Je eigen kledinglijn beginnen in 15 stappen: start vandaag nog!
Ben jij een groot liefhebber van mode en droom jij ervan een eigen kledinglijn te beginnen? Lees dan in dit artikel hoe je in 15 stappen je eigen kledinglijn start. Volg de stappen en zet vandaag nog je eigen kledinglijn op!
Zo start jij een eigen kledinglijn in 2024
- Maak een ondernemingsplan
- Kies een goede merknaam en leg deze vast
- Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
- Open een zakelijke rekening
- Zet je administratie op
- Maak een marketingplan
- Doe inspiratie op
- Ga netwerken
- Houd je aan de privacy- en online verkoopregels
- Vind je doelgroep en zorg dat zij jou vinden
- Ontwerp!
- Vind een producent
- Bestel de eerste samples en optimaliseer
- Start de productie en controleer
- Lanceer je collectie
Stap 1: Maak een ondernemingsplan
Ieder nieuw bedrijf start met een ondernemingsplan. In dit plan onderzoek je de haalbaarheid van jouw plannen op het gebied van financiën, mogelijkheden en risico’s. Ook partijen die je van een eventuele financiële lening kunnen voorzien, vragen vaak om een ondernemings- en investeringsplan.
Het starten van een eigen kledinglijn kost vaak veel geld. Voordat het je daadwerkelijk geld gaat opleveren, zul je eerst flink moeten investeren. Het is daarom van belang dat je, voordat je begint met je eigen kledingmerk, een duidelijk financieel plan hebt.
Hoeveel geld heb je nodig om te kunnen starten? Hoeveel geld denk je kwijt te zijn aan de inkoop van producten en het uitbesteden van zaken aan bijvoorbeeld een fabrikant? En hoe verwacht je je kledingbedrijf te gaan financieren?
Neem de tijd om deze vragen te beantwoorden. Door te starten met een goed plan, voorkom je onaangename verrassingen en problemen in de toekomst.
Stap 2: Kies een goede merknaam en leg deze vast
Een goede merknaam draagt bij aan het succes van je kledinglijn. Met deze naam wil je je klanten enthousiasmeren. Wees origineel, creatief en onderscheidend. Je wilt dat klanten de naam onthouden, herkennen en er door geactiveerd worden. Kies daarom een merknaam die past bij jou, je visie, bedrijf en kledinglijn.
Zodra je een perfecte merknaam hebt bedacht, doe je er verstandig aan deze vast te leggen als domeinnaam en op de verschillende social media kanalen. Zo komt jouw merknaam altijd overeen met de naam van je website en social media kanalen én voorkom je dat anderen aan de haal gaan met jouw merk.
Verder kun je er voor kiezen je merknaam te beschermen met een merkregistratie. Zo’n registratie geeft je de zekerheid je merk te kunnen blijven gebruiken en bied je ook de wettelijke mogelijkheid om op te kunnen treden tegen een inbreuk op je merkrechten.
Stap 3: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Iedere ondernemer in Nederland moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je kunt online een afspraak inplannen bij een KVK-locatie bij jou in de regio. Denk goed na welke rechtsvorm je aan wilt nemen.
Wordt dit je eerste onderneming? Lees dan hier waar je als startende zzp’er op moet letten.
Stap 4: Open een zakelijke rekening
Het openen van een zakelijke rekening is niet verplicht, maar wel verstandig als je je eigen kledinglijn wilt starten. Naast dat een zakelijke rekening professioneler oogt, zorgt het er ook voor dat je je particuliere en zakelijke geldstromen gescheiden houdt.
Stap 5: Zet je administratie op
Waarschijnlijk niet je leukste klus, maar wel een heel belangrijke: zet de administratie van je onderneming op. Naast dat een goede administratie je inzicht geeft over de financiële situatie van je kledingbedrijf, is het ook wettelijk verplicht een goede administratie te voeren. Zo moet je zelf de belasting– en btw-aangifte doen en moeten je offertes en facturen aan verschillende voorwaarden voldoen.
Verwacht je met je kledinglijn een maximale jaaromzet van €20.000,- (excl. btw) te draaien, dan is de kleineondernemersregeling (KOR) mogelijk iets voor jou.
Je kunt je administratie uitbesteden aan een boekhouder, maar je kunt er uiteraard ook voor kiezen het zelf te doen. Wij adviseren deze programma’s:
Stap 6: Maak een marketingplan
Al voordat je begint met het ontwerpen van je eigen kledinglijn, moet je nadenken hoe jij je producten onder de aandacht wilt gaan brengen. Wie is jouw perfecte klant? Hoe bereik je deze klant? Waarin onderscheidt jouw kledinglijn zich ten opzichte van andere merken? En wat ga je al communiceren gedurende het ontwerpproces? Dit leg je vast in een marketingplan.
Je kunt ervoor kiezen je marketing enkel te richten op de social media kanalen, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om jouw product op te laten vallen. Lees in dit artikel meer over unieke, opvallende marketingcampagnes.
Stap 7: Doe inspiratie op
Al ben je nog zo creatief, een kledinglijn ontwerp je niet enkel achter een beeldscherm. Ga daarom de straat op, kijk om je heen en doe inspiratie op voor jouw unieke kledinglijn. Maak foto’s en noteer alles wat je opvalt en/of aanspreekt. Tijdens het ontwerpproces kunnen deze aantekeningen en foto’s je helpen het perfecte product te ontwerpen.
Stap 8: Ga netwerken
Ook wanneer je een eigen kledinglijn wilt starten, is het ontzettend belangrijk te netwerken. Want of je er nu voor kiest je kledinglijn van A tot Z zelf op te zetten of een deel uit te besteden, je hebt contacten in de modewereld nodig.
Denk hierbij aan leveranciers, fabrikanten en verkopers. Ga daarom naar beurzen, deel visitekaartjes uit, wees actief op social media en kom in contact met de juiste mensen. Zij kunnen jou helpen je kledingbedrijf een vliegende start te geven.
Stap 9: Houd je aan de privacy- en online verkoopregels
Iedereen die werkt met persoonsgegevens, moet voldoen aan de AVG. Alle gegevens waarmee een persoon – direct of indirect – kan worden geïdentificeerd, zijn persoonsgegevens. Het doel van de AVG is bescherming van het recht op privacy.
Krijg jij online bestellingen van klanten? Dan beschik je hoogstwaarschijnlijk over hun naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. In dit geval moet je ervoor zorgen dat deze gegevens veilig worden verwerkt.
Ben je van plan jouw kledinglijn online aan te bieden? Zorg er dan ook voor dat je voldoet aan de online verkoopregels.
Stap 10: Vind je doelgroep en zorg dat zij jou vinden
Zodra jouw kledinglijn ontworpen en geproduceerd is, wil je direct kunnen starten met de verkoop. Het is hierin ontzettend belangrijk dat jij jouw klanten vindt en dat zij jou vinden. Denk daarom goed na op welke wijze jij jouw producten gaat aanbieden. Bouw je een eigen webshop? Verkoop je via andere (online) partijen? Bied je jouw producten aan via social media? Of wil je graag dat jouw producten straks in een winkel hangen? Neem je opties door en zoek contact met geschikte partijen.
Stap 11: Ontwerp!
En nu is het tijd voor het leukste onderdeel: ontwerpen! Er zijn vier manieren om de kleding van je eigen kledinglijn te ontwerpen:
- Je ontwerpt en produceert zelf je kledinglijn van A tot Z en besteedt hierin niets uit aan bijvoorbeeld een producent.
- Je ontwerpt je eigen kledinglijn en besteedt de productie uit aan een producent.
- Je bedenkt en creëert het imago van je kledingmerk, maar laat het daadwerkelijke ontwerpen over aan een andere partij. Je hebt uiteraard wel een stem in de keuzes die worden gemaakt.
- Je kiest de ontwerpen van een andere partij en verkoopt die onder je eigen merknaam, een zogenoemd ‘white label-product’. White label-producten worden vaak in grote getalen geproduceerd en merkloos verkocht aan partijen die het onder hun eigen naam verkopen. Bij deze producten heb je geen exclusief verkooprecht.
Bij optie 1, 2 en 3 kun je modelbescherming overwegen. Modelbescherming biedt jou het exclusieve verkooprecht van de door jou ontworpen producten. Zo voorkom je dat anderen jouw ontwerpen kopiëren en/of verkopen zonder jouw toestemming.
Stap 12: Vind een producent
Nu je ontwerpen klaar zijn, kun je op zoek gaan naar een producent. Het vinden van een goede, betrouwbare en betaalbare producent kan nog best een ingewikkelde opgave zijn. Maak daarom gebruik van je netwerk, zoek op Google en lees recensies. Plan afspraken in met verschillende producenten en bespreek je wensen, verwachtingen en mogelijkheden. Kies het bedrijf dat het best bij jou en je kledinglijn past.
Stap 13: Bestel de eerste samples en optimaliseer
Voordat de productie start, laat je een aantal samples van je ontwerpen maken door de producent. Een ontwerp in het echt is namelijk heel anders dan op een beeldscherm. Voel de stof, bekijk de naden en bepaal of het sample al helemaal voldoet aan jouw wensen en verwachtingen. Zo niet, optimaliseer het ontwerp. Let op de details en wees hierin kritisch. Jij hebt jouw ontwerpen gemaakt met een doel. Pas als jij helemaal tevreden bent met de kwaliteit en uitstraling van je ontwerp, is het tijd voor de productie.
Stap 14: Start de productie en controleer
Geef je producent het sein dat er gestart kan worden met de productie. Neem een kijkje bij de productie, controleer of de artikelen nu helemaal voldoen aan je verwachtingen en wacht geduldig tot je kledinglijn klaar is voor de lancering.
Stap 15: Lanceer je kledinglijn
Jij wilde een eigen kledinglijn beginnen en het is je gelukt! Tijd voor een lanceringsfeestje. Wil je je kledinglijn extra onder de aandacht brengen? Pak dan groots uit met het lanceringsfeest. Nodig naast familie en vrienden ook een groot deel van je netwerk uit. Daarnaast kun je potentiële klanten uitnodigen door flyers te verspreiden en een oproep te delen via social media.
Waar moet je op letten bij het starten van een kledinglijn?
Bij het starten van een kledinglijn moet je er op letten dat jouw kledinglijn een originele, onderscheidende merknaam heeft en bestaat uit unieke ontwerpen, je betrouwbare partijen vindt om mee samen te werken, je jouw kledinglijn middels goede marketing onder de aandacht brengt bij potentiële klanten en je met een kritisch oog blijft kijken naar het ontwerp- en productieproces.
Hoe ontwerp je je eigen kledinglijn?
Je kunt je eigen kledinglijn op 4 verschillende manieren ontwerpen:
- Je ontwerpt en produceert zelf je kledinglijn van A tot Z en besteedt hierin niets uit aan bijvoorbeeld een producent.
- Je ontwerpt je eigen kledinglijn en besteedt de productie uit aan een producent.
- Je bedenkt en creëert het imago van je kledingmerk, maar laat het daadwerkelijke ontwerpen over aan een andere partij. Je hebt uiteraard wel een stem in de keuzes die worden gemaakt.
- Je kiest de ontwerpen van een andere partij en verkoopt die onder je eigen merknaam, een zogenoemd ‘white label-product’. White label-producten worden vaak in grote getalen geproduceerd en merkloos verkocht aan partijen die het onder hun eigen naam verkopen. Bij deze producten heb je geen exclusief verkooprecht.
FAQ eigen kledinglijn beginnen
Je start een kledinglijn door een originele merknaam te bedenken, unieke producten te (laten) ontwerpen en produceren en betrouwbare partijen te vinden waarmee je kunt samenwerken (zoals leveranciers en producenten).
Je vindt goede producten door advies te vragen aan andere professionals in de modewereld, reviews te lezen op Google en producten te bekijken en te voelen op bijvoorbeeld kledingbeurzen.
Je vindt goede leveranciers door andere professionals uit de modewereld om advies te vragen, op Google de verschillende mogelijkheden te onderzoeken, ervaringen van anderen te lezen en door af te spreken met verschillende leveranciers om zelf hun kwaliteit te beoordelen.
Een kledingmerk starten kost tussen de €1500,- en €5000,-. Echter kunnen deze bedragen lager of hoger uitvallen omdat de daadwerkelijke kosten afhangen van verschillende variabelen. Kies je voor een white label product? Dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan wanneer je je eigen kledinglijn ontwerpt en laat produceren in een fabriek. Kies je voor duurzame producten? Dan ben je waarschijnlijk duurder uit dan wanneer je kiest voor minder duurzame materialen. Daarbij heb je nog een aantal vaste lasten, zoals de kosten voor je zakelijke rekening, verzekeringen, onderhoud van je website, de betaalmodule voor je website, inpakkosten, verzendkosten en marketingkosten.
Je kunt je kleding laten maken bij fabrikanten en/of producenten in binnen- of buitenland (denk aan China, Cambodja, Italië of Spanje) maar je kunt er ook voor kiezen online bedrijven jouw kleding te laten bedrukken.
Voor effectief marktonderzoek kun je enquêtes, interviews en sociale media gebruiken om inzichten te verzamelen over de voorkeuren en behoeften van je doelgroep.
Om je kledinglijn zowel online als offline succesvol te marketen, kun je gebruikmaken van sociale media, influencer partnerships, pop-up stores, en evenementen om zichtbaarheid en engagement te creëren.
Om de prijs van je producten te bepalen, moet je een balans vinden tussen kosten, waargenomen waarde, en marktcompetitie. Analyseer de prijzen van concurrenten en zorg dat je kosten gedekt zijn terwijl je een aantrekkelijke winstmarge behoudt.