ZZP Servicedesk

Zzp’ers positiever dan ooit over financiële situatie

Zzp’ers positiever dan ooit over financiële situatie

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Plus: 6 tips om jouw financiën in 2020 verder te verbeteren

Grote kans dat je als zzp’er tijdens deze feestmaand de tijd neemt om terug te blikken op je resultaten van het afgelopen kalenderjaar. Voor veel zzp’ers zal deze terugblik een reden zijn om een extra wijntje open te trekken: nog nooit was de stemming over de eigen financiën onder zzp’ers zo positief. Dat blijkt uit nieuwe analyses van het CBS en TNO. In dit artikel lees je waar deze positiviteit vandaan komt en geven we je enkele praktische tips om jouw financiën in 2020 verder te verbeteren.

Ontstaan van het onderzoek

Na jaren van onstuitbare groei van het aantal zzp’ers in Nederland ontstond een decennium geleden een opmerkelijke situatie: het aantal zzp’ers maakte een significant deel uit van de beroepsbevolking, maar eigenlijk was er weinig over deze groep bekend.

In 2012 is op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) daarom de eerste pilot van ‘de Zelfstandige Enquête Arbeid’ in het leven geroepen. Het voornaamste doel? De arbeidsomstandigheden, financiële situatie en inzetbaarheid van zelfstandigen in kaart brengen.
 

Topjaar 2019

Het meest opmerkelijke inzicht uit de 5.549 ingevulde vragenlijsten is dat meer dan de helft van alle zzp’ers de eigen financiële situatie als ‘goed’ tot ‘zeer goed’ beoordeelt. Sinds de start van het eerste pilotonderzoek in 2012 beoordeelden zzp’ers hun financiële situatie nog nooit zo positief.

Tevredenheid over eigen financiële situatie was onder zzp’ers nog nooit zo hoog (Bron: Zelfstandige Enquête Arbeid 2019).

* Bij de cijfers van het pilotonderzoek uit 2012 was de doelpopulatie ruimer gedefinieerd. De cijfers uit dit onderzoek kunnen dus afwijken van de realiteit, maar geven een indicatie.
 

Economische groei

Zzp’ers lijken vooral te profiteren van de aantrekkende economie. Sinds het eerste kwartaal van 2013 is de totale marktwaarde van alle goederen en diensten die geproduceerd worden, ofwel het Bruto Binnenlands Product (BBP), met maar liefst 14% gestegen. Zzp’ers spelen een cruciale rol om deze marktwaarde te kunnen produceren.

Sterke groei van binnenlands product sinds begin 2013 (bron: CBS).


Door de stijging van het BBP hebben Nederlanders steeds meer te besteden. En nog belangrijker: deze toegenomen koopkracht vertaalt zich ook in hogere uitgaven. Ten opzichte van het eerste kwartaal in 2012 zijn de consumptieve bestedingen van huishoudens namelijk met 2.6% gestegen. Zzp’ers profiteren hiervan, omdat veel van deze uitgaven worden gedaan bij zzp’ers of bij bedrijven met zzp’ers in dienst.


In het derde kwartaal van 2019 ligt het totaal van consumptieve bestedingen 2.6% hoger dan in het eerste kwartaal van 2012 (Bron: CBS Statline).

Continuïteit

Nu de economie op volle toeren draait en huishoudens steeds meer uitgeven, blijken zzp’ers steeds meer vertrouwen te voelen dat opdrachten behouden kunnen worden. Dit zien we terug in de resultaten van de enquête. De groep die ‘heel tevreden’ is, blijkt net als in 2017 flink gegroeid. Ten opzichte van 2015 is de ontevreden groep 2.7 procentpunten kleiner geworden, terwijl de ‘heel tevreden groep’ 5.3 procentpunten groter is geworden.

T.ov. 2015 zijn zzp’ers in 2019 positiever over de mate waarin opdrachten behouden kunnen worden (bron: Zelfstandige Enquête Arbeid 2019).

Inzichten en tips voor zzp’ers

Het onderzoek zelf geeft geen concrete tips om als zzp’er je financiële situatie te veranderen of meer tevreden te worden over je financiën. Wel biedt het interessante inzichten in hoe andere zzp’ers te werk gaan en hoe zij aan nieuwe klanten komen.

We zetten de belangrijkste inzichten voor je op een rij en vertalen ze in praktische tips waar jij direct mee aan de slag kunt.
 

1.     Meer klanten via direct netwerk

Uit de enquête komt duidelijk naar voren dat andere zzp’ers met name aan nieuwe klanten komen via hun directe netwerk. Is dit bij jou nog niet het geval? Wellicht kun je jouw netwerk iets actiever benaderen. Bijvoorbeeld door een LinkedIn bericht te sturen naar die contactpersoon, waarvan je weet dat hij zo enthousiast over je is. Goed idee? Lees onze negen tips om meer uit LinkedIn te halen.
 

2.     Meer klanten via eerdere of huidige klanten

De op een na populairste manier om aan nieuwe klanten te komen is via eerdere of huidige klanten. Dat is niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat het verkrijgen van nieuwe klanten vaak vijf keer meer tijd en geld kost dan het behouden van je huidige klanten. Een onderzoek van Salesforce toont zelfs aan dat een stijging van 5% stijging in het behoud van klanten vaak tot winstsstijgingen van tussen de 25% en 95% leidt. In deze blog van Gerben Willemse lees je tips, waarmee je kunt zorgen dat klanten je trouw blijven.
 

3. Meer klanten via eigen website

De eigen website blijkt voor veel zzp;ers eveneens een uitstekende bron voor nieuwe klanten. Geldt dat nog niet voor jou? Ontdek welke stappen je moet doorlopen om in 2020 je eigen website te hebben en lees onze tips over hoe je kunt zorgen dat je website bij opdrachtgevers in de smaak valt.
 

4. Klanten via andere zzp’ers

Bijna 40% van de zzp’ers geeft aan via andere zzp’ers nieuwe klanten binnen te halen. Lukt jou dit nog niet? Maak dan eens kennis met andere zzp’ers uit ons netwerk of kom naar een van onze evenementen om meer gelijkgestemden te ontmoeten.

De voornaamste bronnen voor zzp’ers om aan nieuwe klanten te komt. Bron: Zelfstandige Enquête Arbeid 2019).
 

5. Kies het juiste uurtarief

Het gemiddelde tarief dat zzp’ers aan hun opdrachtgevers rekenen is €59,30. Hoe verhoudt dat zich tot jouw uurtarief? Vaak blijken zzp’ers hun tarief te laag in te zetten. Zorg dat jij niet in deze valkuil stapt en lees hoe jij in vier stappen jouw juiste uurtarief kunt bepalen.
 

6. Omgaan met niet of slecht betalende klanten

Niet of slecht betalende klanten kunnen leiden tot ontevredenheid over de eigen financiële situatie: meer dan 40% van de zzp’ers geeft aan het vervelend te vinden wanneer klanten niet of slecht betalen.

Hebben dergelijke klanten ook een negatief effect op jouw situatie? Of vormen ze zelfs een bedreiging voor het voortbestaan van jouw onderneming? Verdiep je dan eens in applicaties als Moneybird, waarmee je automatisch betalingsherinneringen kunt sturen of ontdek wat het je op kan leveren je boekhouding volledig uit te besteden.

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Binnen 24 uur je factuur betaald

Je hebt er misschien weleens mee te maken gehad: je diensten zijn al weken geleden geleverd maar de opdrachtgever heeft je factuur nog steeds niet betaald. Lees in dit gratis whitepaper hoe factoring uitkomst kan bieden.

Het is bijna het einde van 2020. Een veelgehoorde opmerking onder ondernemers is dan ook dat ze nog even snel wat kosten moeten maken. Om de winst wat te drukken. Maar heeft dat nu echt zin? Het is toch ook gewoon geld dat je…
Ronald Kleverlaan
Als (startende) zzp’er kan het een grote uitdaging zijn om zakelijk kapitaal te lenen. Maar met de komst van non-bancaire financieringsvormen is het aanvragen van krediet bij een bank niet de enige manier om aan geld te komen. En vaak kan dat nog…
Voor 3 december inschrijven voor KOR 2021
Ondernemers die een jaaromzet van minder dan € 20.000 hebben, kunnen gebruikmaken van de KOR en zo vrijgesteld worden van btw. Wil je vanaf 2021 deelnemen? Dan dien je je vóór 3 december aan te melden bij…
Belastingdienst handhaving verkapt dienstverband
Minister Koolmees (Sociale Zaken) heeft aan de Tweede Kamer laten weten dat de Belastingdienst tot zeker 1 oktober 2021 niet gaat handhaven bij verkapt dienstverband. Bij verkapt dienstverband is de zzp’er eigenlijk werknemer. Dit nieuws meldt…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.