ZZP Servicedesk

Voor jezelf beginnen als Uber-chauffeur. Goed idee of niet?

Bob Komen glimlacht naar camera

Voor jezelf beginnen als Uber-chauffeur. Goed idee of niet?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Speel jij met de gedachte om als zelfstandig Uber chauffeur (een deel van je) inkomsten te genereren? De 54-jarige Bob Komen ging je voor en deelt al zijn ervaringen, inzichten en tips. Na het lezen van dit interview weet jij of een toekomst als Uber-chauffeur goed bij je past.

Waarom ben je als Uber-chauffeur begonnen?

“Hoewel ik al wat ouder ben, heb ik eigenlijk altijd volledig zelfstandig willen worden. Na vele jaren als servicetechnicus voor een opdrachtgever gewerkt te hebben, leek het me heerlijk om mijn eigen tijd te kunnen indelen en zelf te bepalen waar en wanneer ik kan werken.

Ik houd ervan om contact te hebben met allerlei verschillende mensen en had daarom het gevoel dat werken als Uber-chauffeur goed bij me zou passen. Ik besloot de proef op de som te nemen, zodat ik aan den lijve kon ondervinden of het me inderdaad energie gaf en tegelijkertijd genoeg brood op de plank zou brengen.”

En hoe is die test verlopen?

Lachend: “Goed. Zo goed dat ik gisteren ontslag heb genomen. Na vier maanden testen kan ik met zekerheid zeggen dat het inderdaad heel goed bij me past om te werken wanneer ik wil. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om in de vroege ochtend te starten, vanuit de auto de zon op te zien komen en de stad langzaam wakker te zien worden. Het contact met de mensen geeft me inderdaad energie en van de inkomsten kan ik goed rondkomen.”

Hoe lucratief is de keuze voor Uber-chauffeur dan precies?

“Als je wilt kun je als Uber-chauffeur goed verdienen. Er komen op het moment namelijk veel aanvragen voor ritten binnen. Bovendien zijn veel chauffeurs tijdens de coronacrisis gestopt. De verhoogde vraag naar ritten verdelen we dus over een kleiner aantal chauffeurs.
Voor de lange termijn wil ik mij niet tot het platform van Uber beperken. Ik wil mijn dienstverlening daarom uitbreiden met diensten als privéchauffeur en ritten voor directieleden. Ik denk daarmee direct meer geld te kunnen verdienen en mij bovendien minder afhankelijk te maken van een platform als Uber.”

Wat kost het om als Uber-chauffeur te starten?

“Om als Uber-chauffeur te starten heb je een aantal zaken nodig. Denk bijvoorbeeld aan een diploma taxichauffeur, een theorie certificaat, een inschrijving bij de KVK, een ondernemersvergunning en een chauffeurskaart. Alles bij elkaar kost dat je zo’n €1.500,-. Daarnaast heb je uiteraard een auto nodig die aan de voorwaarden van Uber voldoet. Die voorwaarden hebben met name betrekking op het formaat van je auto en de milieuklasse. Met een klassieke Mini Cooper hoef je bij Uber bijvoorbeeld niet aan te komen. Mijn auto van €13.000,- voldoet aan alle voorwaarden en vind ik erg prettig rijden.”

Is er ook iets dat je tegenvalt aan het rijden als Uber-chauffeur?

“Het enige dat me tegenvalt is de tijd die het kost om naar een klant toe te rijden. De tijd die je hieraan kwijt bent, krijg je namelijk niet betaald. Als gevolg van deze aanrijtijden ben je in de praktijk veel meer uren van huis dan dat je uren betaald krijgt.

Vanzelfsprekend moet je er ook rekening mee houden dat je niet alleen maar mensen in je auto krijgt die qua persoonlijkheid geweldig bij je passen.  Zo kunnen er bijvoorbeeld mensen instappen die kortaf zijn of een arrogante houding hebben. Ik stel me daar echter op in en vind het een uitdaging in te schatten hoe mensen behandeld willen worden.”

Welke tips heb je voor toekomstige Uber-chauffeurs?

“Ga technisch rijden. Oftewel: denk na wanneer vakanties, festivals of evenementen de vraag naar Uber ritten verhogen.  Tijdens deze piekuren gaat het tarief namelijk omhoog en kun jij het meeste verdienen. Bovendien worden je aanrijtijden een stuk lager waardoor je meer rendabele uren maakt.”

Betekent dit dat je tijdens de weekenden en vakanties je auto niet meer uitkomt?

“Het klopt dat het verleidelijk is om tijdens weekenden en vakanties in de auto te springen. Nu ik de vrijheid heb mijn eigen uren in te regelen, denk ik hier echter goed over na en maak ik daar bewuste keuzes in. Om te zorgen dat het leven als Uber-chauffeur je privéleven niet negatief beïnvloedt, raad ik aan deze keuzes ook goed te bespreken met je wederhelft.”

Tijd voor je eindoordeel: Wie zou je een leven als Uber-chauffeur aanraden?

“Het allerbelangrijkste is dat je het leuk vindt om contact te hebben met mensen. Het is cruciaal dat je de juiste sociale vaardigheden bezit om mensen in te kunnen schatten en op hun gemak kan laten voelen.
Ben jij iemand die er energie van krijgt om mensen blij te maken door ze bijvoorbeeld een flesje water te geven of tips te geven waarmee ze het bezoek aan hun bestemming nog leuker kunnen maken? Dan denk ik dat een leven als Uber-chauffeur je positief zal verrassen.

Wil je met Bob kennismaken of lijkt het je leuk eens bij hem in de auto te zitten? Stuur hem een berichtje via LinkedIn.

Door Raoul Wijnberg

Raoul interviewt vanuit Australië ondernemers en leiders van over de hele wereld. Voor ZZP Servicedesk voelt hij Nederlands meest inspirerende zzp’ers aan de tand en destilleert hij hun belangrijkste tips. Lees hier alle verhalen.

 

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!