ZZP Servicedesk

Zzp’er Janneke is een echte taalfanaat: ‘Iedere opdracht voelt weer als een feestje’

Janneke van Bemmel

Zzp’er Janneke is een echte taalfanaat: ‘Iedere opdracht voelt weer als een feestje’

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Of je nou een website maakt, een boek schrijft of een nieuwsbrief stuurt, je tekst laten redigeren en corrigeren is een must. Want een goede tekst bevat geen fouten, heeft de juiste lengte én moet begrijpelijk zijn voor de doelgroep. Zzp’er Janneke van Bemmel weet er alles van. Ze verbetert en (her)schrijft teksten en maakt van een ingewikkelde lange tekst een goed leesbare, duidelijke, kortere tekst. Of het nou een scriptie of een boek is. En dat vindt ze heerlijk.

“Na een heel drukke baan waarbij ik de wereld over reisde, constant contact had met mensen én commercieel bezig was, ben ik nu heerlijk thuis aan het werk met mijn hond naast me. Ik vind het geweldig om als zzp’er te werken. Het is soms raar om geld te vragen voor iets wat ik zo leuk vind om te doen.”

Janneke heeft bijna 30 jaar bij de winkelketen Dille en Kamille gewerkt, ze was lange tijd lid van de directie. Uiteindelijk is ze daarmee gestopt. Ze is nog even organisatiecoach en mediator geweest. Toen iemand haar vroeg een tekst te checken, viel alles op zijn plaats. “Vanaf dat moment ben ik me gaan inlezen en heb ik me in het redigeren van teksten verdiept. Ik heb altijd al Nederlands willen studeren, maar dat is er nooit van gekomen. Nu heb ik eindelijk voor de taal gekozen.”

Taal is puzzelen

“Ik redigeer van alles, maar mijn interesse ligt vooral bij de zakelijke markt. Omdat ik jarenlang onderdeel was van een groot bedrijf, weet ik wat wel en niet werkt qua marketing en communicatie. Deze ervaring komt van pas als ik voor ondernemers werk. Daarnaast vind ik het leuk om non-fictie boeken te corrigeren en om bijvoorbeeld ingewikkelde (juridische of ambtelijke) teksten te herschrijven tot simpele, kortere teksten.

“Het leuke aan taal is: het is net een puzzel. De klant levert de teksten aan en ik maak er een duidelijk en goed geheel van. Iedere opdracht voelt als een feestje.”

Leren van klanten

“Door bezig te zijn met de teksten van klanten leer ik nog steeds. Als ik iets niet weet, zoek ik het op. Ook krijg ik soms feedback van de klant. Inhoudelijk leer ik veel over verschillende onderwerpen. Zo heb ik onlangs een roman over Parijs geredigeerd en een tijd geleden een boek over Feyenoord. Dat laatste was grappig: ik ben geen voetbalfan en toch was de tekst interessant. Voetbal International heeft er zelfs een positieve recensie over geschreven.”

Bedrijf starten, aan opdrachten komen en tarief bepalen

Een bedrijf beginnen was voor Janneke redelijk ‘simpel’. “Ik heb alleen een laptop, telefoon en internet nodig.” En de klanten? “Aan de start van mijn onderneming heb ik een eigen website gemaakt en ben ik naar netwerkbijeenkomsten gegaan. Ook door het gebruik van sociale media, waarbij ik eerdere opdrachten ‘promoot’, druppelen de klanten binnen. Maar op dit moment is mond-tot-mondreclame het belangrijkst. Het is soms ook fijn om even ‘onzichtbaar’ te zijn.”

“Ik werk niet met vaste tarieven. Meestal vraag ik of mensen de tekst willen sturen. Ik lees dat dan door. Het is moeilijk om een prijs per uur of per woord te geven, het hangt af van hoe de tekst geschreven is en hoeveel er gewijzigd moet worden. Als ik vaste tarieven hanteer, doe ik voor mijn gevoel mijn klanten te kort. Ik geef soms tips over de huidige tekst voordat ik een offerte stuur.”

“Ik wil eerlijk zijn tegen m’n klanten. Als een klant wenst dat ik een boek redigeer terwijl ik zie dat het slecht verkoopbaar zal zijn, dan zeg ik dat ook. Ik voer gesprekken over de inhoud en over de uitgave van het boek.”

Een dag uit het leven van…

“Hoe mijn dag eruitziet? Ik werk heerlijk vanuit huis, aan een groot bureau met een mooi computerscherm. Alles is opgeruimd. Als het me niet lukt om te focussen – want die momenten zijn er natuurlijk ook − maak ik een wandeling met mijn hond. Wat dat betreft is zij mijn redding, ik zou anders de hele dag achter mijn computer zitten.”

Tips voor een goede tekst

“Vaak genoeg zie ik websites die technisch prachtig in elkaar zitten, maar op het gebied van tekst en het gebruik van afbeeldingen echt steken laten vallen. Los van spelfouten of een onduidelijk verhaal is het vaak niet naar de klant toe geschreven. Dan denk ik: dat kan echt beter.”

Hoe pak je dat dan aan? Janneke geeft tips:

– Lees de tekst na een tijdje nog eens door. Laat het even rusten en kijk er na een paar uur nog een keer naar.
– Vergoot je lettertype: met grotere letters vallen er andere zaken op.
– Lees de tekst hardop: als je hapert, weet je dat het geen goede tekst is.

Trends in teksten

Janneke merkt dat er bepaalde trends zijn in de taal. “Er worden veel passieve teksten geschreven. Dat is zonde, want je kunt bijna alles actief houden en dat leest prettiger. Daarnaast merk ik dat de taal aan het veranderen is. Het woordje ‘binnen’ wordt bijvoorbeeld heel vaak gebruikt als je het hebt over ‘bij’ of ‘in’ een bedrijf. Ook woorden als ‘mezelf’ en ‘jezelf’ zie je veel, terwijl ‘me’ of ‘je’ volstaat. En het door elkaar halen van tegenwoordige en verleden tijd niet te vergeten. Dat gebeurt ook vaak.”

Wil je een tekst laten redigeren of wil je meer informatie? Bekijk dan de website van Janneke: www.tekstenredigeren.nl.

Door Lisa Roozen

Lisa is Executive Manager bij ZZP Servicedesk. Elke week spreekt zij zzp’ers met een bijzonder of interessant verhaal. Lees hier alle verhalen.

Wil jij ook je verhaal delen? Stuur een mail naar [email protected] 

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

bezorgde zzp'er aan keukentafel
Elke twee jaar houden TNO en het CBS een enquête onder duizenden zzp’ers om hen aan de tand te voelen over hun financiën, gezondheid en tevredenheid. Wat valt op uit de nieuwste editie van de Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA)? We zetten de…
Hoe kies je de juiste soort werkkleding of bedrijfskleding om te bedrukken? Deze keuze is waarschijnlijk de meest belangrijke keus want jij zal de werkkleding lang en vaak dragen. Belangrijk is dus dat de kwaliteit goed is en dat het prettig zit….
Mike Verbruggen aan bureau
Opgroeiende met ondernemende ouders werd Mike Verbruggen van jongs af aan continu blootgesteld aan ondernemersprikkels. Sinds de middelbare school had hij de vurige wens een succesvolle ondernemer te worden. Zijn wens is niet veranderd. Zijn…
zzp'er aan de telefoon
Veel zzp’ers vervloeken het, maar tegelijkertijd is het voor velen een cruciale stroom van nieuwe klanten: koud bellen. Vanaf 1 juli 2021 verbiedt de nieuwe Telecommunicatiewet jou als zzp’er deze koude manier van acquisitie toe te passen. Wat…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.