Wat is mijn doelgroep?

Laatste update: 07-05-2024 Leestijd: 3 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Wat is mijn doelgroep

Aan wie wil je jouw product of dienst verkopen? Om potentiële klanten en opdrachtgevers te bereiken, moet je eerst weten wie zij zijn. Daarom is het belangrijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te bepalen. Maar hoe doe je dat?

Waarom moet ik bepalen wat mijn doelgroep is?

Zo kom je te weten wat de specifieke wensen en overeenkomsten van potentiële klanten zijn. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen. Het bepalen van je doelgroep noemen we ook wel marktsegmentatie, omdat je de markt opdeelt in duidelijk herkenbare en aanspreekbare groepen. In eerste instantie wil je graag dat zoveel mogelijk mensen je product of dienst afnemen, maar je moet op een gegeven moment durven te kiezen voor een bepaalde doelgroep. Die keuze leidt ertoe dat klanten zich meer aangesproken zullen voelen en daardoor eerder tot de aanschaf overgaan.

Hoe bepaal ik wat mijn doelgroep is?

Door jezelf vragen te stellen. Vergelijk het met het spelletje van vroeger: ‘Wie is het?’. Maak een lijst met standaard kenmerken van klanten, zoals:
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Klasse
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Functie
Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Dan kun je daar de volgende kenmerken bij gebruiken:
  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Vestigingsplaats
  • Omzet
  • Soort bedrijf
Na deze standaard segmentatie ga je nog een stap verder. Om daadwerkelijk succesvol te segmenteren, wil je ook weten wat je doelgroep bezighoudt. Dat doe je aan de hand van open vragen, zoals:
  • Waar ligt je doelgroep ‘s nachts wakker van?
  • Hoe besteden de mensen uit je doelgroep hun vrije tijd?
  • Wat zijn hun behoeftes en dagelijkse bezigheden?
  • Hoe ziet hun aankoop-/verbruiksgedrag eruit?
Je ideale klant begrijpen

Leer je ideale klant begrijpen

Gratis meedoen

Deelmarktmatrix

Een hulpmiddel voor het bepalen van je doelgroep is het maken van een deelmarktmatrix. Met dit model deel je de markt in kleine stukjes op zodat je specifiek jouw doelgroep kunt bepalen. Door bijvoorbeeld aan de ene kant twee soorten producten en aan de andere kant drie soorten klanten neer te zetten, heb je zes potentiële doelgroepen waaruit je kunt kiezen. Stel dat een kaasverkoper ook wijn in zijn assortiment wil opnemen, kan hij kiezen uit drie soorten namelijk rosé, witte en rode wijn. Zijn klanten deelt hij op in drie groepen namelijk studenten, gehuwd met kinderen en 65+. Het model komt er dan als volgt uit te zien:
ProductKlant Studenten Gehuwd met kinderen 65+
Rosé
Wit
Rood
Op basis van dit model kun je beslissen op welke groep je je gaat richten. Uit marktonderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat studenten tegenwoordig veel rosé drinken en dat binnen de groep 65+ veel rode wijn wordt verkocht. Voor je doelgroepbepaling betekent het resultaat in dit geval dat je voor de succesvolle marketing van je rosé je beter kunt richten op studenten dan op 65-plussers. Zodra je je doelgroep bepaald hebt, kun je overgaan tot het samenstellen van een adressenbestand.

Inzicht

Het bepalen van je doelgroep is een proces waarvoor geen duidelijke richtlijnen bestaan, maar wel erg nuttig is voor je onderneming. Vooral wanneer je nieuwe producten en/of diensten op de markt wil zetten. Het helpt om inzichtelijk te hebben op wie je je richt, zodat je je aanbod specifiek kunt afstemmen op de behoefte van je doelgroep. De kans dat daardoor klanten producten of diensten bij je afnemen, wordt erdoor vergroot. Ze voelen zich aangesproken door jouw product of dienst.
Ondernemeralerts
Ondernemer Alerts

Ontvang net als 11,295 de laatste tips

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Ja Nee