.”

“Ook als je privé door een lastige tijd gaat, kan het werk veel voor je betekenen”, vertelt Els. “Vorige week kwam ik blij thuis. Ik had een faalangsttraining gegeven aan kinderen. Ze bedankten mij enorm en zeiden dat ze er ontzettend veel aan hebben gehad. Mede door die faalangsttrainingen ben ik dit jaar op diezelfde school teruggevraagd. Ook liep er laatst een collega langs die zei: ‘Ik heb zoveel aan je handvatten gehad. Ik heb mensen bereikt in hun zijn.’ En dat vond ik zo fijn. In al mijn werkzaamheden wil ik de ander laten zien wie hij of zij is. Want daar kan je echt mee verder.”

Meer weten over Teach-In Group? Bekijk dan de website. Benieuwd naar de werkzaamheden van Els? Hier lees je er meer over.

Door Lisa Roozen

Lisa is Executive Manager bij ZZP Servicedesk. Elke week spreekt zij zzp’ers met een bijzonder of interessant verhaal. Lees hier alle verhalen.

Wil jij ook je verhaal delen? Stuur een mail naar [email protected] 

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Je ontvangt een aanslagbiljet van de Belastingdienst met daarop een bedrag voor de bijdrage Zorgverzekeringswet. Deze bijdrage is inkomensafhankelijk: als je meer verdient, moet je meer betalen. Hierdoor betaal je mee aan de kosten van de…
optimalisatieprocessen start up
Wanneer je als kleine zelfstandige een plekje in het ondernemerslandschap wilt veroveren, zul je jezelf moeten onderscheiden. Je zult een product of dienst in de markt moeten zetten waar vraag naar is en daarnaast je bedrijfsprocessen zo efficiënt…
starten als zzp-docent
Het kabinet heeft een aantal ondersteunende regelingen in het leven geroepen waar ondernemende zzp’ers tijdens de coronacrisis gebruik van kunnen maken. In dit whitepaper gaan we dieper in op de…
Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in 2021 per uur aan hun opdrachtgevers vragen voor hun…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.