Hoe laat ik klanten in termijnen betalen?

Laatste update: 08-11-2023 Leestijd: 4 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Ondernemer is blij met de manier waarop ze klanten in termijnen laat betalen

Iedere ondernemer heeft een klant weleens horen vragen of die de factuur in termijnen kan betalen. Misschien heb je hier zelfs ervaring mee en bied je deze mogelijkheid aan. Of wil je het wel, maar weet je niet helemaal hoe je dat het beste kunt aanbieden. Er zijn verschillende redenen om klanten in termijnen te laten betalen, met als belangrijkste reden dat het conversie verhogend werkt. Lees hier hoe je een factuur in termijnen laat betalen.

Wat houdt betalen in termijnen in?

Betalen in termijnen betekent dat een klant een product of dienst in delen afbetaalt. Dat is ideaal voor klanten die niet in één keer een groot bedrag kunnen missen, en perfect voor bedrijven die een grotere doelgroep willen bereiken. Zij kunnen hun producten en diensten dan ook verkopen aan mensen die het bedrag normaal gesproken niet in één keer kunnen betalen. Het zorgt voor meer conversies, een hogere omzet, grotere orderwaardes en loyale klanten.

Gespreid betalen kan op verschillende manieren en is vrij eenvoudig te regelen. Het is belangrijk om vooraf altijd duidelijk het aantal betalingstermijnen af te spreken. Vervolgens kun je voor elke betalingstermijn een factuur opstellen en deze op de afgesproken datum naar de klant versturen. Veel factuurprogramma’s hebben een functie om dit te automatiseren.

Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om zonder rente of kredietregistratie in termijnen te betalen, waaronder met Klarna. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig en snel een laptop in termijnen betalen zonder BKR-registratie, of betaal je een dure cursus in drie delen af zonder extra rente te betalen.

Je factuur in termijnen laten betalen in 4 stappen

Een betalingsregeling aanbieden en facturen in termijnen laten betalen is niet moeilijk, maar er is vaak veel extra tijd voor nodig. Dit komt doordat er extra administratie nodig is. Door onderstaande stappen te volgen laat je eenvoudig facturen in termijnen betalen.

Stap 1: Maak duidelijke afspraken met de klant

Het is van groot belang om duidelijke afspraken te maken met de klant. Stel een betalingsovereenkomst op waarin je afspreekt in hoeveel termijnen wordt afbetaald, op welke datum dit gebeurt en welk bedrag de klant overmaakt. Neem ook eventuele rente op in de overeenkomst.

Als je het helemaal safe wilt spelen, kun je de overeenkomst door een jurist laten opstellen of laten nalezen. Deze overeenkomst kun je vervolgens als basis voor andere klanten gebruiken.

Stap 2: Stel facturen op

Op basis van de afspraken stel je de facturen op. Zorg ervoor dat je de facturen op de afgesproken datum verstuurt en vermeld altijd de einddatum op de factuur. Zo voorkom je enige vorm van onduidelijkheid bij de klant.

Factuurtemplates Word

3 gratis factuurtemplates voor Word. Pas eenvoudig jouw gegevens aan en maak je eerste factuur.

Factuurtemplates Excel

3 factuurtemplates voor Excel. Pas eenvoudig jouw gegevens aan en maak je eerste factuur.

Stap 3: Controleer het nakomen van de afspraken

Het is belangrijk dat de klant de afspraken nakomt. In de overeenkomst heb je ook opgenomen wat er gebeurt wanneer de klant te laat of helemaal niet betaalt. Zorg ervoor dat je altijd consequent bent in het naleven van de afspraken.

Stap 4: Automatiseer dit proces

Het kost wat tijd om het hele proces handmatig uit te voeren. Je doet er daarom goed aan om dit proces te automatiseren door middel van software. Heb je een webshop? Dan zou je Klarna kunnen integreren. Zij laten klanten in drie termijnen betalen zonder rente te rekenen. Verder in dit artikel lees je meer over Klarna.

Er bestaan verschillende facturatieprogramma’s die rekening houden met gespreid betalen. Hier kun je facturen inplannen en ze automatisch laten versturen op de vooraf aangegeven datums. De software houdt ook bij of klanten hebben betaald, en kan indien mogelijk automatisch een herinnering sturen.

Voordelen v.s. nadelen klanten gespreid laten betalen

Als ondernemer kun je er baat bij hebben om klanten gespreid te laten betalen. Zo kun je een grotere groep klanten bereiken en je omzet verhogen. Maar er zitten ook nadelen aan het gespreid laten betalen van facturen.

Voordelen gespreid laten betalen
  • Groter bereik: Door klanten gespreid te laten betalen bereik je een grotere markt. Mensen die jouw product of dienst eerst niet konden betalen, kunnen dat wel wanneer ze het in verschillende delen kunnen afbetalen.
  • Meer conversies: Omdat jouw producten en diensten door een grotere groep mensen gekocht kunnen worden, zal het aanbieden van deze optie ook het aantal conversies (= gelukte verkopen) verhogen.
  • Gespreid betalen zonder BKR: Je kunt klanten gespreid laten betalen zonder BKR-registratie, wat het een aantrekkelijke optie voor klanten maakt.
  • Toenemende loyaliteit: Klanten zullen loyaal blijven wanneer je het hen zo makkelijk mogelijk maakt. Daarnaast onderscheid je jezelf van concurrenten waardoor klanten een extra reden hebben om terug te komen.
  • Hogere orderwaardes: Wanneer een klant gespreid kan betalen, zullen ze eerder een duurder product of dienstverlening afnemen die ze normaal gesproken niet in één keer kunnen betalen.
Nadelen gespreid laten betalen
  • Veel administratie: Facturen opsplitsen in meerdere facturen zorgt voor extra administratief werk. Zo moet je verschillende datums op de facturen vermelden en vaker controleren of een klant de factuur heeft voldaan.
  • Extra controle: Een klant die gespreid wil betalen ontvangt meerdere facturen, en je moet dus vaker controleren of deze facturen voldaan zijn.

Wil je klanten graag de mogelijkheid geven om gespreid te betalen, maar ze liever aansturen op het bedrag in één keer betalen? Dan kun je overwegen om klanten een korting te bieden wanneer ze hun factuur in één keer voldoen. Of je rekent extra kosten als een klant de factuur in termijnen wil betalen.

Bonustip: klanten gespreid laten betalen in je webshop met Klarna

Heb je een webshop en wil je klanten gespreid laten betalen? Het aanbieden van deze betaalmogelijkheid kan het aantal conversies in je webshop verhogen. Met een betaalmethode als Klarna is het ontzettend eenvoudig om klanten gespreid te laten betalen in je webshop.

Klarna laat klanten in termijnen betalen, zonder rente of kredietregistratie. Met Klarna betalen klanten hun factuur in drie termijnen af. Het bedrag wordt via een automatische afschrijving overgemaakt, waarna jij het bedrag op je bankrekening ontvangt.

Nog een extra tip: kies administratiesoftware waar je terugkerende facturen kunt instellen. De software verstuurt dan automatisch een e-mail op de vooraf ingestelde datum en controleert of iedere factuur netjes wordt betaald.

Facturatieprogramma

Gemakkelijk factureren

Meer informatie
Veelgestelde vragen over betalen in termijnen

Gespreid betalen is een factuur in verschillende delen afbetalen. Dat is extra handig wanneer het om een hoog aankoopbedrag gaat, omdat dit makkelijker in kleinere delen betaald kan worden.

Er geldt een wettelijke minimale betalingstermijn van 14 dagen. De ontvanger van een factuur moet dus minimaal 14 dagen de tijd krijgen om het factuurbedrag over te boeken. Wanneer er geen betalingstermijn is afgesproken geldt er een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.

Als een klant niet betaalt, kun je een incassotraject starten. Een incassobureau zal er alles aan doen om de klant alsnog te laten betalen. Lukt dat niet? Dan zou je kunnen overwegen om juridische stappen te zetten.

Als je een incasso niet betaalt kan de crediteur een juridisch traject starten. Wanneer de rechtbank de crediteur in het gelijk stelt, kan deze beslag leggen op bankrekeningen en goederen om de schuld af te betalen.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee