Marketing inspiratie: 7 interessante voorbeelden

Laatste update op 24-11-2022 Leestijd 5 min Door Redactie ZZP Servicedesk

Marketing inspiratie

Een goede manier om inspiratie op te doen voor unieke en creatieve marketingcampagnes, is door te kijken naar de succesvolle campagnes van anderen.

Ieder jaar worden er talloze marketing campagnes gelanceerd. In een wereld die steeds digitaler wordt en waarin werkelijk alles online staat, is het dan ook geen makkelijke opgave de goede marketinginitiatieven te vinden.

Om het je gemakkelijker te maken, hebben wij een overzicht gemaakt van 7 interessante marketingcampagnes die de afgelopen jaren op de digitale kanalen zijn verschenen. We belichten voorbeelden op het gebied van virale-, smartphone-, video-, out of home-, visuele- en pinterest-marketing.

Deze voorbeelden helpen jou gegarandeerd inspiratie op te doen voor een eigen succesvolle marketingcampagne.

Virale Marketing

Virale marketing is een marketing campagne met als doel viraal te gaan, oftewel: in korte tijd een zeer groot publiek bereiken door mensen aan te sporen zelf informatie over de (vaak spraakmakende) campagnes te delen. Organisaties willen via deze vorm van marketing in zeer korte tijd nieuws, trends of kennis delen met hun publiek. De makers van deze campagnes gebruiken marketing strategieën en -tactieken die mensen activeren de campagne met hun volledige netwerk te delen.

Voorbeeld virale marketing
Een mooi voorbeeld hiervan is de Surströming Challenge, bedacht door Bas Smit. Deze ludieke actie ging in 2021 viraal toen Bas Smit zichzelf en andere (bekende) Nederlanders uitdaagde om voor het goede doel de Zweedse delicatesse, zure gefermenteerde haring, te eten. De actie werd omgedoopt tot ´Braken voor knaken´ en veel Nederlanders volgden het voorbeeld van Bas Smit: Ze riepen bekenden op mee te doen met de actie en geld te doneren.

De actie werd een groot succes en heeft maar liefst €200.000 opgehaald voor drie goede doelen: het Prinses Maxima Ziekenhuis, Stichting Ambulance Wens en Stichting Mentelity Foundation.

De campagne werd een groot succes omdat het:

  1. Op een grappige manier aandacht vroeg voor het goede doel;
  2. Erg laagdrempelig was (iedereen kon de challenge aangaan);
  3. Een duidelijke opdracht had.
bas marketing inspiratie

Smartphone Marketing

Tegenwoordig kunnen we ons geen leven zonder meer voorstellen: De smartphone. Waar we voorheen het wereld wijde web bezochten via de computer of laptop, doen we dit in de huidige tijd steeds vaker via onze smartphone.

Slimme bedrijven ontdekken dit ook en focussen zich steeds meer op digitale marketing via smartphones. Op creatieve manieren proberen ze de smartphones in hun voordeel te laten werken.

Zo riep Burger King in 2019 haar consumenten via een grote digitale campagne op de jacht te openen op de advertenties van concurrenten. Onder de naam “Burn That Ad” moedigde Burger King de consumenten aan om de advertenties van haar concurrenten te “verbranden” met behulp van ´augmented reality´ (AR). Bij ´augmented reality´ voeg je via een app realistische virtuele elementen toe aan bestaande beelden.

Consumenten hoefden alleen maar de Burger King app te downloaden, advertenties van concurrenten te vinden en de AR mogelijkheden van de Burger King-app te gebruiken om ze (digitaal) te verbranden. Iedereen die hieraan meedeed, kreeg in ruil een gratis Whopper van de Burger King.

 

De campagne werd een groot succes omdat het enerzijds gebruik maakt van functies die uniek zijn voor mobiele apparatuur, zoals apps en mobiele camera’s. Anderzijds omdat het niet alleen de merkbekendheid van het bedrijf verhoogt, maar consumenten ook aanmoedigt om de app van het bedrijf te downloaden èn hen aanspoort naar de winkel te gaan om hun gratis hamburger op te halen.

Video Marketing

Een goede manier om als bedrijf een boodschap over te brengen, emoties op te wekken, kijkers te boeien en ze uiteindelijk tot actie aan te zetten is middels een video marketingcampagne. Een boodschap overbrengen via beeld, geluid en tekst wordt vaak beter onthouden dan een boodschap overbrengen met enkel tekst.

Een mooi voorbeeld hiervan is de campagne van Interpolis over de gevaren van het smartphonegebruik op de fiets. Samen met rapper Snelle lanceerden zij het nummer ´Smoorverliefd´. In dit nummer en de bijbehorende videoclip, waar menig jongere zich in kan herkennen, worden jongeren op een luchtige en creatieve manier gewezen op de gevaren van het smartphonegebruik op de fiets. De video slaat op indrukwekkende wijze de spijker op de kop.

Naast het nummer en de video kwam Interpolis ook met een mini-documentaire en de app Pho-No.

De video was te zien op tv, YouTube en ging rond op social media. Met ruim 18 miljoen weergaven op YouTube mag wel gezegd worden dat de video viraal is gegaan en hiermee heeft bijgedragen aan een stukje bewustwording onder jongeren.

E-mail Marketing

Wat digitale marketingmiddelen betreft, beschouwen velen e-mailmarketing als iets van de “oude stempel”. Maar hoewel e-mail al een lange tijd bestaat, blijft het een van de meest effectieve marketingmiddelen die er zijn.

In het tijdperk waarin iedereen wordt overspoeld met (gewenste en ongewenste) e-mails is het van belang dat er voldoende tijd en middelen worden geïnvesteerd in de campagne. Om te voorkomen dat jouw e-mail ongelezen wordt verwijderd, dien je de lezers al bij het onderwerp nieuwsgierig te maken. Ludieke acties, kortingscodes en een persoonlijke noot doen het altijd goed bij e-mail marketing.

Een voorbeeld van een bedrijf wat op succesvolle wijze gebruik maakt van e-mail marketing is YouTube.

YouTube stuurt haar leden maandelijks een e-mail met nieuws en updates over het platform. Wat opvalt aan de e-mails van YouTube is dat het naast de algemene informatie ook gepersonaliseerde informatie bevat. De gebruiker ontvangt in iedere mail een overzicht van het aantal nieuwe abonnees, het aantal views en het totaal aantal bekeken minuten.

Juist dit persoonlijke element moedigt gebruikers aan de e-mails van YouTube te openen: Ze kunnen er namelijk nuttige informatie over hun account in vinden.

Visuele Marketing

Bij visuele marketing wordt de boodschap van de campagne overgebracht in de vorm van beeld. Op een creatieve en visuele manier maken consumenten kennis met bijvoorbeeld de voordelen en kwaliteiten van een product.

Een bedrijf wat veelal gebruik maakt van visuele marketing is Apple. Om consumenten enthousiast te maken voor de nieuwste Apple-producten, worden regelmatig foto´s en video´s gedeeld waarin de kwaliteiten en mogelijkheden van het product worden gedemonstreerd.

In de levendige video hieronder wordt de cinematic mode van de iPhone 13 uitgelegd. En om de consument nog meer te enthousiasmeren voor het product, leggen 2 professionals uit welke methoden en tactieken kunnen worden toegepast om de video van Apple tot leven te brengen.

https://www.youtube.com/watch?v=sbKUz3TN4m4

Digitale Out of Home Marketing

Out of Home marketing, ook wel buitenreclame genoemd, is de reclame die je buiten op straat tegenkomt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de reclames op de beeldschermen in de bushokjes. In tegenstelling tot traditionele out of home advertenties (zoals posters) zijn de digitale campagnes veel interactiever en kunnen ze vaak reageren op externe prikkels, zoals een aanraking of de weersomstandigheden.

Zo ontwikkelde McDonald’s in 2019 een digitale out of home campagne die reageert op de weersomstandigheden. De advertentie toonde verschillende producten passend bij de weersomstandigheden in de omgeving. Het getoonde product veranderde bij een temperatuurverandering: Bij bijvoorbeeld 25 graden werd er ijs getoond en bij 15 graden een burger. Ook werden de temperatuur van dat moment en de naam van de stad vermeld.

Pinterest Marketing

Terwijl veel ondernemers investeren in sociale mediakanalen als Instagram en Linkedin, is Pinterest Marketing voor velen nog onbekend. Met zo’n 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers, de minimale concurrentie ten opzichte van andere mediakanalen en de vele marketingmogelijkheden is Pinterest het perfecte kanaal om als ondernemer je marketing-pijlen op te richten.

Ikea ontdekte in 2019 al de kracht van Pinterest. Het bedrijf verplaatste de welbekende papieren catalogus naar Pinterest. Via Pinterest konden klanten inspiratie opdoen, bij gewenste artikelen direct doorklikken naar de desbetreffende productpagina´s en op basis van hun wensen zogenoemde ´borden’ laten inrichten door het algoritme van Pinterest.

Ikea Pinterest Voorbeeld

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee