ZZP Servicedesk

Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Als je wilt starten als zzp’er kun je gewoon beginnen en zien waar het schip strandt. Maar als je goed voorbereid wilt zijn is het verstandig om een ondernemingsplan (businessplan) op te stellen. Als je financiering nodig hebt, kom je er niet onderuit om zo’n plan te maken. Maar ook als je het níet aan derden hoeft te laten zien, is het een goede leidraad voor jezelf. Het biedt je inzicht in de levensvatbaarheid van de plannen en hoe rendabel ze zijn. Geen idee hoe je moet beginnen met een ondernemingsplan? Hier vind je uitleg.
Dit staat er in een goed businessplan
Een goed businessplan moet bestaan uit de volgende onderdelen:

Introductie

Als je je ondernemingsplan aan derden gaat laten lezen, is de introductie het belangrijkste deel van je plan. Hiermee moet je mensen enthousiasmeren en overtuigen van je idee.
Vermeld in je introductie de naam, juridische vorm en vestigingsplaats van je onderneming. Leg in het kort uit in welke behoefte je bedrijf voorziet, wat je doelen zijn en hoe je die wilt realiseren. Benoem waarom jouw onderneming succesvol zal zijn, hoeveel omzet en winst je verwacht en welke financiële middelen je nodig hebt om te starten. Het is ook belangrijk te vermelden hoe hoog jouw verwachte marktaandeel zal zijn, op welk marktsegment je je richt en wanneer je verwacht te kunnen beginnen. Na je introductie voeg je een inhoudsopgave in.

Beschrijving van je onderneming

Na de introductie ga je dieper in op de onderwerpen die je daarin behandeld hebt. Je begint met een uitgebreide beschrijving van je onderneming. Vertel hierin over jezelf en verwijs naar je cv, die je als bijlage toe kunt voegen. Leg uit wat je motivatie, doelstellingen en persoonlijke kwaliteiten zijn en hoe je ertoe gekomen bent voor jezelf te beginnen. Vermeld in dit deel ook jouw oprichtingsdatum, juridische vorm, KvK-nummer en BTW-nummer.

Beschrijving van jouw product of dienst

Licht hierin toe wat jouw product of dienst toevoegt aan de huidige markt. Wat zijn de sterke en zwakke punten van bedrijven die iets vergelijkbaars aanbieden? En waarom is jouw product of dienst vernieuwend? Leg uit in welke behoefte van jouw toekomstige afnemers jij voorziet.

Marktanalyse en marketing

Dit is voor jezelf een van de belangrijkste delen van je businessplan. Hierin breng je in kaart of jouw idee haalbaar is. Neem hier dan ook goed de tijd voor, zodat je niet voor verrassingen komt te staan nadat je gestart bent. Geef in dit deel antwoord op de volgende vragen:
  • Tot welke branche behoort jouw onderneming en hoe ziet die branche er uit?
  • Welke klanten spreek je aan en is er sprake van verloop?
  • Welke trends zijn er binnen jouw branche?
  • Welk koopgedrag vertonen jouw potentiële klanten?
  • Welke marktsegmenten wil je betreden?
  • Hoe winstgevend gaat jouw product of dienst zijn?
  • Wie zijn je concurrenten en hoe verhoud jij je tot hen?
  • Is er een marktleider of trendsetter in jouwe branche?
  • Hoe reageren potentiële klanten op jouw idee?
  • Hoe ga je jouw klanten bereiken?
  • Via welke kanalen ga je jouw product of dienst leveren?
  • Hoe ga je jouw product of dienst promoten?

Je kunt deze vragen beantwoorden door informatie in te winnen bij brancheverenigingen en na te gaan of er trendrapporten of onderzoeken beschikbaar zijn binnen jouw sector.

Onderzoek en ontwikkeling

Ook dit onderdeel van het ondernemingsplan is een zeer belangrijke leidraad voor jezelf. Hierin vind je stappen die je moet nemen om risico’s af te dichten. Geef hierin antwoord op de volgende vragen:
  • Moet je jouw product of dienst juridisch beschermen? (Denk aan het aanvragen van patent en het beschermen van jouw merknaam.)
  • Met welke wetten en regels krijg je te maken?
  • Welke kennis heb je in huis?
Behandel ook de technische haalbaarheid van jouw plan. Wil je een product gaan verkopen ga dan in op alle fases van het productieproces.

Netwerk

Vertel hier wie jou helpen bij het opzetten van je onderneming en wie je leveranciers zijn.

Financiële planning

Leg in je financieel plan gedetailleerd uit hoe je aan je startkapitaal komt, hoeveel je nodig hebt en waar je get precies voor gaat inzetten. Bereken wat je kosten, verwachte omzet en winst gaan zijn.
GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Gevonden worden in Google middels het toepassen van SEO
Waarom SEO zo belangrijk is? Hoe vaak google je iets en kijk je niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten? Heel vaak waarschijnlijk, en dat is voor al jouw potentiële klanten niet anders. Daarom is het belangrijk dat jouw website hoog…
Onze zzp'ers Naomi Gezius
Zzp’er Naomi Gezius helpt kleine en grote ondernemers uit de juridische zorgen. Naast het opstellen en nakijken van verschillende belangrijke contracten, begeleidt ze ondernemers ook in verschillende juridische trajecten. Hoe zorg je ervoor dat…
Fiets gebruiken als ondernemer
Als je niet altijd ver hoeft te reizen, is het misschien handiger om een fiets van de zaak te nemen dan een auto. Behalve dat je op deze manier je dagelijkse beweging krijgt, is het ook goedkoper. Je hebt de mogelijkheid om een fiets aan te schaffen…
Je ontvangt een aanslagbiljet van de Belastingdienst met daarop een bedrag voor de bijdrage Zorgverzekeringswet. Deze bijdrage is inkomensafhankelijk: als je meer verdient, moet je meer betalen. Hierdoor betaal je mee aan de kosten van de…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.