Hoe maak je een ondernemingsplan?

Laatste update op 24-11-2022 Leestijd 5 min Door Juul Dijkhuis

Ondernemingsplan

Je hebt een fantastisch idee voor het starten van een onderneming. Nu het ondernemingsplan nog, maar daar moet je niet te eenvoudig over denken. Het ondernemingsplan moet namelijk gelijk perfect zijn, want je krijgt maar één kans voor het krijgen van een financiering. Met een goed plan alleen red je het niet. Hoe je een goed ondernemingsplan maakt leggen wij jou uit.

Voor het krijgen van een financiering moet de geldverstrekker toekomst zien in jouw plannen. Toch vinden ze de ondernemer achter het plan nog veel belangrijker. Alleen met de juiste ‘drive' ga je het redden. Je kunt jouw ideeën mogelijk goed overbrengen in een pitch, maar je hebt meer nodig dan dat. Een ondernemingsplan is het sluitstuk dat het verschil kan maken.

In 5 stappen helpen wij jou met een goed onderbouwd ondernemingsplan. Na het lezen van deze stappen weet je wat jou te doen staat en wat je niet moet vergeten bij het samenstellen van je ondernemingsplan.

Stap 1: Weet goed wat jouw plannen zijn

Een financier gaat het ondernemingsplan pas goed bestuderen als de lezer een goed gevoel heeft bij de introductie. In het eerste hoofdstuk moet je een schriftelijke pitch doen. Je moet in weinig woorden uitleggen wat de strekking is van het ondernemingsplan. Wat is het doel van jouw onderneming? Na het lezen van de introductie is de potentiële financier enthousiast genoeg om verder te lezen.

Stap 2: Ga het wiel niet opnieuw uitvinden en doe inspiratie op

Een ondernemingsplan is altijd een persoonlijk verhaal dat je zelf moet vertolken. Het kan geen kwaad om eerst inspiratie op te doen door ondernemingsplannen van anderen door te nemen. Online kun je voorbeelden van ondernemingsplannen vinden.

Er zijn ook bedrijven die het schrijven van een ondernemingsplan graag tegen betaling voor je willen doen. Dat kan een investering zijn die verstandig is. Zeker als je er geen gevoel voor hebt of het inzicht niet hebt. Neem vooral ondernemingsplannen door van vergelijkbare bedrijven. De sterke punten kun je overnemen.

Stap 3: Laat jouw ondernemingskwaliteiten zien

Investeerders steken geld in jou, niet in jouw ideeën. Laat in het ondernemingsplan zien wat jouw ondernemingskwaliteiten zijn. Deel jouw successen, maar ook je flaters waar je van hebt geleerd. Uit het ondernemingsplan moet ook blijken dat jij de kwaliteiten hebt om van jouw plannen een succes te maken.

Stap 4: Zorg voor inzicht in jouw financiële huishouding

Bereid je eventueel samen met je boekhouder voor op het maken van een ondernemingsplan. Je vraagt om een financiering, dus wil de geldverstrekker ook inhoudelijke informatie over jouw financiële positie en over je onderneming. Als je de onderneming nog niet gestart bent, is een bank zeer geïnteresseerd in jouw privé geldzaken.

Kijk ook alvast vooruit. Heb je bijvoorbeeld een bedrijfspand nodig en wat zijn hiervan de maandelijkse kosten? Zorg bij voorkeur voor een eigen startkapitaal. Als je er zelf een serieus bedrag in investeert, zal een financier ook eerder bereid zijn om geld te investeren.

Stap 5: hoe ga je het geld besteden?

Denk goed na over het bedrag dat je nodig hebt om jouw plannen om te zetten in een succes. Zorg dat je het volledige kredietbedrag kunt verantwoorden. Jij kunt dus van iedere cent uitleggen waar je het voor nodig hebt; van het aanschaffen van een bedrijfsauto tot de aankoop van goedkope cartridges. Hierin mag je ook opnemen dat je voor bijvoorbeeld zes maanden jezelf een inkomen toebedeeld, maar zorg ervoor dat het geen te hoog bedrag is.

Hoe stel je een ondernemingsplan samen?

Nu je weet wat je niet mag vergeten, nemen we jou ook mee in onze ideeën over het samenstellen van het ondernemingsplan zelf. Een ondernemingsplan bestaat minimaal uit:

1. Een introductie

Zoals we eerder al aangaven moet de introductie erg goed zijn. Hiermee open je de deur naar de interesse van de financier. Als de lezer al geen goed gevoel heeft bij het lezen van de introductie, kun je de financiering al vergeten. Besteed dus vooral tijd en aandacht aan het maken van een introductie.

Vermeld in je introductie in ieder geval de naam van je onderneming, de juridische vorm en waar je de onderneming start. Leg in het kort uit in welke behoefte je bedrijf voorziet, wat je doelen zijn en hoe je die wilt realiseren. Neem de lezer mee in de kansen en vertel ook wat je aan omzet en kosten verwacht. Uiteraard laat je in de intro ook al vallen welk bedrag aan investering je nodig hebt.
Het is ook belangrijk te vermelden hoe hoog jouw verwachte marktaandeel zal zijn, op welk marktsegment je je richt en wanneer je verwacht te kunnen beginnen. Na je introductie voeg je een inhoudsopgave bij.

2. Een beschrijving van je onderneming

Na de introductie ga je nu je plannen en visie toelichten. Je begint met een uitgebreide beschrijving van je onderneming. Vertel hierin over jezelf en verwijs naar je cv, dat je als bijlage toe kunt voegen. Leg uit wat je motivatie, doelstellingen en persoonlijke kwaliteiten zijn en hoe je ertoe gekomen bent voor jezelf te beginnen. Vermeld in dit deel ook de oprichtingsdatum, juridische vorm, het KvK-nummer en jouw BTW-nummer.

3. Een beschrijving van jouw product of dienst

In dit onderdeel laat je zien wat jouw product of dienst te bieden heeft. Licht hierin toe wat jouw product of dienst toevoegt aan de huidige markt. Wat zijn de sterke en zwakke punten van bedrijven die iets vergelijkbaars aanbieden? Laat zien waarom de markt zit te wachten op jou. De financier wil namelijk een bevestiging lezen dat je echt iets toe gaat voegen waar particulieren of bedrijven op zitten te wachten. Waarom stapt een klant van de concurrent over naar jou?

4. Een marktanalyse

Na de introductie is dit het belangrijkste onderdeel van jouw businessplan. Hierin laat je zien dat jouw idee haalbaar is. Een marktanalyse is niet alleen belangrijk voor het ondernemingsplan, maar ook voor de plannen zelf. Doe de marktanalyse daarom nauwkeurig. Door het aanvragen van een lening neem je namelijk een groot financieel risico. Als uit de marktanalyse blijkt dat je weinig kans van slagen hebt, begin er dan gewoon niet aan. Geef in dit deel antwoord op de volgende vragen:

  • Tot welke branche behoort jouw onderneming en hoe ziet die branche er uit?
  • Welke klanten spreek je aan en is er sprake van verloop?
  • Wat zijn de trends binnen jouw branche?
  • Welk koopgedrag vertonen jouw potentiële klanten?
  • Welke marktsegmenten wil je betreden?
  • Hoe winstgevend gaat jouw product of dienst zijn?
  • Wie zijn je concurrenten? Wat doen zij goed of juist slecht?
  • Is er een marktleider of trendsetter in jouw branche?
  • Hoe reageren potentiële klanten op jouw idee?
  • Hoe ga je jouw klanten bereiken?
  • Via welke kanalen ga je jouw product of dienst leveren?
  • Hoe ga je jouw product of dienst promoten?

De marktanalyse kun je uitbesteden aan professionals, of je voert het zelf uit. Houd er wel rekening mee dat de financier vragen gaat stellen over de marktanalyse. Zorg dus voor een goede onderbouwing van alle stellingen.

Je ideale klant begrijpen

Leer je ideale klant begrijpen

Gratis meedoen

5. Onderzoek en ontwikkelingen

Ook dit onderdeel van het ondernemingsplan is een zeer belangrijke leidraad voor jezelf. Hierin vind je stappen die je moet nemen om risico’s af te dichten. Geef hierin antwoord op de volgende vragen:

  • Moet je jouw product of dienst juridisch beschermen? (Denk aan het aanvragen van patent en het beschermen van jouw merknaam.)
  • Met welke wetten en regels krijg je te maken?
  • Heb je zelf voldoende kennis?

Zorg voor antwoorden op deze vragen. Bij het verdedigen van je ondernemingsplan moet je goed weten hoe het zit. Als je niet kunt vertellen met welke wetten en regels je te maken krijgt, sta je niet sterk.

6. Jouw marketingplan

Jouw product of dienst kan zeer goed zijn, toch moet je ook jouw afnemers weten te bereiken. Je moet dus een goed onderbouwd plan hebben. Hoe komt jouw doelgroep erachter dat jij de oplossing biedt voor hun probleem (behoefte)? Door het plaatsen van advertentie gaat het je niet lukken om de financier te overtuigen van de haalbaarheid. Zorg dus voor een marketingplan waarin je stap voor stap uitlegt hoe jij je doel gaat bereiken.

7. Een financiële planning

Leg in je financieel plan gedetailleerd uit hoe je aan je startkapitaal komt, hoeveel je nodig hebt en waar je het precies voor in gaat zetten. Bereken wat je kosten, verwachte omzet en winst gaan zijn. Onderbouw hierin ook de in het ondernemingsplan genoemde bedragen. Hoe is verwachte winst bijvoorbeeld samengesteld?

FAQ ondernemingsplan

Een ondernemingsplan is een uitgewerkt document waarin de doelen en de (toekomstige) marktpositie van een bedrijf staan beschreven. Ook geeft het inzicht in de ondernemingsvaardigheden, ideeën en de haalbaarheid van de gemaakte plannen. Het samenstellen van een ondernemingsplan doe je om potentiële investeerders te overtuigen.

Een goed ondernemingsplan start met een introductie om de interesse te wekken. Daarna vertel je meer over de ondernemer achter het plan. In de volgende pagina’s laat je jouw plannen en de producten of diensten zien. Ook neem je de lezer mee in de onderzoeken en de financiële plaatjes.

Uit het ondernemingsplan moet blijken wat je wilt van een financier en waarom het voor de investeerder interessant is om erin te investeren. In het ondernemingsplan maakt de investeerder kennis met je onderneming, met jou en met jouw plannen. Na het lezen van het ondernemingsplan is het een potentiële investeerder duidelijk waarom investeren verstandig is.

Een ondernemingsplan laten maken kost meer dan €1000,-. Afhankelijk van de complexiteit, het doel en de wensen kan het bedrag verder oplopen.

Een ondernemingsplan heb je nodig voor het overtuigen van investeerders. Een ondernemingsplan maakt duidelijk hoe haalbaar de plannen van een bedrijf zijn. Investeerders willen dit weten voordat zij een geldbedrag beschikbaar stellen als lening of investering.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee