Aansprakelijk gesteld als zzp’er?
Je bent ondernemer. Je levert goed werk. Maar op een dag ontvang je een brief met een juridisch toontje. Een cliënt is ontevreden met wat je geleverd hebt. Maar erger nog, hij stelt je aansprakelijk voor de geleden schade. Wat nu?
Een ander voorbeeld: je levert je diensten bij de klant op locatie. Daar bega je een fout. Of het nu om nalatigheid of domme pech gaat, feit is dat je schade veroorzaakt die de klant vergoed wil zien. Dat ben je met de klant eens. Hoe pak je dat aan? Hoe je hiermee om moet gaan, hangt natuurlijk af van de klacht, de situatie, je bedrijf, en of je verzekerd bent voor de bewuste aansprakelijkheid. Maar dit zijn enkele tips over hoe het proces nadat je aansprakelijk bent gesteld verder verloopt.
1. Ben je aansprakelijk gesteld? Erken niets
Het bericht dat jij of je bedrijf aansprakelijk wordt gesteld voor schade, kan behoorlijk schokkend zijn. Het is daarom belangrijk om in de eerste periode kalm te blijven. Hoewel de bal na de aansprakelijkstelling bij jou ligt, is het af te raden om overhaast te reageren. Erken in geen geval je aansprakelijkheid. Onderzoek juist eerst de kwestie. Het doel daarvan is om na te gaan of je daadwerkelijk aansprakelijk bent voor de genoemde schade. Ga daarom na welke afspraken je met de betreffende partij hebt gemaakt.
2. Breng je documentatie op orde
Om dat laatste te doen, zul je je documentatie moeten onderzoeken. Of je nu verzekerd bent of niet, zet altijd alle afspraken die je hebt gemaakt met de wederpartij op een rij. Zorg dat je je correspondentie verzamelt. Ga ook na of je algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden bent overeengekomen of een modelovereenkomst hebt getekend. Ben je verzekerd, lees dan je polis na.
3. Leg je documentatie naast de claim
Kloppen de claims van de persoon die je aansprakelijk heeft gesteld? Vind je in je polisvoorwaarden dat de betreffende schade gedekt is? Dan is het tijd voor de volgende stap.
4. Neem vroeg in het proces contact op met je verzekeraar
Als je verzekerd bent, zal je verzekeraar je bij alle stappen begeleiden. Het is daarom raadzaam om vroeg in het proces je verzekeraar in te lichten over de zaak. Zorg dat je je papieren op orde hebt en kunt overleggen met de adviseur van je verzekeringsmaatschappij. Die neemt de aansprakelijkheidsstelling in behandeling. Dat is fijn, vanaf dit moment sta je niet meer alleen tegenover een advocaat of rechtsbijstandverzekeraar van de benadeelde partij. Je verzekeraar stelt zijn juristen beschikbaar die je bij deze claim ondersteunen. Heb je de schade zelf veroorzaakt en opgemerkt? Dan kun je het beste meteen contact opnemen met je verzekeraar. Niet alleen kan de afhandeling dan sneller beginnen, er zijn ook verzekeraars die termijnen stellen aan je melding.
5. Vergoeding of verweer
Als alle informatie bij je verzekeraar is verwerkt, zal die overgaan tot beoordeling. Oordeelt de verzekeraar dat de melding gegrond is, dan zal je verzekeraar de schade vergoeden. Zo niet, dan is er sprake van een geschil tussen jou en de benadeelde partij. De verzekeraar zal dan namens jou verweer voeren tegen de benadeelde. Het kan ook dat de schade of een deel daarvan verhaald wordt op een derde betrokkene.
Extra tips om risico's te voorkomen
- Elke claim komt ongelegen. Bekijk daarom elk jaar of je polis nog up-to-date is, en voorkom verrassingen.
- Bekijk of je naast je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt.
- Veel fouten ontstaan door overmacht, maar het kan ook voorkomen dat je schade veroorzaakt, doordat je kennis tekort schiet. Voorkom dat dat jou verweten wordt, en houd je vakkennis op peil door scholing of trainingen.
Zet je je onderneming stop? Overweeg dan om je AVB verzekering nog een tijdje aan te houden. Schade kan namelijk ook achteraf ontstaan en is dan nog gedekt.
Benieuwd naar wat de hoogte van de premie is als jij een BAV of AVB afsluit? Bereken hier je premie.