SEO contentstrategie: zo scoor je in de zoekmachines
De afgelopen jaren werd social media marketing steeds belangrijker. Nu zien we bedrijven zich juist op SEO contentmarketing focussen. Bij deze marketingvorm deel je gratis waardevolle content met je doelgroep, waardoor jouw bedrijf beter in zoekmachines gevonden wordt. Het doel? Op de lange termijn meer websitebezoekers, conversies en leads. Je leest hieronder hoe het werkt en hoe je zelf een SEO content strategie opzet.
Wat is content?
De manieren waarop jij met de buitenwereld communiceert noemen we content. Denk aan online content zoals de teksten en afbeeldingen op je website, de posts op je social media kanalen, de video’s op je YouTube-kanaal en de e-books die je weggeeft. Ook interviews, advertenties, podcasts, quotes, webinars, nieuwsartikelen en memes behoren tot content. Er bestaat ook offline content, zoals advertenties in kranten of huis-aan-huisbladen. Doordat een bedrijf bij contentmarketing bruikbare en waardevolle content deelt, kan een bedrijf potentiële klanten aan zich binden.
Wat is een SEO content strategie?
Een contentstrategie is een plan waarin je beschrijft hoe en welke content je voor jouw bedrijf gaat inzetten. Bij een SEO content strategie ligt de nadruk op zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO (Search Engine Optimization). Je zet de content dan in om de vindbaarheid van je website binnen zoekmachines te verbeteren. Dit gebeurt meestal door middel van blogs, artikelen en nieuwsberichten. Het gaat hier om allerlei soorten zoekmachines, van Google tot Bing en YouTube.
Wat zijn de voordelen van een SEO content strategie?
Het belangrijkste voordeel van een SEO content strategie is dat je de vindbaarheid van je website verbetert door toegevoegde waarde te bieden. Je wordt er zelf beter van, maar zorgt er ook voor dat de ontvanger er wat aan heeft. Deze hoeft niks voor de content te betalen maar kan er wel veel uit halen. Dat je niet direct iets ontvangt is niet erg, want contentmarketing is een strategie voor de lange termijn. Op het moment dat je veel waardevolle content biedt, wordt de kans groter dat iemand later een product of dienst bij je koopt.
In 6 stappen naar een succesvolle SEO content strategie
De volgende 6 stappen leggen je uit hoe je de SEO van je website kunt verbeteren door middel van een contentstrategie.
Stap 1: Onderzoek wie je doelgroep is en wat ze willen
Iedere vorm van marketing begint bij het begrijpen van je doelgroep. Des te beter jij jouw doelgroep kunt beschrijven, des te beter jij ze kunt bereiken. Neem de tijd om erachter te komen wie je doelgroep is en onderzoek vervolgens wat ze nodig hebben. Ga altijd met je doelgroep in gesprek om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben.
Dat begrijp je misschien beter met een SEO strategie voorbeeld. Stel dat jij zwembaden verkoopt. Jouw doelgroep bestaat uit koppels van 30 jaar of ouder die in dorpen of de buitenwijken van steden wonen. Waar zouden zij, naast het kopen van een zwembad, veel behoefte aan hebben? Dit zou content kunnen zijn die informatie geeft over de kosten en het onderhoud van zwembaden. Je richt je dan op mensen die nog geen zwembad hebben, maar ook op mensen die al een zwembad hebben en naar extra informatie op zoek zijn.
Stap 2: Bepaal hoe jij het probleem kunt oplossen
Je weet wie je doelgroep is en welke problemen zij hebben. Nu is het tijd om te bepalen hoe jij dit probleem door middel van content kunt oplossen. Je kunt mensen hun informatiebehoeftes vervullen door waardevolle artikelen, afbeeldingen en infographics te delen. Gaan we verder met bovenstaand voorbeeld, dan geef je in deze content antwoord op veelgestelde vragen over zwembaden:
- Hoeveel kost een nieuw zwembad?
- Hoe kan ik het water van mijn zwembad verwarmen?
- Hoe blijft het water schoon?
- Hoe kan ik het water schoonhouden zonder chemicaliën te gebruiken?
- Etc.
In het geval van een SEO content strategie is het belangrijk je op blogs, artikelen en nieuwsberichten te focussen. Dit zijn contentpagina’s die door zoekmachines als Google gevonden kunnen worden. Daarnaast kun je jezelf ook op video’s focussen, want YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Je zou hier dus ook veel website traffic mee kunnen genereren.
Step 3: Maak een contentkalender
Een contentkalender is een kalender waarin staat beschreven wanneer content geplaatst wordt. Dit betekent dat je van te voren al nadenkt over welke informatie je gaat delen en op welke kanalen je dat gaat doen. Zorg ervoor dat de content op regelmatige momenten gedeeld wordt, zodat je volgers weten wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten. Op deze manier kun je een publiek opbouwen. Lees hier hoe je in 9 stappen een contentkalender maakt.
Stap 4: Zet in op kwaliteit en kwantiteit
Zorg ervoor dat je uniek bent en altijd de beste kwaliteit biedt. Deel de beste en belangrijkste informatie en wees niet bang om te veel ‘insider info’ te delen. Des te meer je geeft, des te meer je zult terugkrijgen.
Je kunt de content zelf creëren, of door een professional laten maken. Ook wanneer je zelf goede artikelen kunt schrijven, heb je hier misschien eigenlijk geen tijd voor. Dan kun je de content ook door een SEO copywriter laten schrijven, voor een hogere kwaliteit van de artikelen.
Stap 5: Optimaliseer het artikel voor zoekmachines
Een artikel moet goed gevonden worden in zoekmachines als Google en Bing. Doe daarom zoekwoordenonderzoek om te bepalen op welke zoekwoorden potentiële lezers het artikel kunnen vinden. Deze zoekwoorden verwerk je vervolgens in de tekst en afbeeldingen. Zorg ook voor interne links (links tussen je blogs op je eigen website) en sterke backlinks (links van andere websites naar jouw website). Heb je hier zelf geen ervaring mee? Schakel dan de hulp van een SEO expert in. Die zal zich op de lange termijn dubbel en dwars uitbetalen.
Stap 6: Zet bestaande content om naar nieuwe content
Heb je een SEO artikel geschreven waarin je waardevolle informatie deelt? Je zou de content dan naar andere content vormen kunnen omzetten. Zo vergroot je de vindbaarheid van de content. Maak bijvoorbeeld een video en podcast aflevering waarin je de boodschap van het artikel deelt. De content wordt zo niet alleen in Google, maar ook op YouTube en Spotify gevonden.
Iedereen heeft een eigen manier voor het consumeren van content. De een leest liever een artikel, terwijl de ander graag een video kijkt of podcast luistert. Door jouw boodschap in zo veel mogelijk manieren van content aan te bieden, kun je deze breder verspreiden. Let er wel op dat je de kwaliteit altijd waarborgt, en je niet te veel op de kwantiteit richt.
Uitbesteden of zelf doen?
Je kunt het opzetten van de SEO content strategie zelf doen of uitbesteden. Hetzelfde geldt voor de uitvoering van de strategie. Aan beide opties zitten voor- en nadelen. Het is vooral belangrijk dat je doet wat je goed kunt en leuk vindt.
Het is prima mogelijk om zelf een artikel te schrijven. Deze moet echter wel goed in zoekmachines gevonden worden, en daar is SEO kennis voor nodig. Heb je deze kennis niet, dan wordt het artikel ook niet goed gevonden en behaal je jouw doel niet. In dat geval kan het verstandiger zijn om het aan een SEO content writer uit te besteden. Dat betekent niet dat je alles hoeft uit te besteden, want je zou ook alleen de onderdelen kunnen uitbesteden die je niet leuk vindt of geen kennis over hebt.
Let er op dat je de content wel persoonlijk houdt. Het maken van video’s en podcast afleveringen kun je uitbesteden, maar dan ben je zelf niet meer het gezicht van je bedrijf. Zorg ervoor dat je op de voorgrond actief blijft.
Valkuilen bij een SEO content strategie
Een SEO content strategie opzetten en uitvoeren lijkt simpel, maar voelt al snel overweldigend aan. Let daarom op de volgende valkuilen zodat je jouw SEO content strategie succesvol maakt.
Verwacht geen resultaat op korte termijn
We zullen eerlijk tegen je zijn: bij een content strategie ga je op korte termijn geen resultaten zien. Dit is normaal en gebeurt bij iedereen. SEO contentmarketing is namelijk een lange termijn-strategie waarbij de resultaten soms maanden tot een half jaar op zich laten wachten. Het is belangrijk om een strategie voor 6 tot 12 maanden op te zetten en je hier volledig aan te houden. Laat je niet demotiveren wanneer je geen resultaat ziet, maar blijf altijd doorgaan totdat je jouw doelstellingen hebt bereikt.
Geen concrete doelen stellen/niet meten
Bij het opzetten van een content strategie stel je altijd concrete doelen. Kijk naar concurrenten, bepaal wat je wilt bereiken en stel doelen die haalbaar zijn. Maak je doelstellingen daarbij SMART:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdsgebonden
Een doel als ‘ik wil meer websitebezoekers’ is niet SMART. Het is niet specifiek, meetbaar en tijdsgebonden. Betere doelstellingen zouden zijn:
- Ik wil de komende zes maanden iedere week een blog van 2000 woorden plaatsen
- Ik wil na zes tot zeven maanden 20% meer bezoekers op mijn website
Dit zijn twee doelstellingen die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn. Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen tijdens het proces meet. Dat kun je handmatig doen, of met hulp van tools als Google Analytics en Google Search Console.
Conclusies en aanbevelingen
Het is nu waarschijnlijk wel duidelijk waarom contentmarketing belangrijk is. Met een SEO content strategie verbeter je de vindbaarheid van je bedrijf in zoekmachines door unieke en waardevolle content te delen. Het opzetten en uitvoeren van een content strategie voelt misschien overweldigend aan. Begin daarom met een eerste kleine stap die je makkelijk kunt uitvoeren. Schrijf bijvoorbeeld je eerste blog of neem je eerste video op. Kijk hoe dit gaat en stel vervolgens een concreet content plan op.
Iedere website die nu hoog in de resultaten van zoekmachines staat is ooit ergens begonnen. De mensen achter deze websites hebben jarenlang gewerkt aan hun content strategie en plukken hier nu de vruchten van. Met de SEO content checklist en stappen in dit artikel zet jij de eerste stappen naar succes op het internet.
Lukt het niet of heb je zelf geen tijd voor een contentmarketing SEO strategie? Dan kun je het ook uitbesteden aan een professional. Dat bespaart je niet alleen tijd, maar kan ook voor een sneller resultaat zorgen.
Veelgestelde vragen overSEO content strategie
SEO content is content die is geoptimaliseerd voor zoekmachines waardoor deze een hogere positie in de zoekresultaten krijgt. Content die voor SEO geoptimaliseerd is wordt dus beter gevonden.
SEO content is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat jouw website beter gevonden wordt in zoekmachines en je dus een grotere doelgroep kunt bereiken. Dit kan uiteindelijk zorgen voor meer leads en conversies.
SEO en contentmarketing zijn niet hetzelfde. Contentmarketing focust zich op alle content en heeft als doel waardevolle informatie in zo veel mogelijk vormen te verspreiden. SEO richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines.
Je kunt de SEO van je website verbeteren door de website sneller te maken, de juiste zoekwoorden te gebruiken en door een SEO content strategie op te zetten. Zorg ervoor dat je de content strategie voor een lange tijd uitvoert, want resultaat laat zich pas op de lange termijn zien.