ZZPSERVICEDESK

Hoe kom ik als zelfstandige zorgprofessional aan cliënten?

Hoe kom ik als zelfstandige zorgprofessional aan cliënten?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Als zzp’er werken kent vele voordelen, zoals de vrijheid om je eigen uren en tarief te bepalen en het kiezen van je eigen opdrachten. Je bent ondernemer met een eigen bedrijf en dit betekent dat je overal zelf verantwoordelijk voor bent. Het verwerven van je eigen cliënten is hier ook een onderdeel van. Maar hoe pak je dat aan?
Een juiste aanpak is belangrijk

Zeker wanneer je net start met je onderneming zal je je bezig moeten houden met het verwerven van opdrachten. Cliënten en opdrachtgevers kennen je immers (nog) niet, maar je hebt ze wel nodig.

Onwennige activiteit 

Het kunnen werven van een kring van eigen cliënten is een belangrijk kenmerk van een ondernemer en tevens een van de ondernemerscriteria die de Belastingdienst stelt. Zo stelt de Belastingdienst dat een ondernemer voor zijn bestaan afhankelijk is van opdrachtgevers en zich daarom voldoende kenbaar moet maken, bijvoorbeeld door reclame, het hebben van een website of een visitekaart. Dit kan voor een zelfstandig zorgverlener een onwennige activiteit zijn. Toch zal je moeten leren om commercieel te denken.

Goed verhaal

Om jezelf te kunnen verkopen moet je goed voor ogen hebben wat je precies gaat doen. Zorg dat je je verhaal klaar hebt zodat je in het kort kunt vertellen wat je gaat doen en waarom jij daar de aangewezen persoon voor bent. Het verhaal wordt de basis voor je reclame en werving. Om dit goed te formuleren kun je nadenken over vragen als; wat zijn de kern (hoofd) activiteiten van je onderneming? Met wie krijg je te maken en wie worden je cliënten? Zorg dat je je verhaal helder en begrijpelijk maakt, zodat mensen het eenvoudig door kunnen vertellen.
 

Netwerk

De meeste opdrachten worden binnen gehaald via het eigen netwerk. Het is dus belangrijk een netwerk op te bouwen en deze ook te onderhouden. Bezoek kennissessies of bijeenkomsten waar je collega zzp’ers, cliënten of verwijzers tegen kunt komen en maak een praatje. Mond tot mondreclame is voor veel zzp’ers een belangrijk middel. Wanneer mensen onder de indruk van jou en jouw onderneming zijn, zullen ze je aanraden binnen hun omgeving. Dit is erg waardevol gezien het feit mensen geneigd zijn eerst binnen hun netwerk te kijken voor ze elders op zoek gaan.
 

Vindbaarheid

Jij zoekt cliënten, maar zorgvragers zoeken jou ook. Het internet is een belangrijk medium om promotie te maken voor je diensten. Zorg daarom dat je een professioneel ‘digitaal visitekaartje’ hebt. Denk aan een website of een compleet LinkedIn profiel waar je duidelijk je contactgegevens vermeldt. Potentiële cliënten moeten informatie over jou kunnen vinden en gemakkelijk met je in contact kunnen komen. Ook kun je belangstellenden verwijzen naar je website of profiel.

Overweeg je om als zzp’er in de zorg te gaan beginnen en heb je hier ondersteuning bij nodig? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs.

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

Plus: tips voor het vaststellen van het juiste uurtarief.
Ben je benieuwd welk tarief andere zzp’ers rekenen, maar durf je het ze niet te vragen? Goed nieuws! Loonwijzer heeft onderzocht wat zelfstandigen in…
Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
Zo bepaal je als zzp'er je tarief
Het is een vraag waar iedere zzp’er mee worstelt: hoe bepaal ik mijn tarief? Je wil jezelf niet uit de markt prijzen door te…
opdrachten via bemiddelingsbureau
Hoewel het als zzp’er vaak gunstiger is om opdrachtgevers rechtstreeks binnen te halen en te factureren, doen veel dit ook middels een bemiddelingsbureau. Het…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.