5 tips om je klanten goed te ontvangen

Laatste update op 24-11-2022 Leestijd 2 min Door Redactie ZZP Servicedesk

klant goed ontvangen

Als zzp’er ontvang je weleens klanten of opdrachtgevers bij jou op kantoor of op een gehuurde locatie. Uit onderzoek van adviesorganisatie Welkom! blijkt dat 70 procent van de Nederlanders eerder in zee gaat met een partij als zij goed worden ontvangen. Waar moet je op letten? Vijf tips.

Parkeerplek

Geen vrije parkeerplaats kunnen vinden is de grootste irritatie van bezoekers aan bedrijven, blijkt uit het onderzoek van Welkom! onder 1000 werkende Nederlanders. Let bij de keuze voor een kantoor dus goed op het aantal beschikbare plekken. Ga bijvoorbeeld een paar keer langs voordat je besluit een werkplek te huren, zodat je weet of er altijd genoeg parkeerplaatsen zijn.

Parkeerkosten

Ergernis nummer 2 is betaald parkeren. “Bied gasten als het even kan een uitrijkaart aan, zodat zij niet hoeven te betalen,” zegt belevingsexpert Ursula Buiteman van Welkom! “Een kleine moeite die de kans op succes aanzienlijk vergroot.”
CRM
CRM Pipedrive

Automatiseer je sales proces

Meer informatie

Waar moet ik heen?

Verdwalen is nooit leuk en verwarring over waar je heen moet, is dan ook erg vervelend voor je bezoek. “Zorg dat je bezoek goed wordt opgevangen,” tipt Ursula. “Stuur een duidelijke routebeschrijving of ga zelf even bij de poort staan. Op nummer vier van ergernissen voor bezoekers staat dat er niemand is om iets aan te vragen. Voorkom dat dus. De waardering voor je bedrijf begint al voor de deur, zodra de bezoeker het terrein betreedt.”

Receptionist

Niet iedere ontvangstruimte of werkplek heeft de luxe van een receptioniste, maar als die er is, is het belangrijk dat deze persoon er representatief uitziet. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt het uiterlijk van een receptioniste of receptionist belangrijk. Mannen (59%) hechten hier meer waarde aan dan vrouwen (53%). Van de mannen zegt 10 procent dat zij graag ontvangen worden door een knappe receptioniste, tegenover 5 procent van de vrouwen. Buiteman: “Natuurlijk moet een receptionist er verzorgd uit zien, maar evenzo belangrijk is hoe bezoekers worden ontvangen en aangesproken. Beide aspecten bepalen de bezoekbeleving van je bedrijf.”
Ondernemeralerts
Ondernemer Alerts

Ontvang net als 11,295 de laatste tips

    Je eigen voorkomen

    Nog belangrijker dan de receptionist, is je eigen voorkomen. Je hoeft echt niet in een driedelig pak te verschijnen, maar je moet wel zorgen dat je er netjes en verzorgd uitziet. Ongeacht je beroep kun je er op zijn minst voor zorgen dat je er schoon en verzorgd uitziet wanneer je een klant ontmoet. Zzp’er Helma schrijft: “Als je kunt kiezen tussen een schilder met versleten, vieze kleren, vuile nagels, ongekamd haar en een zweetluchtje of een schilder die keurig schoongewassen, lekker geurend, met schone handen en in een goed verzorgd werkoutfit verschijnt, dan heb je onbewust al een keuze gemaakt.” Lees meer in haar blog over een goede eerste indruk.

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Ja Nee