Winnen met social media marketing in 2024 – de nieuwste trends op een rijtje

Laatste update: 05-01-2024 Leestijd: 4 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

twee ondernemers kijken naar social media resultaten op laptop

Hoe word je zichtbaarder op social media? Op welke platformen kun je het best adverteren? En welke content levert in 2024 de meeste engagement op bij je publiek? Wij zochten het voor je uit op WebSummit in Lissabon – de grootste tech beurs ter wereld.

Word een contentmaker

Bedrijven in 2024 moeten van ‘klantgericht’ naar ‘publiek-gericht’ gaan. Bedrijven die een eigen publiek opbouwen, zullen het goed doen. Je hoort het: ondernemers moeten tegenwoordig vooral ‘content creators’ zijn.

Dit kan onder andere met je eigen podcast. Volgens Patricia Aiello, de founder van Braziliaans Web 3.0 bedrijf Metacash, geeft een podcast je geloofwaardigheid: ‘‘Je wordt een expert in jouw veld’’, vertelt ze aan ZZP Servicedesk. Met haar podcast creëert ze een publiek dat geïnteresseerd raakt in haar bedrijf.

Wees niet afhankelijk van één social media platform

Je kunt een expert worden in YouTube, maar als het YouTube algoritme verandert kun je al een probleem hebben. Ga je dus niet focussen op één social medium platform, maar focus je op jouw business – op meerdere platformen.

Zorg ervoor dat je content die je bijvoorbeeld voor YouTube hebt gemaakt, ook op TikTok en Instagram Reels deelt. ‘‘Word actief op verschillende sociale media om je YouTube kanaal te laten groeien,’’ zegt Youri Hazanov, Chief International Business Officer van Jellysmack.

Jellysmack is een handige tool die jouw content omvormt tot het juiste format voor ieder social media platform. Zo wordt het makkelijker om veel content tegelijk te publiceren op diverse kanalen.

Kijk welke social media platformen bij jouw niche passen. Zo is Pinterest interessant voor producten voor interieurdesign, mode en koken. Het internet wordt steeds meer een verzameling platformen, voor elke doelgroep, sector of niche die je maar kunt bedenken.

Gali Arnon, Chief Marketing Officer van Fiverr, deelt op het podium dezelfde visie: ‘Wees niet afhankelijk van één marketingkanaal’’ 

 

CMO van Fiverr Gali Arnon op WebSummit 2022 in Lissabon

CMO van Fiverr Gali Arnon op WebSummit 2022 in Lissabon. Foto: redactie ZZP Servicedesk.

Geef je publiek digitaal gemak

Als je zichtbaar wilt zijn op veel verschillende platformen komen mensen jou overal tegen. Die strategie heet ‘omnichannel’. Marketing-goeroe Neil Patel heeft het over de ‘‘7-time rule’’. Het idee is dat mensen iets met jouw merk gaan doen als ze je merk 7 keer gezien hebben.

Lever je product of service met zo min mogelijk frictie. Als je je producten en diensten kunt verkopen op een manier die voor je klanten het handigst is, ga je uiteindelijk meer omzet genereren. 

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de jongeren, wanneer ze op zoek zijn naar een plek om te wonen, niet naar Google Maps gaan om te zoeken, maar naar TikTok of Instagram. Wees dus aanwezig op de websites en apps waar je doelgroep zit. Dat is digitaal gemak.

Wees strategisch met je advertenties

Online ads: waarschijnlijk denk je aan Google Search ads, Facebook ads en Instagram ads. Er is alleen één probleem: iedereen adverteert daar al, en de advertentiekosten zijn de laatste jaren dus flink gestegen. 

Waar kun je nog wel voor een redelijke prijs adverteren? Grote platformen waar je misschien nog niet aan gedacht had: Pinterest, YouTube, LinkedIn, TikTok, eBay, Amazon en Marktplaats.

Lift mee op het algoritme van elk social medium

TikTok

Over één ding waren de 71.000 bezoekers van tech beurs WebSummit het eens: TikTok is booming. Het snel groeiende sociale medium is dé kans om jouw bedrijf te promoten.

Oleg Bilozor, CEO van Reply, beaamt dat TikTok op dit moment de beste manier is (mits je doelgroep geen senioren zijn) om wereldwijd mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw content:

‘‘TikTok toont jou content die je leuk vindt. Dus als ik een video opneem over bijvoorbeeld startups voor jongeren, en er zijn jongeren geïnteresseerd in startups, dan is het Tiktok’s job om ze te matchen. En daar is TikTok heel goed in.’’

De kracht van het TikTok algoritme is groot. Zo is er een contentmaker in Londen die een online community runt van en voor vrouwen. Ze organiseert meetups en had 500 leden in haar community. Dankzij een virale video op TikTok ging ze op 1 dag van 500 naar 40.000 leden.
TikTok gebruikers gaan vooral goed op de entertainment op TikTok, en geven niet zozeer om de maker van die content. Hier kun je als contentmaker wel iets aan doen. Als je op TikTok comedy doet, zijn mensen er voor het grapje. Maar als je een uniek verhaal hebt, gaat het al meer om jou als contentmaker.

Facebook

Inmiddels wordt Facebook vooral gebruikt door de iets oudere generaties, vooral vanaf 40-plussers. Op Facebook doen vooral langere posts en video’s het goed.

Instagram

Pro tip: ga eens in de zoveel tijd live. Met Instagram Live bereik je mensen die jou eerder nog niet volgden. Daarnaast zijn Reels nog steeds belangrijk, aangezien video content tegenwoordig belangrijker is dan foto’s.

YouTube

Als je video online gaat, moet je die meteen heel hard promoten om volgers te overtuigen om te kijken en te reageren. Het gaat om de engagement in de eerste 24 uur na publicatie.

LinkedIn

Voor het algoritme draait het vooral om comments op jouw post in de eerste uren na publicatie, zegt Neil Patel. En niet zomaar een comment. Als Elon Musk reageert op jouw post over elektrische auto’s doet dat veel meer voor het LinkedIn algoritme dan wanneer je buurman reageert.

Je kunt ook op LinkedIn de ‘creator mode’ aanzetten. Hiermee krijg je toegang tot LinkedIn tools om een influencer te worden.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee