Facturen maken in Word

Laatste update: 07-03-2024 Leestijd: 4 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Factuur maken in Word

Facturen maken via Word is niet zo moeilijk. Lees hier alles over het maken van facturen in Word. Volg onze duidelijke instructievideo en maak zelf je eerste factuur in Word.

👉 Gratis online factuur maken

Wat zijn facturen?

Facturen zijn documenten die je helpen om gecompenseerd te worden voor de diensten of goederen die je aan iemand anders hebt geleverd. Het maken van deze facturen is in de meeste gevallen verplicht, dus is het van cruciaal belang om voor jezelf een proces op te zetten waarmee je dit snel en nauwkeurig kunt doen.

Word is een van de populairste manieren om facturen op te stellen. Waarom? Het is eenvoudig en ongecompliceerd om met dit programma een factuur te maken. In dit artikel wordt alles uitgelegd wat je moet weten over het maken van facturen in Word.

Je kunt een factuur maken in Word of Excel. Lees ook: Hoe maak ik een factuur.

Waarom Word gebruiken voor facturen?

Waarschijnlijk heb je Word al op je computer staan, dus dat scheelt weer een aankoop in facturatiesoftware. Nog belangrijker is dat Word gemakkelijk te gebruiken is en veel factuursjablonen voor je beschikbaar heeft. Met deze tool is het maken van een professionele factuur dus gemakkelijker dan ooit. Wil je nog meer opties waarmee een factuur maken gratis is? Bekijk dan Hoe maak en verstuur je gratis facturen?

Tip: Gebruik een template factuur in Word

Hoe maak je een factuur in Word? Veel designers hebben het factuur sjabloon maken in Word alvast voor je gedaan. Jij hoeft alleen nog een mooi sjabloon te kiezen. Wij hebben een top 3 voor je samengesteld.

Factuurtemplates Word

3 gratis factuurtemplates voor Word. Pas eenvoudig jouw gegevens aan en maak je eerste factuur.

Factuurtemplates Excel

3 factuurtemplates voor Excel. Pas eenvoudig jouw gegevens aan en maak je eerste factuur.

Hoe maak ik facturen met Word?

Open Word en volg deze stappen:

  1. Kies een factuur template. Er zijn veel templates beschikbaar, waaronder standaardfacturen, dienstenfacturen met uren en tarieven, en verkoopfacturen
  2. Voeg de naam en adresgegevens van je bedrijf toe. Met deze informatie kan je klant zien van wie de factuur afkomstig is en hoe hij contact met je kan opnemen
  3. Voeg de naam en contactgegevens van de klant toe
  4. Voer de datum van aankoop in
  5. Voeg alle relevante informatie toe over de gekochte of verzonden artikelen. Jij en jouw klant kunnen deze informatie nodig hebben voor de boekhouding, dus controleer ze goed voordat je ze verstuurt.

Voorbeeld video: Factuur opstellen in Word

Pro tips voor factureren met Word

Wil je het meeste halen uit het gebruik van Word voor facturering? Hier zijn enkele extra stappen die je kunt nemen om jouw spel te verbeteren:

  1. Wijzig de kleur van je factuurkop zodat hij overeenkomt met de kleuren van je bedrijf.
  2. Pas het lettertype op je factuur aan zodat het overeenkomt met de stijlgids van je merk.
  3. Voordat je je factuur naar je klant stuurt, sla je hem op als PDF voor een professionelere uitstraling.

Alternatieve tools voor maken van facturen

Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar om je te helpen bij het verzenden van facturen. Bekijk een van de volgende tools om er meer over te weten te komen:

Gespecialiseerde facturatiesoftware

De meeste freelancers kiezen uiteindelijk voor gespecialiseerde facturatiesoftware. Waarom? Het helpt je op verschillende manieren bij het facturatieproces. De meeste bedrijfseigenaars geloven dat het gebruik van dit gespecialiseerde programma hen voordelen biedt die geen enkele andere oplossing kan bieden:

  • Bespaart kostbare tijd
  • Minder frustratie
  • Minder fouten
  • Professioneler

Bovendien biedt de gespecialiseerde software aanzienlijke voordelen die de voordelen van een betere facturatie ruimschoots overtreffen:

  • De mogelijkheid om automatische betalingsherinneringen te sturen
  • Je volledige boekhouding op één plaats
  • Inzicht in de algemene prestaties van je bedrijf
  • Live overzicht van achterstallige betalingen

Heb je het gevoel dat gespecialiseerde boekhoudsoftware de beste oplossing voor je bedrijf zou kunnen zijn? Wij adviseren de volgende programma’s:

Het populairste boekhoudprogramma voor zzp’ers. Nu 15 maanden gratis!

Het eenvoudigste boekhoudprogramma voor zzp’ers. Beoordeeld met een 9,7

Het boekhoudprogramma ontworpen voor zzp’ers.  Geniet nu van de gratis opties

Advies: Bekijk alle drie de programma’s en beoordeel welke het beste bij je past.

Conclusies en verder lezen

Factureren is een essentiële stap om gecompenseerd te worden voor het werk dat je hebt gedaan. Je kunt Word gebruiken als een kosteneffectieve en eenvoudige manier om professioneel uitziende facturen te maken. Het heeft echter een aantal nadelen: het kost veel tijd en het helpt je niet om zakelijke inzichten te verzamelen die je kunnen helpen je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Wij raden je aan om een programma te kiezen dat door ondernemers veel gebruikt en goed beoordeeld wordt.

FAQ Facturen maken in Word

Word-sjablonen zijn er in verschillende stijlen en zijn geschikt voor een groot aantal sectoren. We raden je aan de verschillende opties door te nemen om een goed idee te krijgen van wat het beste bij je merk zou passen. Je kunt de sjablonen aanpassen om beter aan je eisen te voldoen.

Je kunt je factuur het beste als PDF-bijlage toevoegen wanneer je een e-mail verstuurt. Je moet je .doc-bestand omzetten naar een .pdf-indeling voordat je het bij je e-mailbericht voegt.

Om een uniek factuursjabloon in Word aan te maken, kun je elementen zoals je logo, bedrijfsinformatie, lettertype en kleuren wijzigen om het te laten aansluiten bij jouw bedrijf.

Word biedt geen ingebouwde functie voor het automatisch genereren van factuurnummers. Je moet factuurnummers handmatig bijwerken of overwegen geavanceerdere software te gebruiken die wel deze functie biedt.

Er zijn beperkingen bij het gebruik van Word voor facturatie, zoals het handmatig bijhouden van factuurnummers en beperkte mogelijkheden voor automatisering en integratie met boekhoudsoftware.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee