Gratis facturen maken en versturen
Breng je jouw werk bij zakelijke klanten in rekening? Dan ben je verplicht een factuur te maken. Hier lees je hoe je (gratis) een factuur maakt. Als je geen kosten wilt maken voor het factureren, kun je gebruik maken van verschillende gratis opties. Dit kan via een aantal goede boekhoudprogramma’s of je maakt je facturen simpel in Word of Excel. Lees snel verder en ontdek hoe jij gratis facturen kan maken.
Optie 1: Factureren via een boekhoudprogramma
Optie 1: Factureren via een boekhoudprogramma
Een factuur maken (gratis online) is niet zo moeilijk. De truc is om het factureren aan te sturen via jouw boekhoudprogramma. Wekelijks of maandelijks kun je dan op een knop drukken en de (online) gratis facturen zijn klaar om te versturen. Het nadeel hiervan is dat je het boekhoudprogramma eerst volledig moet inrichten om met het factureren aan de slag te kunnen.
Beste programma’s om gratis facturen te maken
De beste programma’s voor het gratis maken en versturen van facturen zijn:
- E-Boekhouden.nl – Boekhoudprogramma waar je ook eenvoudig het factureren in kunt verwerken. E-Boekhouden is zeer geschikt voor zzp’ers en is relatief eenvoudig om onder de knie te krijgen. Het factureren kan bijna niet eenvoudiger.
- MoneyMonk – Met MoneyMonk beheer je als dienstverlenende ZZP’er jouw volledige administratie, zonder gedoe. Zo heb je zicht en grip op je financiën.
- Rompslomp – In Rompslomp kun je onbeperkt gratis facturen maken. Ze hebben hiervoor een heel eenvoudig systeem, waarmee je ook makkelijk mutaties in de facturen kunt verwerken.
- Tellow – Ook dit is een boekhoudprogramma met veel voordelen. Het maken van facturen is gratis, maar helaas wel voor een beperkt aantal facturen per maand.
- DigiBTW – Ook met DigiBTW kun je onbeperkt gratis facturen maken. Je kunt de facturen zelfs direct door je klant laten betalen met iDeal. Het factureren is gratis; voor het voeren van de administratie in dit systeem betaal je wel een maandelijks bedrag.
Optie 2: Factuur maken (gratis) via online tools
Vooral voor de startende zzp’ers die nog maar weinig facturen per maand sturen, is het zelf online maken van gratis facturen een passende oplossing. Het voordeel van het zelf maken van de gratis facturen met hulp, is dat het eenvoudiger is dan het gebruiken van boekhoudprogramma’s. Gebruik maken van een boekhoudprogramma met tools voor het factureren is alleen handig als je het programma ook gebruikt voor het boekhouden.
Voor een mooie lay-out en een professionele factuur kun je gratis gebruik maken van Canva. Je kunt een standaard lay-out maken voor jezelf en deze vervolgens gebruiken voor al jouw facturen. Door een mooi uitziende factuur straal je professionaliteit uit naar jouw klanten.
Optie 3: Offline gratis factuur maken
Het voordeel van het offline maken van facturen is dat je werkt met programma’s die je al goed kent. Bovendien bieden we hulptools om eenvoudig via Excel of Word facturen te maken. Zo kun je met basiskennis van Word en Excel direct professionele facturen maken. Download onderstaande templates (3 per bundel) en pas ze naar wens aan.
Facturen maken met Excel
Met Excel kun je een administratie inrichten en je facturen verwerken, en je kunt de inrichting zo goed mogelijk afstemmen op wat voor jou handig. Er zitten binnen Excel namelijk sjablonen die je kunt gebruiken. Als je een goed sjabloon kiest, kun je met weinig aanpassingen al een volwaardige gratis factuur ontwerpen. Je kunt data koppelen aan de sheet, zodat je geen dubbel werk hoeft te doen. Een goede kennis van Excel is wel handig.
Facturen maken met Word
Word is het meest logische programma voor het maken van facturen. Net als met Excel kun je ook met Word gebruik maken van sjablonen die je al aardig op weg helpen met het samenstellen van een mooie en volwaardige factuur. Waarschijnlijk ben je ervaren met Word en is dit ook gelijk de snelste manier om tot het beste resultaat te komen.
FAQ gratis factuur sturen
Een gratis online factuur kun je maken via een boekhoudprogramma waar een gratis facturering in verwerkt zit. Een andere optie is gebruik maken van Canva. Het voordeel van Canva is dat het eenvoudiger is dan het volledig in moeten richten van een boekhoudprogramma om er facturen uit te kunnen krijgen.
Wat er op een factuur moet staan ben je niet vrij in. De volgende onderdelen moet een zzp’er er in ieder geval inzetten:
- Jouw naam, adres, KVK-nummer en btw-nummer
- De naam en verdere gegevens van diegene die de factuur moet betalen
- Datum en factuurnummer
- Omschrijving van het product of de dienst
- Btw-tarief
- Het btw-bedrag en de prijs inclusief de btw
Ja, als particulier kun je een factuur versturen naar klanten of opdrachtgevers. Dit heet een kwitantie. Omdat je niet btw-plichtig bent, mag je het factuurbedrag niet verhogen met btw. Bedrijven kunnen deze facturen boeken onder kosten. Particulieren moeten het factuurbedrag meenemen in de aangifte inkomstenbelasting.
Ondernemers zijn verplicht om het KVK-nummer op de factuur te vermelden. Ook het vermelden van het btw-nummer is verplicht als je deze hebt. Als je geen ondernemer bent, heb je geen KVK-nummer. In dat geval kun je zonder een KVK-nummer wel een factuur sturen. Officieel is het dan een kwitantie.