Hoe krijg je nieuwe klanten als zzp’er?

Laatste update: 10-11-2023 Leestijd: 5 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Nieuwe klanten krijgen

Heb jij als zzp’er soms moeite met het aanwerven van nieuwe klanten? Het zijn net deze klanten die jouw droom als ondernemer realiseren. Maar als je onvoldoende opdrachten hebt, is er maar één vraag waar elke zzp’er antwoord op wil hebben: Hoe krijg je nieuwe klanten? Ontdek hier een stappenplan hoe jij nieuwe klanten kan vinden, maar ook waar jij deze kan vinden.

De 6 stappen om aan meer klanten te komen

  1. Zorg voor meer online zichtbaarheid
  2. Wees duidelijk over je diensten
  3. Zorg voor interactie
  4. Deel je succesverhalen
  5. Bouw een netwerk
  6. Krijg warme leads

Stap 1: Zorg voor meer online zichtbaarheid

Zorg er als zzp’er voor dat je altijd online zichtbaar bent. Je krijgt alleen maar nieuwe opdrachten wanneer je ideale klant jou weet te vinden. Dit kan op verschillende manieren:

  • SEO: optimaliseer je website met de juiste zoekwoorden zodat potentiële klanten je vinden in Google.
  • SEA: adverteer je diensten op Google.
  • Social Media: vertel meer over je bedrijf en je diensten op social media. Post op regelmatige basis, lever waarde en toon aan de wereld wat je waard bent.

Stap 2: Wees duidelijk over je diensten

Ben je zzp’er, maar is het voor je potentiële klant niet duidelijk welke diensten je aanbiedt? Geen goed teken. Zorg ervoor dat je bezoeker zo min mogelijk informatie moet verwerken. Laat hen weten voor welke diensten hij of zij bij jou terecht kan. Zet deze informatie prominent op de homepagina van je website of in de header van je LinkedIn-profiel.

Stap 3: Zorg voor interactie

Zorg voor voldoende interactie, dit draagt ook bij aan je online zichtbaarheid. Maak jezelf kenbaar door het gesprek aan te gaan met jouw netwerk. Een uitstekend platform hiervoor is LinkedIn. Meng jezelf in vraagstukken die betrekking hebben op jouw business. Zowel potentiële klanten als andere zzp’ers gaan graag het gesprek met je aan!

Stap 4: Onderbouwing van de investeringen

Nieuwe klanten zijn op zoek naar kwaliteit. Neem je volgers mee in je eigen persoonlijk verhaal en aanpak. Door verschillende cases en succesverhalen te delen, wek je interesse op van potentieel nieuwe klanten. Daarnaast open je ook het gesprek, wat zorgt voor interactie. Het delen van je succesverhalen op LinkedIn en andere sociale media kan je zien als je eigen portfolio.

Stap 5: Bouw een netwerk

Bovenstaande stappen dragen bij aan het uitbreiden van jouw netwerk. Je netwerk bepaalt je vermogen. Zonder netwerk, weinig kans op nieuwe klanten. Niet elke nieuwe connectie of volger betekent ook een nieuwe klant, maar stapsgewijs zorg je voor een uitbreiding van je netwerk. Hebben je collega-zzp’ers het te druk? Dan kan het zomaar zijn dat jij opdrachten kan overnemen. Win-winsituatie!

Stap 6: Krijg warme leads

Nu je zichtbaar bent, is het belangrijk om leads te krijgen. Zorg ervoor dat potentiële nieuwe klanten een vrijblijvend gesprek inplannen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een offerte aanvragen. Wek interesse op, ga het gesprek aan en overtuig met een goed salesgesprek!

8 manieren om nieuwe klanten te vinden

Bovenstaande stappen dragen bij aan het uitbreiden van jouw netwerk. Je netwerk bepaalt je vermogen. Zonder netwerk, weinig kans op nieuwe klanten. Niet elke nieuwe connectie of volger betekent ook een nieuwe klant, maar stapsgewijs zorg je voor een uitbreiding van je netwerk. Hebben je collega-zzp’ers het te druk? Dan kan het zomaar zijn dat jij opdrachten kan overnemen. Win-winsituatie!

1. SEO-strategie

Gebruik zoekwoorden zodat jij organisch gevonden wordt in Google. Je website is ten slotte je digitaal visitekaartje. Dankzij lokale SEO en Google Mijn Bedrijf positioneer je jouw onderneming, ook in je eigen regio. Onderschat de kracht van lokale SEO zeker niet!

2. SEA-strategie

Wil je bovenaan in Google staan? Investeer dan in SEA en adverteer in Google. Hoe meer investeringsbudget, hoe hoger jij in Google zal komen.

3. Social proof

Vraag recensies aan zowel oude als bestaande klanten. Deze vorm van social proof kunnen doorslaggevend zijn. Nieuwe klanten willen resultaten zien, op deze manier weten zij wat ze van jou kunnen verwachten.

4. Maak gebruik van acties en kortingen

Acties en kortingen zijn een manier om op korte termijn nieuwe klanten binnen te halen. Het is vaak doorslaggevend voor klanten die al enige tijd twijfelen. Maak gebruik van je online zichtbaarheid om tijdig deze actieperiode aan te kondigen.

5. Netwerkstrategie

Op vaste basis zijn er netwerkevents die plaatsvinden bij jou in de buurt. Ontmoet hier andere zzp’ers en ondernemers. Het kan zomaar zijn dat je hier een handvol nieuwe klanten vindt.

6. FOMO-strategie

Fear Of Missing Out is een psychologische aanpak waarbij potentiële klanten de schrik hebben om een unieke kans te missen. Door urgentie te creëren, zijn ze sneller over te halen. Dit kan bijvoorbeeld door te zeggen dat er nog maar 2 plaatsen beschikbaar zijn of dat een bepaalde korting nog maar 24 uur geldig is.

7. Opvolging oude klanten

Hou ook contact met je oude klanten. Bekijk je maanden na de samenwerking nog eens hun resultaten? Deel het met ze. Wie weet zijn ze net zo enthousiast als jij en maak je van een oude klant opnieuw een actieve klant.

8. Sluit je aan bij freelance platformen

Met meer dan 20 freelance platformen in Nederland, is dit een manier om nieuwe klanten te krijgen. Maak gebruik van het netwerk van dit platform en krijg op regelmatige basis nieuwe opdrachten én klanten.

Met meer dan 1 miljoen zzp’ers in Nederland is het belangrijk om jezelf te onderscheiden. Elke dag starten er nieuwe zzp’ers. Daarom is het noodzakelijk om jezelf kenbaar te maken. Laat bedrijven en opdrachtgevers weten dat jij klaar staat voor hen. Met bovenstaande tips zorg jij ervoor dat je nieuwe klanten krijgt en verder schittert als zzp’er!

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee