ZZPSERVICEDESK

Hoe maak je een vlog?

Hoe maak je een vlog?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Vloggen is razend populair. Vloggen is de afkorting van videobloggen. Je schrijft dus niet, maar vertelt jouw verhaal voor de camera. Heb je meer een spreektalent, dan een schrijftalent en wil je in een korte tijd meer luie lezers aan je binden? Zo maak je een succesvolle vlog.
Tips om succesvol te vloggen

Uitstraling

 
1. De titel is jouw visitekaartje. Bedenk dus een pakkende kop. Maak gebruik van keywords (veel gebruikte woorden of woordcombinaties die mensen invoeren in een zoekmachine om iets op te zoeken) Kies bijvoorbeeld liever: Starten doe je zo. Dan: Hier vertel ik mijn verhaal over hoe ik ben gestart. Plaats het sleutelwoord bij voorkeur vooraan. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw vlog makkelijk vindbaar is.
 
2. Het gaat om de inhoud. Maak een pakkende vlog van minimaal een minuut en maximaal drie minuten. De inhoud van jouw verhaal is belangrijker dan het beeld en geluid. Bedenk voordat je gaat filmen: wat heeft de kijker aan jouw vlog? Wat is het doel van jouw vlog?
 
3. Maak je vlog niet te commercieel. Praat in je vlogs niet alleen over hoe goed je product of dienst is. Geef kijkers handige tips om je product of dienst te gebruiken en laat het ook zien. Deel je kennis, maar maak het met name praktisch. Dit soort tutorials scoren heel goed op YouTube.
 
4. Voorbereiding is het halve werk. Bereid je verhaal goed voor. Lange stiltes, onnodige herhaling en weinig afwisseling zijn funest. Hou het interessant.
 
5. Speel in op de actualiteit. Maak video’s rond feestdagen en seizoenen waaraan je je product of dienst (subtiel) kunt koppelen.
 
6. Kleren maken de man. Kleed jezelf op een manier die bij jouw bedrijf past. Als bakker doe je bijvoorbeeld geen driedelig pak aan en als advocaat geen t-shirtje met v-hals.
 
7. Spanning en sensatie. Wil je een extraatje aan je vlog meegeven? Zorg dan voor een spannend beeld. Wissel steeds van shot en film vanuit verschillende standpunten.
 
8. Zorg voor consistentie en regelmaat. Plaats video’s op vaste momenten. Zo trek je meer kijkers naar jouw kanaal en weten zij wat ze kunnen verwachten.
 
 

Technisch

 
1. Muziek zorgt voor de sfeer. Kies een prettig deuntje waardoor de kijker makkelijk in jouw verhaal komt. De combinatie van beeld en geluid trekt de aandacht. Let er wel op dat je rechtenvrije muziek gebruikt. Je kunt via Audio Library op Youtube geschikte, rechtenvrije muziek vinden om onder jouw vlog te zetten.
 
2. Kies een aantrekkelijke thumbnail. Kies een afbeelding waar mensen enthousiast van worden. Dit kan bijvoorbeeld een rode Ferrari of een lekker glas bier zijn. Het moet natuurlijk wel bij je verhaal passen. Je kunt ook een beeld uit jouw vlog knippen en deze als thumbnail gebruiken.
 
3. Nummer je vlogs. Dit zorgt voor structuur en overzicht. Verwijs ook naar je volgende/vorige vlog. Via links of zogeheten annotaties kun je ervoor zorgen dat de kijker meer vlogs gaat bekijken.  
 
4. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Vlog met een camera en niet met je eigen smartphone. Met een videocamera of spiegelreflex camera heb je beter beeld. Als je toch met je telefoon filmt, hou dan je mobiel horizontaal om zwarte randen aan weerszijden te voorkomen.
 
5. Zorg dat je zichtbaar bent. Zet je vlogs op YouTube en verwijs naar je bedrijfswebsite en social media pagina’s. Doe dit ook andersom.
 
6. Maak gebruik van een editing programma. Plak verschillende beelden achter elkaar. Zo worden je vlogs aantrekkelijk om naar te kijken. Werk je op een MacBook? Dan kun je gebruikmaken van het standaardprogramma iMovie. In Windows heet dit programma Movie Maker.
 
Wil je zien of jouw harde werken beloond wordt? Op YouTube kun je de resultaten van je vlogs goed meten. Dit is handig om je publiek nog beter te leren kennen en te ontdekken wat wel en niet werkt. YouTube geeft statistieken van je video’s zoals: de interactie, de doelgroep die jouw vlog heeft bekeken en het aantal views.

Wil jij een vlogger worden voor ZZP Servicedesk? Dat is zeker mogelijk! Stuur een mail naar redactie@zzpservicedesk.nl. 

 

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact met een bedrijfsadviseur
  • Direct antwoord op jouw vragen
  • Bereikbaar via telefoon, (web)chat en mail
  • Scan van aangifte inkomstenbelasting
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Toegang tot een interessant ZZP netwerk
  • Toegang tot kennisevents en workshops

€ 12,50

 p/m*

                    * excl. 21% btw 

Je bent zzp’er, schrijft makkelijk en bent expert in jouw vakgebied. De blogs op jouw eigen website worden goed gelezen, maar je wilt meer…
5 handige apps voor in de auto
Brandstof besparen, kilometerregistratie bijhouden, files vermijden: met deze apps tover je je tablet of smartphone om in een supertool voor in de auto. …
Woocommerce SEO
Het optimaliseren van je WordPress-website voor zoekmachines (SEO) doe je misschien al met de WordPress SEO-plugin van Yoast. Voor een webshop werkt SEO nét…
introductie e-commerce
Google Analytics heeft een e-commerce functie. Maar wat is e-commerce en hoe kun je het gebruiken? In dit artikel leg ik je uit wat…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.