Mijn opdrachtgever is failliet, wat nu?

Laatste update op 24-11-2022 Leestijd 2 min Door Redactie ZZP Servicedesk

Opdrachtgever failliet

Je hebt hard je best gedaan om een opdracht succesvol af te ronden. Opeens hoor je slecht nieuws: je opdrachtgever is failliet. Wie betaalt nu je factuur? Heb je jouw werk voor niks gedaan? Heb je nog ergens recht op?

Hoe krijg ik toch mijn geld?

Helaas is de kans dat je factuur volledig wordt betaald klein, maar je kunt het verlies minimaliseren. Wat komt er kijken bij het faillissement van een opdrachtgever en hoe zorg jij ervoor dat je wordt betaald?

Wanneer gaat iemand failliet?

Zodra jouw opdrachtgever zijn schulden niet meer kan betalen, kan de rechtbank op drie manieren faillissement uitspreken:
1. de ondernemer vraagt faillissement aan;
2. de schuldeisers vragen faillissement aan;
3. er wordt geen belasting meer afgedragen, dus het Openbaar Ministerie vraagt faillissement aan.
Een voorwaarde om faillissement aan te vragen is dat er meer dan één schuldeiser is. De rechtbank wijst een curator aan die onder toezicht van een rechter-commissaris de failliete boedel (alle bezittingen van een rechtspersoon) beheert en hiermee de schulden betaalt.

Faillissement is een feit, wat nu?

Als jouw klant failliet is gegaan, moet je je direct na het faillissement bij de curator melden. Je staat helaas als ‘gewone’ crediteur achterin de rij. De preferente crediteuren, zoals banken, de Belastingdienst, het UWV en de pensioenfondsen, komen eerst. Hierna komt het eventuele personeel aan bod. En pas daarna ben jij aan de beurt.
Vraag gelijk om een bewijsbrief van faillissement aan de curator. Deze heb je nodig om aan de Belastingdienst te tonen dat jij geen winstbelasting of omzetbelasting over de niet-betaalde facturen hoeft te betalen.

Hoe verloopt de betaling?

Als je opdrachtgever de preferente crediteuren heeft betaald en nog wat geld over heeft, worden de overige crediteuren pro rato betaald. Dit betekent dat iedereen evenredig wordt betaald.
Voorbeeld:
Je opdrachtgever heeft nog 10.000 euro over.
Jij krijgt nog 4.000 euro.
Schuldeiser 2 krijgt nog 8.000 euro.
Schuldeiser 3 krijgt nog 6.000 euro.
Schuldeiser 4 krijgt nog 2.000 euro.
Pro rato krijg jij 2.000 euro, schuldeiser 2, 3 en 4 krijgen respectievelijk 4.000, 3.000 en 1.000 euro.

Afspraak maken met je opdrachtgever

Je kunt proberen een deal te maken met je opdrachtgever zodra het faillissement is uitgesproken. Als de opdrachtgever hiervoor kiest, betaalt hij een gedeelte van de schuld en wordt de rest kwijt gescholden. Hiervoor moet gestemd worden bij een verificatievergadering. Bij deze vergadering wordt gekeken hoeveel schulden je opdrachtgever heeft en iedere schuldeiser moet met dit plan instemmen. Over de voortgang van het proces kun je bij de curator zijn.

Kun je onbetaalde facturen voorkomen?

Gelukkig is er een aantal manieren waarmee je kunt voorkomen dat opdrachtgevers jou niet betalen.
– Je kunt gebruik maken van factoring.
– Je kunt werken met deelfacturen. Als je een opdracht over een langere tijd moet doen, kun je jouw rekening in delen knippen en bijvoorbeeld elke twee weken om een betaling vragen. Wijs wel op de consequenties: als de factuur niet wordt betaald, werk je ook niet verder.
– Vraag om een voorschot. Als je materiaal nodig hebt, kun je met een geldige reden om een voorschot vragen. Je moet immers al ergens geld aan besteden.
– Neem het retentierecht op in je leveringsvoorwaarden. Zolang jij niet betaald bent, blijven de geleverde diensten en producten van jou. Met diensten kan dit lastig worden: als je iemand advies geeft, kun je dit niet terugnemen. Met goederen kun je dit makkelijker doen: als jij een auto repareert, geef je de auto pas terug zodra betaald hebt gekregen.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee