6 tips voor een goede slogan
‘… geeft je vleugels.’ Iedereen kan deze zin invullen. Deze zin is zo kenmerkend dat je hem niet snel vergeet. Dat is ook het doel van een slogan: een korte zin waarbij je meteen aan het bedrijf of merk moet denken.
Interview met Johan Debbenhof van tekstbureau Johan!
Niet iedere zin die je aan je bedrijf hangt is een slogan. Er is verschil tussen slogans en pay-offs. Slogans geven actie aan, zoals ‘Even Apeldoorn bellen’. Een pay-off is anders. Johan: “Een pay-off beschrijft kort waar het bedrijf mee geassocieerd wil worden en is verbonden aan de naam van het bedrijf. Een pay-off moet je bedrijf meer kracht geven. Het is een onderdeel van je identiteit.”
Johan is sinds 2005 zelfstandig ondernemer. Hij heeft vanuit zijn eigen bedrijf al talrijke ‘strijdkreten' geschreven voor opdrachtgevers. “Een slogan is een kreet. Het woord stamt af van het Keltische ‘sluagh-gairm’, wat ‘oorlogskreet’ betekent.” Johan vindt het belangrijk dat mensen een goed gevoel krijgen bij een slogan of pay-off, je gaat deze zin namelijk keer op keer horen en zien. Zes tips voor een goede pay-off en slogan:
1. Lees veel
Johan: “Om een goede pay-off of slogan te verzinnen, helpt veel lezen. Je speelt namelijk met taal en gebruikt dezelfde vaardigheden als een dichter. Het woord ‘dichter’ zegt het al: je verdicht de taal. Oftewel: meer betekenis door minder woorden. Het gaat verder dan alleen reclame, een goede kreet is in feite een piepklein gedicht.”
2. Meerdere betekenissen
“Je bent een verkenner van taal. Gebruik woorden met meervoudige betekenissen en breng koppelingen aan. Dan komt de zin via verschillende kanten binnen. Goedkoper dan gratis bestaat doorgaans niet. Toch voerde de ochtendkrant ‘de Pers' de pay-off ‘Gratis maar niet goedkoop'. Let op de tegenstelling ‘maar'. Prachtig gevonden omdat ‘goedkoop' hierdoor de nevenbetekenis ‘zonder niveau' krijgt.”
3. Vermijd clichés
“Blijf uit de buurt van clichés. Ik noem ze ook wel ‘prikkeldraadwoorden’, zoals ‘ontzorgen’ of ‘flexibel’. Deze woorden worden te vaak gebruikt. Wees liever origineel. Je wilt je toch onderscheiden?”
4. Houd rekening met de belevingswereld van je doelgroep
“Neem je doelgroep serieus. Als je je bijvoorbeeld op jongeren richt, betekent dit niet dat je een kinderlijke pay-off of slogan moet gebruiken. Verplaats jezelf in je doelgroep en verzin een speelse zin.”
5. Peil de reacties
“Als je een slagzin of een pay-off maakt, kun je aan onpartijdige mensen vragen hoe die binnenkomt. Geef geen context, alleen de naam van het bedrijf en de pay-off of slogan. Een peiling onder vijf tot tien mensen is voldoende om te ontdekken of je zin werkt. Snappen ze hem niet, dan zul je verder moeten schaven of zelfs een compleet nieuw spoor kiezen.”
6. Rijm en herhaal
“Net als bij dichten, kun je gebruikmaken van rijm, alliteraties en assonanties. Daardoor blijft een kreet beter hangen. Een alliteratie is een mederklinkerherhaling, zoals in ‘Heerlijk, helder, Heineken’. Bij assonanties komen juist de klinkers terug. Denk aan de ‘a' in ‘Arke.nl, dAcht ‘t wel’. ‘Wel' en ‘punt nl' is bovendien ook nog eens eindrijm.”