Hoe maak ik een goede zakelijke nieuwsbrief?
Een goede zakelijke nieuwsbrief is een essentieel onderdeel van je marketing mix. E-mail marketing is een mooie manier om direct met je klanten te praten.
Waar je op sociale media afhankelijk bent van algoritmes en trends, is een e-mail nieuwsbrief opbouwen vrij stabiel. Ook is je publiek meer je “eigen” publiek.
Maar hoe schrijf je een interessante overtuigende nieuwsbrief? Je ontdekt het in dit artikel via onze zeven belangrijkste tips.
Kies een e-mail service provider (ESP)
Voordat je kunt beginnen met het maken van je nieuwsbrief, moet je een ESP kiezen om je e-mails mee te verzenden. Een nieuwsbrief sturen is heel iets anders dan een mailtje sturen.
Het is absoluut geen optie om een nieuwsbrief gewoon met je Gmail of Hotmail te maken. Dit komt niet professioneel over.
De bekendste ESP’s zijn ConvertKit, MailChimp, Sendfox, Beehiive en Sendinblue. Neem de tijd om te kijken welke het beste bij je bedrijf past. Er zijn bijvoorbeeld ESP’s specifiek voor webshops (Klaviyo, Seguno), maar ook voor contentwebsites of voor kleine bedrijven.
Vraag jezelf af welke functies je nodig hebt. Sommige ESP’s bieden meer geavanceerde functies dan andere, zoals automatisering van e-mail series of gedetailleerde datarapporten.
Kijk ook naar je budget. Sommige ESP’s zijn duurder dan andere. De prijs van een ESP abonnement hangt vaak af van het aantal nieuwsbriefabonnees dat je hebt.
Schrijf actief
Gebruik actieve werkwoorden in plaats van bijvoeglijke naamwoorden:
In plaats van:
“Met onze boekhoudsoftware wordt je boekhouding opgeruimd, je gegevens snel verwerkt en wordt je boekhouding gematcht met jouw bedrijf”, zeg je:
“Onze boekhoudsoftware ruimt je boekhouding op, verwerkt snel je gegevens en past zich aan jouw bedrijf aan.”
Gebruik actieve werkwoorden in plaats van bijvoeglijke naamwoorden:
In plaats van:
“Onze boekhoudsoftware is effectief, snel en perfect voor jouw bedrijf“, zeg je:
“Onze boekhoudsoftware ruimt je boekhouding op, verwerkt in seconden je gegevens en past zich aan jouw bedrijf aan.”
Daag je lezer uit
Door vragen te stellen of oproepen tot actie te plaatsen, daag je lezers uit om meer te lezen en betrokken te raken bij je nieuwsbrief.
Vraag hen bijvoorbeeld om te reageren op een vraag in je nieuwsbrief – bijvoorbeeld door een mailtje terug te sturen. In sommige e-mail service providers kun je ook een enquête of peiling inbouwen. Zo leer je je nieuwsbrieflezers ook beter kennen.
Je kunt ook je lezers een opdracht geven waar ze zelf aan kunnen werken. Of hen overtuigen dat ze video X echt gezien moeten hebben, met een linkje naar de video in je nieuwsbrief verwerkt.
Stem je schrijfstijl af op je doelgroep
Spreek de taal van je klanten of doelgroep. Om dat te leren beheersen helpt het om bijvoorbeeld productreviews te lezen van klanten van concurrerende bedrijven.
Houd bij het schrijven van je nieuwsbrief rekening met de leeftijd, opleiding, sector en kennisniveau van je lezers. Zijn het beginners of experts?
Maak ook een duidelijk doel voor je nieuwsbrief: wat wil je bereiken met de nieuwsbrief? Wil je lezers informeren, verleiden tot een verkoop of iets anders?
Stem de inhoud van je nieuwsbrief op je doel af. Ga niet in elke nieuwsbriefeditie iets verkopen.
Zolang je waarde blijft geven, bouw je vertrouwen op. Als je dan eindelijk iets “te koop aanbiedt” in je nieuwsbrief zal dat dan tot meer verkopen leiden.
Het oog wil ook wat
Voeg afbeeldingen en andere media toe: afbeeldingen en video’s kunnen de nieuwsbrief visueel aantrekkelijker maken en de lezer langer aan het lezen houden.
Daarnaast zie je ook steeds meer nieuwsbrieven die memes, GIFs, cartoons en andere grappige plaatjes invoegen.
Niemand houdt van een lange lap tekst. Je brein haakt dan meteen af. Daarom zijn kopjes, bullet points en afbeeldingen zo belangrijk.
Gebruik een pakkende onderwerpregel
De onderwerpregel is wat de lezer ziet wanneer ze hun e-mailbox openen, dus het is belangrijk om een pakkende onderwerpregel te gebruiken die hen aanspoort om je nieuwsbrief te openen.
Hoe val je op tussen de tientallen mailtjes in de inbox van de gemiddelde drukke mens?
Schrijf een onafgemaakte zin in de onderwerpregel… en maak hem af in de eerste zin van de nieuwsbrief tekst. Zoals de zin die je net leest.
Of plaats een emoji in de onderwerpregel. Dat valt extra op in je inbox.
Je lezer ontvangt gedurende de dag talloze e-mails. De onderwerpregel die je kiest, bepaalt in grote mate of er wel of niet op jouw e-mail geklikt wordt.
Beloon verspreiding
Als je lezers aanmoedigt om je nieuwsbrief door te sturen aan hun vrienden en familie, kun je de verspreiding van je nieuwsbrief vergroten. Bedenk manieren om lezers te belonen voor het delen van je nieuwsbrief, zoals het aanbieden van kortingscodes.
Kijk binnen je Email Service Provider software of er een referral link functie is. Daarmee kunnen je lezers met een persoonlijk linkje hun vrienden uitnodigen.
Daar kun je eventueel een beloning aan verbinden. Fictief voorbeeld: bij 5 aangedragen lezers krijg je een ZZP Servicedesk T-shirt.
Ondernemer Alerts
Ontvang net als 11,295 de laatste tips
Veelgestelde vragen over nieuwsbrieven versturen
Een nieuwsbrief is een vorm van e-mail marketing waarmee je relaties met klanten kunt opbouwen, verkopen kunt maken en je doelgroep kunt informeren.
Belangrijk voor een nieuwsbrief is een mooi design, een pakkende tekst die bij je doelgroep past en een slimme E-mail Service Provider.
Houd ook in de gaten wat de Open Rate is. Een open rate van 50% betekent dat de helft van je nieuwsbrieflezers je nieuwsbrief geopend heeft.
Een nieuwsbrief mag zo kort of lang zijn als je wilt, afhankelijk van je doel. Zolang je elke zin pakkend schrijft, is een lange nieuwsbrief niet erg. Zeker als je je lezers nieuwe info leert.
Houd je stijl consistent. Als je eenmaal korte nieuwsbrieven stuurt, is dat wat je lezers verwachten.
Volgens privacywetgeving mag je alleen iemand een nieuwsbrief sturen als die eerst toestemming heeft gegeven. Als iemand zich aanmeldt voor je nieuwsbrief stuur je die automatisch een opt-in mail toe. Daarin klikt degene op een knop om hun inschrijving te bevestigen.