Factuur maken in Word
Factuur maken in Word

Facturen maken in Word

Facturen maken via Word is niet zo moeilijk. Lees hier alles over het maken van facturen in Word. Volg onze duidelijke instructievideo en maak zelf je eerste factuur in Word. Gelijk door naar het maken van je eerste factuur? Klik op onderstaande knop.

Wat behandelen we?

Facturen maken Word

Pro tips

FAQ

Facturen maken Word

Pro tips

FAQ

Wat zijn facturen?

Facturen zijn documenten die je helpen om gecompenseerd te worden voor de diensten of goederen die je aan iemand anders hebt geleverd. Het maken van deze facturen is in de meeste gevallen verplicht, dus is het van cruciaal belang om voor jezelf een proces op te zetten waarmee je dit snel en nauwkeurig kunt doen. 

Word is een van de populairste manieren om facturen op te stellen. Waarom? Het is eenvoudig en ongecompliceerd om met dit programma een factuur te maken. In dit artikel wordt alles uitgelegd wat je moet weten over het maken van facturen in Word. Factuur maken zonder Word? Dat kan uiteraard ook. Lees: Hoe maak ik een factuur.

Waarom Word gebruiken voor facturen?

Word is een tekstverwerkingsprogramma van Microsoft. Het wordt tegenwoordig op de meeste computers voorgeïnstalleerd, dus de kans is groot dat je geen extra software hoeft aan te schaffen om aan de slag te gaan.

Nog belangrijker is dat Word gemakkelijk te gebruiken is en veel factuursjablonen voor je beschikbaar heeft. Met deze tool is het maken van een professionele factuur dus gemakkelijker dan ooit. Wil je andere gratis opties? Bekijk dan Hoe maak en verstuur je gratis facturen?

Tip: Gebruik een Word template

Word heeft erg veel sjablonen voor facturen. Kies een mooie basis sjabloon uit. Mocht je deze in Word niet kunnen dan hebben wij een top 3 voor je samengesteld.

Hoe maak ik facturen met Word?

Open Word en volg deze stappen:

  1. Kies een factuursjabloon. Er zijn veel sjablonen beschikbaar, waaronder standaardfacturen, dienstenfacturen met uren en tarieven, en verkoopfacturen
  2. Voeg de naam en adresgegevens van je bedrijf toe. Met deze informatie kan je klant zien van wie de factuur afkomstig is en hoe hij contact met je kan opnemen
  3. Voeg de naam en contactgegevens van de klant toe
  4. Voer de datum van aankoop in 
  5. Voeg alle relevante informatie toe over de gekochte of verzonden artikelen. Jij en jouw klant kunnen deze informatie nodig hebben voor de boekhouding, dus controleer ze goed voordat je ze verstuurt.

Voorbeeld video

YouTube video

Pro tips voor factureren met Word

Wil je het meeste halen uit het gebruik van Word voor facturering? Hier zijn enkele extra stappen die je kunt nemen om jouw spel te verbeteren:

  1. Wijzig de kleur van je factuurkop zodat hij overeenkomt met de kleuren van je bedrijf.
  2. Pas het lettertype op je factuur aan zodat het overeenkomt met de stijlgids van je merk.
  3. Voordat je je factuur naar je klant stuurt, sla je hem op als PDF voor een professionelere uitstraling. 

Alternatieve tools voor maken van facturen

Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar om je te helpen bij het verzenden van facturen. Bekijk een van de volgende tools om er meer over te weten te komen:

Excel

Canva

Facturatiesoftware

Excel

Canva

Facturatiesoftware

Gespecialiseerde facturatiesoftware

De meeste freelancers kiezen uiteindelijk voor gespecialiseerde facturatiesoftware. Waarom? Het helpt je op verschillende manieren bij het facturatieproces. De meeste bedrijfseigenaars geloven dat het gebruik van dit gespecialiseerde programma hen voordelen biedt die geen enkele andere oplossing kan bieden:

  • Bespaart kostbare tijd
  • Minder frustratie
  • Minder fouten
  • Professioneler

Bovendien biedt de gespecialiseerde software aanzienlijke voordelen die de voordelen van een betere facturatie ruimschoots overtreffen:

  • De mogelijkheid om automatische betalingsherinneringen te sturen
  • Je volledige boekhouding op één plaats
  • Inzicht in de algemene prestaties van je bedrijf
  • Live overzicht van achterstallige betalingen

Heb je het gevoel dat gespecialiseerde boekhoudsoftware de beste oplossing voor je bedrijf zou kunnen zijn? Deze pagina helpt je de juiste boekhoudsoftware voor jou te vinden..

Top 3 Word templates voor facturatie

Template 1

Template 2

Template 3

FAQ

Je kunt je factuur het beste als PDF-bijlage toevoegen wanneer je een e-mail verstuurt. Je moet je .doc-bestand omzetten naar een .pdf-indeling voordat je het bij je e-mailbericht voegt.

Word-sjablonen zijn er in verschillende stijlen en zijn geschikt voor een groot aantal sectoren. We raden je aan de verschillende opties door te nemen om een goed idee te krijgen van wat het beste bij je merk zou passen. Je kunt de sjablonen aanpassen om beter aan je eisen te voldoen.

Conclusies en verder lezen

Factureren is een essentiële stap om gecompenseerd te worden voor het werk dat je hebt gedaan. Je kunt Word gebruiken als een kosteneffectieve en eenvoudige manier om professioneel uitziende facturen te maken. Het heeft echter een aantal nadelen: het kost veel tijd en het helpt je niet om zakelijke inzichten te verzamelen die je kunnen helpen je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Wij raden je aan goed onderzoek te doen om een informatieve beslissing te nemen waar jij en je bedrijf op lange termijn het meeste baat bij hebben.

Laat je gegevens achter

En download de factuur templates gelijk

Download