Een eigen bedrijf starten in 13 stappen

Laatste update op 24-11-2022 Leestijd 10 min Door Redactie ZZP Servicedesk

Eigen bedrijf starten

Tegenwoordig wordt het steeds populairder: het starten van een eigen bedrijf. Vrijheid, flexibiliteit en onbeperkte groeimogelijkheden maken het starten van een eigen onderneming bijzonder aanlokkelijk.

Ben jij gezegend met een goed idee en denk je dat je over de juiste ondernemerskwaliteiten beschikt? Volg de 13 concrete stappen in dit artikel en breng het bedrijf van je dromen tot leven.

Ook vertellen we je waar je op moet letten bij het starten van een eigen bedrijf, noemen we de voordelen en uitdagingen en geven we je 8 tips voor een vliegende start.

Een eigen bedrijf starten

De stappen om je eigen bedrijf te starten zijn:

  1. Vind je eerste klant(en)
  2. Maak een ondernemingsplan
  3. Stel een financieel plan op
  4. Check het bestemmingsplan van je gemeente
  5. Bedenk een unieke bedrijfsnaam
  6. Kies een rechtsvorm
  7. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
  8. Open een zakelijke rekening
  9. Zet een efficiënte en effectieve administratie op
  10. Vraag vergunningen aan
  11. Sluit de juiste verzekeringen af
  12. Voldoe aan de wet- en regelgeving (binnen jouw branche)
  13. Laat iedereen kennismaken met jouw bedrijf

Infographic: Je eigen bedrijf starten in 13 stappen

Eigen bedrijf beginnen in 13 stappen

Extra uitleg bij de stappen om succesvol te starten

Stap 1: Vind je eerste klant(en)

Voordat je officieel je eigen bedrijf start, moet je eerst testen of er überhaupt vraag is naar jouw product(en) of dienst(en). Zonder klanten, geen bedrijf. Ga daarom op zoek naar je eerste klanten, bekijk of er animo is voor jouw dienst(en) of product(en) en check of het idee van jouw bedrijf aansluit bij de wensen van potentiële klanten.

Vind jij met gemak een aantal klanten en zijn ze tevreden met je dienst(en) of product(en)? Ga dan vooral door naar de volgende stap en maak een ondernemingsplan.

Lukt het je niet om klanten te vinden of ze aan je te binden? Zoek dan uit op welke manier jouw dienst of product beter aansluit bij de wensen van potentiële klanten. Mogelijk bied je te veel diensten aan en moet je je dienst meer specificeren? Of bied je juist een te specifieke dienst aan waar weinig vraag naar is en moet je je dienst uitbreiden?

Vraag jezelf ook af of  je verkooppraatje goed genoeg is; lukt het je om potentiële klanten zo te enthousiasmeren voor je dienst of product dat het een onweerstaanbaar aanbod is?

Waarschijnlijk ga je gedurende deze zoektocht naar je eerste klanten nadenken over de exacte vormgeving van je bedrijf en hierin het een en ander aanpassen. Dit is goed! Door je eerste klanten – of het gebrek eraan – kom je er namelijk achter met welke dienst of met welk product jij het verschil maakt.

Video: In 8 makkelijke stappen je eerste klant

vind je eerste klant
Template klanten vinden

Vind eenvoudig je eerste klant

Download nu

Stap 2: Maak een ondernemingsplan

Iedere onderneming start met een plan. Om er zeker van te zijn dat jij je bedrijf start met een goed en realistisch plan, maak je een ondernemingsplan. Hoewel het maken van een ondernemingsplan niet verplicht is, is het wel verstandig. In een ondernemingsplan check je namelijk de haalbaarheid van jouw plannen op het gebied van financiën, kansen en risico´s. Daarbij formuleer je je doelgroep, werkwijze en de regio waarin jij werkzaam bent.Eigen bedrijf beginnen in 13 stappen

Stap 3: Maak een financieel plan

Om een eigen bedrijf te starten heb je in de meeste gevallen geld nodig. Je hebt geld nodig om bijvoorbeeld (bedrijfs)voorraad of inventaris te kopen, een goede marketingcampagne op te zetten, je merknaam op te bouwen of om simpelweg de periode dat je geen inkomen hebt te overbruggen.

In het financieel plan breng je in kaart hoeveel geld je nodig hebt om je eigen onderneming te starten. Het wordt ook wel een investeringsbegroting genoemd. Aan de hand hiervan bepaal je of je dit bedrag zelf kunt inleggen of geld moet lenen van financiers. Tevens schetst een financieel plan al een goed beeld van de verwachte verdiensten van je bedrijf.

Stap 4: Check het bestemmingsplan van je gemeente

Of je nu van plan bent om een eigen bedrijf aan huis te starten of elders, check altijd het bestemmingsplan van de gemeente met betrekking tot jouw locatie. Het bestemmingsplan geeft aan hoe de grond van jouw locatie gebruikt mag worden, wat er op die grond gebouwd mag worden en wat de plannen rondom de grond van jouw locatie zijn.

Bekijk of je op de door jouw gekozen locatie een bedrijf mag starten. Zo niet, vraag dan bij de gemeente om een wijziging van het bestemmingsplan.

Ben je van plan een pand te kopen of huren? Check altijd eerst het bestemmingsplan voordat je de koop- of huurovereenkomst tekent en voorkom dat je straks eigenaar/huurder bent van een pand waarin jij je bedrijf niet mag vestigen.

Stap 5: Bedenk een unieke bedrijfsnaam

Het succes van je bedrijf wordt mede bepaald door de bedrijfsnaam. Je wilt dat klanten jouw bedrijfsnaam onthouden, herkennen en er door geactiveerd worden. Kies daarom een bedrijfsnaam die uniek en onderscheidend is en past bij jou, je visie en je bedrijf. Lees hier hoe je de perfecte bedrijfsnaam bedenkt.

Stap 6: Kies een rechtsvorm

Voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, moet je de rechtsvorm van je bedrijf kiezen. Zo kun je ervoor kiezen te starten met een eenmanszaak, besloten vennootschap (bv) of stichting. De keuze die je maakt, heeft fiscale gevolgen en gevolgen voor je aansprakelijkheid. Een belangrijke keuze; verdiep je dus goed in de mogelijkheden. Lees hier alles over de verschillende rechtsvormen.

Stap 7: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Nu je je rechtsvorm gekozen hebt, is het tijd voor jouw bezoek aan de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel is het Nederlandse handelsregister en biedt informatie, voorlichting en ondersteuning aan bedrijven en organisaties. Inschrijven is niet moeilijk: je vult het online inschrijfformulier in en maakt vervolgens een afspraak bij een KVK-locatie in jouw regio.

Tip: Heeft jouw inschrijving haast en is er een lange wachttijd bij de KVK-locatie in jouw regio? Check dan eens de beschikbaarheid bij een andere KVK-locatie. Waar je bij sommige locaties soms weken moet wachten, kun je bij andere locaties binnen 48 uur al een afspraak inplannen.

Tijdens je bezoek doorloopt een KVK-medewerker samen met jou het inschrijfformulier, word je legitimatiebewijs gecontroleerd en betaal je de eenmalige registratiekosten van €51,30. De afspraak duurt maximaal 25 minuten en na afloop ontvang je direct je KVK-nummer.

Hoewel het bezoek aan de Kamer van Koophandel over het algemeen niet erg feestelijk is, is deze stap wel degelijk een mooie mijlpaal: vanaf nu ben je namelijk eigenaar van je eigen bedrijf! Vergeet dus vooral niet om even stil te staan bij dit bijzondere moment en vier de successen.

Stap 8: Open een zakelijke rekening

Het openen van een zakelijke rekening is niet verplicht maar wel verstandig. Naast dat een zakelijke rekening professioneler oogt, helpt het je ook de zakelijke- en particuliere geldstromen gescheiden te houden.

Zakelijke rekeningen kun je afsluiten tegen €0,- vaste kosten. Kijk bij het kiezen jouw manier van werken echter verder dan dit tarief en denk goed na over wat past bij jouw manier van ondernemen. Als winkelier is het bijvoorbeeld belangrijk dat je contant geld kunt storten en niet extra moet betalen als je meer dan 1250 transacties per jaar hebt.

Stap 9: Zet een efficiënte en effectieve administratie op

Niet de favoriete klus van menig startende ondernemer, maar wel een heel belangrijke: zet de administratie van je eigen bedrijf op. Naast dat een goede administratie je inzicht geeft in de financiële situatie van je eigen onderneming, is het ook wettelijk verplicht een goede administratie te voeren. Zo moet je ieder kwartaal de btw-aangifte doen, moet je ieder jaar de belastingaangifte doen en moeten je offertes en facturen aan verschillende voorwaarden voldoen.

Verwacht je met jouw bedrijf een maximale omzet van €20.000,- (excl. btw) te draaien, dan is de kleineondernemersregeling (KOR) mogelijk iets voor jou.

Je kunt je administratie uitbesteden aan een boekhouder, maar je kunt er uiteraard ook voor kiezen het zelf te doen. Onderstaande boekhoudprogramma’s kunnen je hierbij helpen.

E-boekhouden
e-Boekhouden

Nu 15 maanden gratis e-Boekhouden

Meer info

Stap 10: Vraag vergunningen aan

Om een eigen bedrijf te mogen starten, heb je in veel gevallen één of meerdere vergunningen nodig. Denk hierbij aan een omgevingsvergunning, bouwvergunning of horecavergunning. Via het Omgevingsloket of AIM kun je een gratis vergunningcheck doen.

Stap 11: Sluit de juiste verzekeringen af

Iedereen die in loondienst werkt, is standaard verzekerd tegen risico’s. Als eigen ondernemer ben je dit niet. Maar wees niet getreurd, dit risico is namelijk gemakkelijk op te vangen. Zo kun je een eigen beroepsaansprakelijkheid-, arbeidsongeschiktheid-, en rechtsbijstandverzekering afsluiten.

Start jij een eigen bedrijf met personeel? Houd er dan rekening mee dat je in ieder geval de wettelijk verplichte werknemersverzekeringen afsluit. Met deze verzekeringen bescherm je je personeel én bedrijf bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of andere ongemakken. De premie van deze verzekeringen draag je af aan de Belastingdienst bij de werkgeversheffing ‘Zorgverzekeringswet’.

Stap 12: Voldoe aan de wet- en regelgeving (binnen jouw branche)

Als startende ondernemer heb je te maken met de Nederlandse wet- en regelgeving. Naast de algemene wet- en regelgeving die geldt voor iedereen, heb je ook te maken met regels voor bedrijven. Zo moet je je houden aan de milieuregels en -maatregelen, moet je in veel gevallen een melding brandveiligheid doen en moet je je houden aan de privacywet AVG.

Via het Omgevingsloket of AIM kun je checken aan welke milieuregels en -maatregelen jouw bedrijf moet voldoen, welke vergunningen je moet aanvragen en of je specifieke meldingen moet doen.

Naast de landelijke wet- en regelgeving heb je ook te maken met sectorspecifieke regels en voorwaarden. Zo moeten professionals binnen de gezondheidszorg vaak een BIG-registratie hebben, professionals binnen de jeugdzorg een SKJ-registratie en moet iedereen die eet- en/of drinkwaren bewerkt, bereidt of verkoopt zich houden aan de HACCP-principes.

Stap 13: Laat iedereen kennismaken met jouw bedrijf

Nu je alle administratieve taken hebt afgerond, kan het leukste werk beginnen: Investeer tijd in je klanten, bied hen de beste ervaring, zorg dat nieuwe klanten je kunnen vinden en laat iedereen kennismaken met jouw bedrijf. Bouw een goede website of webshop, maak visitekaartjes, ga naar netwerkborrels, investeer in een goede marketingcampagne en zorg ervoor dat binnen korte tijd jouw eigen bedrijf uitgroeit tot een groot succes!

Waar moet je op letten bij het starten van je eigen bedrijf?

Bij het starten van je eigen bedrijf moet je, naast bovenstaand stappenplan, ook letten op schijnzelfstandigheid, het urencriterium van 1225 uur en eventuele fiscale voordelen. Tevens moet je checken of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

De 6 voordelen van een eigen bedrijf

Steeds meer mensen kiezen ervoor een eigen bedrijf te starten. Dit doen ze niet zonder reden, een eigen bedrijf heeft namelijk veel voordelen:

  1. Als eigen baas bepaal je zelf je werktijden
  2. Jij kiest je werkzaamheden
  3. Zelf je uurtarief bepalen
  4. Minder belasting betalen, mits je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur
  5. Je kiest zelf je opdrachtgevers en/of klanten
  6. Vrijheid om je eigen koers te varen

De 5 uitdagingen van een eigen bedrijf

Naast de vele voordelen zijn er ook een aantal uitdagingen van een eigen bedrijf:

  1. Werk en privé zijn lastig gescheiden te houden
  2. Je loopt grotere (financiële) risico’s dan wanneer je in loondienst bent
  3. Je bouwt niet automatisch pensioen op
  4. Je draagt eigen verantwoordelijkheid over je boekhouding
  5. Je ontvangt geen nettobedrag, maar moet nog belasting afdragen over je winst

De 7 grootste risico’s van een eigen bedrijf + tips om ze te voorkomen

  • Klanten die niet betalen
    Tip: Stel algemene voorwaarden op en vermeld hier je procedure bij het niet nakomen van de gemaakte afspraken
  • Opdrachten aannemen die niet passen binnen jouw specialisme
    Tip: Formuleer je doelstellingen en doelgroep in een ondernemingsplan en houd je hieraan
  • Tijdelijk of langdurig geen inkomsten door gebrek aan klanten
    Tip: Start je bedrijf met een financiële buffer
  • Schade aan je voorraad of inventaris
    Tip: Sluit een inventarisverzekering af
  • Je kunt door ziekte of andere omstandigheden niet werken
    Tip: Sluit een arbeidsongeschiktheidsverzekering af
  • Je bereikt de AOW leeftijd, maar je hebt daarnaast geen pensioen opgebouwd
    Tip: Start tijdig met het opbouwen van pensioen
  • Je wordt aansprakelijk gesteld
    Tip: Sluit een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af

8 tips voor het starten van je eigen bedrijf

  1. Word lid van een brancheorganisatie
    Veel sectoren hebben een eigen brancheorganisatie. Naast dat de vermelding van een lidmaatschap van een brancheorganisatie op je website vertrouwen schept, profiteer je vaak ook van vele voordelen. Zo kan iedere brancheorganisatie jou voorzien van de beste tips en adviezen, bieden ze trainingen aan en sluit je je aan bij een netwerk van professionals binnen jouw vakgebied.
  2. Stel algemene voorwaarden op
    In de algemene voorwaarden stel je regels op die gelden voor iedereen die met jou een overeenkomst aangaat. Zo verklein je de risico’s van jou en je bedrijf op het gebied van aansprakelijkheid, geschillen en betalingsvoorwaarden.
  3. Voorkom schijnzelfstandigheid en doe de check
    Bij schijnzelfstandigheid neem je een opdracht aan als ondernemer, terwijl je eigenlijk in loondienst bent. Er wordt gesproken van loondienst wanneer er tussen jou en je opdrachtgever sprake is van een gezagsverhouding, er een verplichting tot persoonlijke arbeid is en wanneer er loon wordt uitbetaald. Benieuwd of er in jouw situatie sprake is van schijnzelfstandigheid? Doe de check. 
  4. Reserveer geld voor de belasting- en btw-aangifte
    Als eigen ondernemer moet je je eigen belasting– en btw-aangifte doen. De bedragen hiervan gaan af van jouw omzet. Menig zzp’er vergist zich hier nog wel eens in en rekent zich rijk, zonder geld opzij te zetten voor de belasting- en btw-aangifte. Voorkom dit, reserveer voldoende geld hiervoor en voorkom financiële problemen.
  5. Ga netwerken
    Een professioneel netwerk kan op veel gebieden bijdragen aan het succes van je bedrijf. Zorg ervoor dat mensen in jouw vakgebied je naam kennen en vergroot de kans dat ze klanten en opdrachtgevers naar je doorverwijzen. Tevens is een netwerk altijd fijn om op terug te vallen met vragen en/of problemen.
  6. Start direct met het opbouwen van je pensioen
    Waar je in loondienst standaard pensioen opbouwt, doe je dit als eigen ondernemer niet. Begin daarom zo vroeg mogelijk met het opbouwen van je pensioen en voorkom problemen in de toekomst. Lees hier op welke manieren jij pensioen kunt opbouwen.
  7. Bedrijfsnaam gekozen? Leg je domeinnaam vast
    Je zult het altijd zien: heb je de perfecte bedrijfsnaam gekozen en gecommuniceerd met je omgeving, is de domeinnaam voor een website al vergeven. Voorkom dit en leg zodra jij je bedrijfsnaam hebt gekozen de domeinnaam
  8. Leren van anderen
    Nu jij een eigen bedrijf start, hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden: veel ondernemers gingen je namelijk al voor en startten hun eigen bedrijf. Leer van deze andere ondernemers en zorg dat er structureel goede tips jouw kant op komen. Dit doe je door je bijvoorbeeld in te schrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief, waarin we de belangrijkste ondernemersevenementen delen.

FAQ eigen bedrijf starten

Je start een eigen bedrijf door een paar verkopen te maken om de vraag naar je product/dienst te testen, een goed plan te hebben, een goede bedrijfsnaam te bedenken, je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, een goede administratie op te zetten en je te houden aan de (sectorspecifieke) wet- en regelgeving.

Je start een eigen bedrijf zonder geld door een onderneming te beginnen waar je op voorhand weinig geld in hoeft te investeren (boekhouder, tekstschrijver, marketingspecialist, ambulant begeleider), uit te zoeken of je in aanmerking komt voor subsidies of door geld te lenen.

Een eigen bedrijf starten kost je minimaal €51,95, dit zijn namelijk de inschrijfkosten bij de Kamer van Koophandel. De verdere kosten hangen af van je onderneming. Start jij bijvoorbeeld als social media specialist, dan maak je naast de kosten voor de inschrijving bij de KVK, waarschijnlijk geen verdere grote noodzakelijke kosten. Start jij daarentegen met een webshop en koop je voorraad in? Dan bestaat de kans dat je een groter kapitaal nodig hebt om te starten en een lening moet afsluiten.

Ja, je kunt zomaar een eigen bedrijf starten mits je rekening houdt met het bestemmingsplan van de gemeente en je je houdt aan de (sectorspecifieke) wet- en regelgeving.

Je kunt een bedrijf overnemen door goede afspraken te maken met de verkopende partij én deze op papier te zetten, op de hoogte te zijn van alle ins en outs van het betreffende bedrijf (schulden, personeelsafspraken etc.), een financieel plan te maken en je te houden aan de wet- en regelgeving. Zo ben je verplicht onderzoek te doen naar de cijfers van het bedrijf (Due Diligence) en moet je, indien het bedrijf personeel in dienst heeft, dit personeel overnemen.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee