Maak in 10 stappen een fantastische presentatie, enthousiasmeer je publiek en bereik je doel
Je publiek overtuigen, informeren of activeren: hoe doe je dat? Maak een goede presentatie, til in slechts 10 stappen jouw verhaal naar een hoger niveau, enthousiasmeer je publiek en bereik je doel!
In 10 stappen een ijzersterke presentatie
- Ken je publiek
- Formuleer een krachtige kernboodschap
- Zet de informatie die je wilt delen en de vragen die je wilt beantwoorden op een rijtje
- Start met een pakkende intro en vertel op originele wijze wat je gaat vertellen
- Maak een gestructureerde en duidelijke presentatie waar je zelf enthousiast van wordt
- Eindig met een korte samenvatting, de conclusie en een krachtige boodschap voor je publiek
- Ondersteun je presentatie visueel
- Houd ruimte voor interactie met je publiek
- Indien gewenst: oefen je presentatie voor een klein publiek of voor de spiegel
- Wees je bewust van je non-verbale communicatie
Stap 1: Ken je publiek
Het belangrijkste doel van een presentatie is om je publiek te informeren, overtuigen of activeren. Dit doel bereik je niet als je niet weet hoe je jouw publiek moet bereiken. Stel jezelf daarom de volgende vragen:
- Waarom zijn deze mensen aanwezig bij je presentatie?
(Zijn ze bijvoorbeeld verplicht door een leidinggevende? Hebben ze zich vrijwillig aangemeld? Is er sprake van een spontane inloop? Of heb jij ze uitgenodigd?)
- Wie zitten er in het publiek?
- Hoe is de verhouding tussen jou en je publiek? En wat weet het publiek al van jou als spreker? (Ben je de manager? Een collega? Een onbekende? Of presenteer jij als professional je ideeën aan een potentiële nieuwe klant?)
- Wat weten ze al wel van het onderwerp? En wat nog niet?
- Hoe belangrijk is het onderwerp voor hen?
Houd rekening met de antwoorden op bovenstaande vragen in je presentatie. Sta jij als leidinggevende een presentatie te geven aan je medewerkers en moeten ze hier verplicht bij aanwezig zijn? Dan zal de toon anders zijn dan wanneer je als zzp’er een presentatie geeft waarop je publiek zich vrijwillig heeft ingeschreven.
Ken je publiek, spreek hen op de juiste manier aan en bereik je doel!
Stap 2: Formuleer een krachtige kernboodschap
Wat is de belangrijkste boodschap die jij je publiek mee wilt geven?
Met deze kernboodschap wek je interesse bij je publiek en ga jij je doel bereiken (informeren, overtuigen of activeren).
Formuleer je kernboodschap kort en bondig en zorg dat alle onderdelen van je presentatie kloppen met je kernboodschap. Een krachtige kernboodschap helpt jou en je publiek het complete verhaal beter te onthouden.
Stap 3: Zet de informatie die je wilt delen en de vragen die je wilt beantwoorden op een rijtje
Nu je een krachtige kernboodschap hebt geformuleerd, kun je aan de slag met de verdere inhoud van je presentatie.
Voordat je een doorlopend verhaal van je presentatie maakt, moet je weten welke informatie je wilt delen en op welke inhoudelijke vragen je antwoord wilt geven.
Blijf jezelf afvragen of informatie noodzakelijk is of optioneel. De noodzakelijke informatie moet je delen, de optionele informatie schrap je wanneer je bijvoorbeeld in tijdnood komt.
Stap 4: Start met een pakkende intro en vertel op originele wijze wat je gaat vertellen
Iedereen kent ze wel: sprekers die de eerste 5 minuten van hun presentatie heel veel zeggen, maar weinig vertellen. Voorkom afhakers, maak je publiek direct nieuwsgierig en zorg voor een knallende opening!
Deel een leuke (korte) anekdote, doe een gedurfde uitspraak of laat een passend videofragment zien. Doe je dit goed? Dan wek je direct de interesse bij je publiek en hangen ze vanaf het begin van je presentatie aan je lippen.
Kent het publiek je nog niet? Vertel dan vervolgens kort iets over jezelf en je expertise.
Tot slot vertel je op originele wijze wat je gaat vertellen. Deel voldoende informatie om je publiek te enthousiasmeren, maar geef nog niet al je geheimen prijs.
Stap 5: Maak een gestructureerde en duidelijke presentatie waar je zelf enthousiast van wordt
Als jij niet enthousiast bent over je presentatie, gaat je publiek ook niet enthousiast worden en zul je jouw doel niet bereiken.
Maak daarom een gestructureerde, duidelijke en complete presentatie waar je zelf enthousiast van wordt. Houd rekening met je publiek (stap 1), laat je kernboodschap regelmatig terugkomen (stap 2) en vul je presentatie aan de hand van de informatie en antwoorden uit stap 3.
Voorkom dat je het publiek bombardeert met informatie en bouw af en toe een luchtig moment in van maximaal een halve minuut (voor bijvoorbeeld interactie, een grapje of een slokje water). Maak dit moment niet te lang. Dan loop je namelijk het risico de interesse van je publiek te verliezen.
Houd de nieuwsgierigheid van je publiek tot het einde vast en zorg voor een goede spanningsopbouw.
Tip: Iedereen presenteert anders. De één werkt de presentatie woord voor woord uit, de ander noteert enkele steekwoorden en oefent het verhaal voor de spiegel, weer een ander improviseert. Onthoud: iedereen kan een goede presentatie maken, mits je de manier van voorbereiding kiest die het best bij jou past. Improviseer jij graag? Schrijf dan niet je volledige presentatie uit. Dit zal je belemmeren en je zult er alleen maar verward door raken.
Stap 6: Eindig met een korte samenvatting, de conclusie en een krachtige boodschap voor je publiek
In het slot van je presentatie vat je kort je presentatie samen, deel je de belangrijkste conclusie en eindig je met een krachtige boodschap die je publiek aanzet tot nadenken.
Houd je slot kort: de belangrijkste informatie heb je immers al gedeeld.
Stap 7: Ondersteun je presentatie visueel
Niet noodzakelijk, vaak wel een verrijking: ondersteun je presentatie visueel en zorg dat je verhaal nóg duidelijker en interessanter wordt voor je publiek.
Er zijn verschillende programma’s waarmee je een fantastische presentatie kunt maken. Denk hierbij aan PowerPoint, Prezi of Google Presentaties. Met deze programma’s geef je jouw presentatie nét dat beetje extra.
Zorg er wel voor dat het je verhaal ondersteunt en je publiek niet afleidt.
Voor iedere visuele presentatie geldt: less is more. Voorkom dat je teveel informatie op één slide plaatst, beperk het gebruik van animaties, kies een duidelijk leesbaar lettertype en voorkom schrijf- en spelfouten. Houd het aantal woorden op een slide tot een absoluut minimum.
Stap 8: Houd ruimte voor interactie met je publiek
Leuk voor jou én je publiek: heb interactie met elkaar.
Vraag zo nu en dan of er vragen zijn, wijs eens iemand aan en vraag om zijn/haar visie of houd een korte quiz. Juist deze momenten zorgen vaak voor een verrassende wending in je presentatie.
Houd er rekening mee dat je voldoende tijd reserveert voor interactie.
Stap 9: Indien gewenst: oefen je presentatie voor een klein publiek of voor de spiegel
Niet alleen helpt het hardop oefenen van je presentatie je de gaten in je verhaal te vinden, het helpt je ook je stem te ontdekken.
Praat jij de gehele presentatie op één toon? Dan zul je zien dat na verloop van tijd je publiek afdwaalt.
Gebruik daarom je stem op de juiste manier: wissel af in volume en toonhoogte en pas zo nu en dan je snelheid aan. Door deze variatie houd je jouw publiek geboeid.
Oefen je jouw presentatie voor een klein publiek? Vraag ze dan vooral om kritisch te kijken naar jouw onzekerheden. Tijdens de ‘echte’ presentatie zijn dit namelijk de onzekerheden die jou (bewust of onbewust) bezig zullen houden. Feedback hierop van een klein publiek kan je helpen een betere houding aan te nemen en je zekerder te voelen.
Vraag ook aan je publiek of je verhaal duidelijk, compleet en interessant genoeg is.
Stap 10: Wees je bewust van je non-verbale communicatie
Wat je vertelt tijdens je presentatie is belangrijk, maar hoe je iets vertelt is belangrijker.
Vertel jij een ontzettend interessant verhaal, maar sta je met je handen in je broekzakken en zijn je ogen gericht op de grond? Dan zal je verhaal geen indruk maken op je publiek.
Met een actieve, open en overtuigende houding bereik jij je publiek het best. Sta met beide benen stevig op de grond, kijk je publiek aan, beweeg ontspannen en durf zo nu en dan eens te lachen. Laat je publiek zien dat jij enthousiast bent over je verhaal en neem ze mee in jouw enthousiasme.
6 tips om je beter te voelen tijdens je presentatie
- Ken de ruimte waarin je presenteert en check vooraf of al je materiaal werkt
- Neem de tijd om te wennen aan je plek: loop een rondje door de ruimte, ga zitten op de stoelen van je publiek en kies de beste plek voor jezelf
- Relax: vertrouw op jezelf en je voorbereiding
- Drink water en voorkom een droge mond (die kan ontstaan door de spanning en adrenaline)
- Kauw voorafgaand aan je presentatie kauwgom (dit maakt je alert en vermindert angstgevoelens)
- Blijf bewegen en raak je spanning kwijt (let op: beweeg ontspannen en met mate! Overdrijf niet en voorkom dat je gaat ijsberen)
4 programma’s waarmee je een fantastische presentatie maakt
1. PowerPoint
Gemakkelijk in gebruik, eindeloos veel opties, verschillende slides en beschikbaar voor iedereen met een Microsoft Office-pakket. Bekijk ter inspiratie onderstaande video:
2. Prezi
Geef een dynamisch effect aan je presentatie, maak gebruik van het oneindig grote canvas en maak je eigen mindmap. Voor iedereen beschikbaar. Bekijk ter inspiratie onderstaande video:
3. Google Presentaties
De gratis tool die deel uitmaakt van de Google Docs-serie. In Google Presentaties kun je je presentatie uitbreiden met extra tekst, vormen, lijnen en andere objecten. Bekijk ter inspiratie onderstaande video:
4. Keynote
Hét presentatieprogramma voor de Apple gebruikers. Bekijk ter inspiratie onderstaande video:
4 handige tools die het presenteren makkelijker maken
- Presenter: deze draadloze afstandsbediening zorgt ervoor dat je vrij rond kunt lopen en niet iedere keer bij je pc hoeft te staan om de presentatie te bedienen. Veel presenters hebben tegenwoordig een laserpointer waarmee je belangrijke zaken aan kunt wijzen op je slides.
- Whiteboard of flipover: ideaal om te gebruiken wanneer je zaken duidelijker uit wilt leggen of interactie hebt met je publiek.
- Microfoon: essentieel wanneer je spreekt voor een groter publiek. De meeste locaties beschikken over een eigen microfoon. Presenteer jij regelmatig of wil je je eigen materiaal? Schaf dan je eigen microfoon aan.
- iPad: een iPad is ideaal om te gebruiken als spiekbriefje, om je aantekeningen op te maken of om je visuele presentatie te bedienen.
FAQ goede presentatie maken
Een goede presentatie moet een krachtige kernboodschap bevatten, antwoord geven op de belangrijkste vragen, vernieuwende informatie bevatten, van A tot Z kloppen, compleet zijn en het publiek overtuigen, informeren of activeren.
De drie vaste onderdelen van een presentatie zijn de inleiding, de kern en het slot. In de inleiding introduceer je het onderwerp van je presentatie en vertel je kort wat je gaat presenteren. In de kern, het langste deel van je presentatie, deel je de belangrijkste argumenten en informatie met je publiek waarmee je hen wilt informeren, overtuigen of activeren. In het slot vat je het verhaal kort samen, trek je de belangrijkste conclusie(s) en geef je het publiek de gelegenheid om vragen te stellen.
Een pakkende opening voor je presentatie is een:
- Quote
- Persoonlijke (korte) anekdote
- Gedurfde oneliner, om direct een statement mee te maken
- Video waarmee je jouw onderwerp introduceert
- Vraag aan je publiek
Door te klikken op ‘bestand – info – verwante documenten – alle eigenschappen tonen’ zie je hoeveel woorden je hebt gebruikt in PowerPoint.
De volgende soorten presentaties zijn er:
- Pitch: een kort verhaal waarmee je een specifiek doel wilt bereiken (zoals investeerders overtuigen)
- Lezing: een voordracht van een bestaande tekst of over een onderwerp
- Speech: een toespraak
- Interne presentatie: een presentatie binnen je eigen organisatie voor collega’s, medewerkers of het management
- Verkooppresentatie: een presentatie met als doel iets te verkopen aan de luisteraar(s)
- Online presentatie: een presentatie via een videoverbinding
- Sollicitatie: een gesprek waarin je jezelf voorstelt als geschikte kandidaat voor een vacature
- Netwerkborrel: een bijeenkomst waarin verschillende professionals met elkaar netwerken en hun expertise delen.