Maak van je bedrijf een succes: bouw een sterk merk!
Startende ondernemer of trotse eigenaar van je eigen bedrijf? Vergroot vandaag nog je merkbekendheid: identificeer en positioneer jouw bedrijf op onderscheidende wijze, volg de 12 stappen en bouw een sterk en succesvol merk!
Wat is een sterk merk?
Een sterk merk is een bedrijf of organisatie dat van meer naamsbekendheid geniet dan haar concurrenten en zichzelf identificeert en positioneert op onderscheidende, unieke wijze waarbij een specifieke doelgroep wordt aangesproken.
In 12 stappen een sterk merk bouwen
- Doe research: wie word je klant en wat doen je concurrenten?
- Wees onderscheidend en bied een uniek(e) product of dienst
- Definieer je merk
- Vind je perfecte klant(en)
- Verzamel feedback en pas aan
- Formuleer een sterke merknaam
- Kies je stijl
- Bedenk een pakkende slogan
- Laat iedereen kennismaken met jouw merk: investeer in marketing
- Heb interactie met je klanten
- Bied klanten en partners de beste ervaring
- Analyseer en ontwikkel
Stap 1: Doe research: wie word je klant en wat doen je concurrenten?
Geen succesvol merk zonder goed onderzoek.
Voordat je kunt starten met je eigen merkbekendheid, moet je je verdiepen in de huidige markt. Wat wordt je niche? Wat doen de concurrenten? En waar laten ze steekjes vallen?
Heb je je concurrenten gevonden? Breng dan in kaart hoe zij hun merk verkopen. Wat doen ze goed? En wat kan jij beter? Leer van je concurrenten, kopieer ze niet. Zij geven het best jouw kansen en uitdagingen weer. Maak hier gebruik van, maar blijf uniek.
Definieer vervolgens jouw perfecte klant. Tot welke persoon ga jij je richten om jouw product of dienst te verkopen? Welke klant gaat ervoor zorgen dat jouw merkbekendheid groeit? Denk aan de leeftijdscategorie, het geslacht, de levensfase (studerend, ouder, gepensioneerd) en voorkeuren.
Bij alles wat je doet om van jouw bedrijf een sterk merk te maken, houd je deze perfecte klant voor ogen. Hoe beter jij de situatie van je perfecte klanten kent, hoe beter je in staat bent aan hen te verkopen.
Een slimme manier om gedetailleerd inzicht te krijgen in de belevingswereld van jouw ideale klant is door je aan te sluiten bij dezelfde online communities als waar je klanten zich bevinden.
Zo kun je via vraag en antwoord websites als Quora en Reddit ontdekken wat voor vragen jouw perfecte klanten vooral stellen. Ook Facebook groepen lenen zich uitstekend om te zien welke problemen jij voor je doelgroep op kunt lossen.
Wanneer je je klanten écht goed wilt leren kennen, is er natuurlijk geen betere manier dan daadwerkelijk met ze in gesprek gaan. Via evenementenwebsites als Eventbrite kun je eenvoudig evenementen vinden waar jouw ideale klanten naartoe gaan.
Stap 2: Wees onderscheidend en bied een uniek(e) product of dienst
Veel markten zijn tegenwoordig al verzadigd. Dit betekent niet dat het onmogelijk is om een sterk merk te bouwen in een verzadigde markt, maar ingewikkeld is het wel. Het grootste geheim van de meest succesvolle merken, is dat zij het anders durven te doen dan anderen.
Het maakt niet uit welk(e) product of dienst je aanbiedt; zorg voor een uniek concept en onderscheid jezelf altijd van de concurrenten.
Succesvolle bedrijven die het anders doen dan de rest
IKEA
Woonaccessoires en meubels verkopen, voor een lage prijs, die van goede kwaliteit zijn en die een uniek design én duurzaam karakter hebben? Geen enkel bedrijf doet het ze na, maar IKEA blijft vasthouden aan haar doel om een beter leven voor iedereen te creëren. En met succes: ieder jaar weer investeert IKEA miljarden euro’s in verduurzaming en het bedrijf blijft stijgen in populariteit.
Apple
Ook Apple laat zien dat anders het geheim is van succes: waar iedere andere fabrikant aansloot bij het bekende besturingssysteem Android, besloot Apple een eigen besturingssysteem te ontwikkelen: iOS.
Kosten nog moeite werden gespaard om de privacy van klanten te waarborgen. Waar app-ontwikkelaars bij Android iedere app kunnen toevoegen aan de appstore, moeten nieuwe apps bij het iOS-besturingssysteem eerst worden goedgekeurd. Gevolg: Apple biedt minder apps aan dan Android, maar de apps op de smartphones van Apple zijn van hogere kwaliteit én veiliger dan die van Android.
Stap 3: Definieer je merk
Zonder definitie geen strategie. Beschrijf daarom de sterke kanten van jouw merk en geef antwoord op de volgende vragen:
- Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich?
- Wat maakt jouw bedrijf uniek?
- Wat zijn de belangrijkste pluspunten van je bedrijf?
- Wat levert jouw bedrijf/dienst/product de klant op?
De definitie die je nu beschrijft, is de kladversie. Bij stap 5 zul je je definitie meer finetunen, zodat deze nog beter aansluit bij je perfecte klant.
Stap 4: Vind je perfecte klant(en)
Voordat je start met het promoten van je merk, moet je testen of jouw perfecte klant überhaupt behoefte heeft aan je dienst(en) of product(en). Zo voorkom je dat je dagen, weken of zelfs maanden besteedt aan het maken van iets waar je klant helemaal niet op zit te wachten.
Ga daarom op zoek naar je perfecte klant(en) en check of jouw dienst(en) of product(en), doelstellingen en de definitie van je merk aansluiten bij de wensen van deze doelgroep.
Stap 5: Verzamel feedback en pas aan
De belangrijkste factor van het succes – of de ondergang – van je merk, zijn je klanten. Zij hebben de belangrijkste stem als het aankomt op de kwaliteit van je merk.
Ga daarom het gesprek aan met je klanten en vraag om (kritische) feedback. Pas zonodig je product(en) of dienst(en), doelstellingen of de definitie van je merk aan. Doe dit net zolang totdat je perfecte klant tevreden is.
Stap 6: Formuleer een sterke merknaam
Nu je weet waar jouw merk voor staat, wat je perfecte klant is en de belangrijkste pluspunten van je bedrijf kent, is het tijd om te kijken naar je merknaam.
Vraag jezelf af of de huidige bedrijfsnaam past bij jouw doelstelling om van je bedrijf een sterk merk te maken.
Past de naam bij je perfecte klant? Geeft het goed je dienst(en) of product(en) weer? En ben je tevreden met je huidige merknaam? Ga dan vooral door naar stap 7.
Ben je niet helemaal tevreden met je merknaam? Dan is dit hét moment om hierin het een en ander aan te passen.
Je kunt ervoor kiezen een kleine wijziging door te voeren. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn, die sinds een aantal jaren ‘AH to go’ winkels en een ‘Appie-app’ heeft. De naam is net iets anders, maar toch hetzelfde en herkenbaar.
Met kleine aanpassingen, heeft de supermarktketen voor nog meer merkbekendheid gezorgd. ‘Even naar de Appie’ is tegenwoordig een bekende en veelgebruikte uitspraak van klanten.
Ga je voor een compleet nieuwe bedrijfs- en merknaam? Houd dan rekening met de volgende punten:
- Een nieuwe bedrijfsnaam is ingrijpend en kan grote gevolgen hebben. Denk daarom goed na of deze naamswijziging echt noodzakelijk is voor je merkbekendheid
- Geef de naamswijziging door bij de KVK
- Laat je oude website doorlinken naar je nieuwe website
- Zorg dat reviews worden meegenomen naar je nieuwe website
- Voorkom verwarring bij huidige klanten, partners en je netwerk: communiceer het nieuws tijdig
- Pas al je accounts (Google bedrijf, e-mail) en social media kanalen aan
Stap 7: Kies je stijl
Als je denkt aan McDonalds, denk je aan geel, rood, de letter M en de clown. Jumbo is dé meest gele supermarkt van Nederland en Hema staat bekend om haar rookworsten en tompoucen.
Wat is typerend voor jouw merk? Denk hierbij aan je kleurgebruik, logo, tone of voice en andere opvallendheden. Zorg voor een eigen en unieke stijl. Dit vergroot de kans dat mensen je bedrijf (her)kennen en onthouden, wat weer goed is voor de groei van je merk.
Stap 8: Bedenk een pakkende slogan
Met een pakkende boodschap, zorg je ervoor dat klanten je merkboodschap onthouden.
Een pakkende slogan is kort, uniek en krachtig. Anders dan je merknaam, kun je je slogan ieder moment aanpassen. Bedrijven als Coca Cola, Hema en Gamma hebben hun slogan al meerdere keren veranderd.
Je slogan vermeld je op je website, social media, visitekaartjes en laat je terugzien in je marketingcampagnes.
Een goede slogan maak je door:
- Rekening te houden met de wensen van je doelgroep
- Dichtbij de kernwaarden van je bedrijf te blijven
- Humor te gebruiken
- Clichés te vermijden
- Gebruik te maken van woordspelingen
Stap 9: Laat iedereen kennismaken met jouw merk: investeer in marketing
Al sluit je nog zo goed aan bij de wensen en behoeften van je klanten, zonder goede marketing zul je ze niet bereiken.
Investeer daarom in de marketing van je merk: bouw een goede website of webshop, wees actief op social media, adverteer, en zet leuke, pakkende en vernieuwende marketingcampagnes op.
Stap 10: Heb interactie met je klanten
Klanten houden ervan om als mens behandeld te worden, en niet als nummer. Heb daarom interactie met je klanten. Een klein gebaar heeft soms al grote positieve gevolgen voor je merk.
De on- en offline kledingwinkel Guts en Gusto is een goed voorbeeld van een bedrijf met persoonlijke aandacht voor de klant: na iedere aankoop pakken ze de bestelling met veel zorg in en schrijven ze op ieder pakket een persoonlijke boodschap, inclusief de naam van de klant.
Zo simpel kan het zijn. Een kleine moeite voor het bedrijf, een groot plezier voor de klant.
Stap 11: Bied klanten en partners de beste ervaring
Zorg dat je verkoop- of dienstverlening proces van A tot Z klopt en bied klanten en partners de beste ervaring.
Net als bij ieder bedrijf zullen er zaken misgaan. De manier waarop je omgaat met fouten en ongemakken, zorgt voor tevreden of ontevreden klanten. Hoe beter de afhandeling, hoe groter de kans dat klanten bij je terugkomen en jouw bedrijf aanraden binnen hun netwerk.
Onderschat ook de kracht van partners niet. Werk jij samen met een webbeheerder, groothandel, designbureau of andere professional. Zorg er dan voor dat ook dit contact goed verloopt. Investeer tijd in deze contacten, ga netwerken, maak gebruik van de kennis van anderen en leer van elkaar. Wie weet wat deze mensen nog kunnen betekenen voor de groei van jouw merkbekendheid.
Stap 12: Analyseer en ontwikkel
Het bouwen van een merk is een dynamisch proces: het is nooit klaar en kan altijd beter. Je blijft analyseren en ontwikkelen.
Verandering is niet te stoppen. Als zaken veranderen, moet je als merk hierin meegaan en je mee ontwikkelen met de nieuwste tijd. Denk hierbij aan je marketingactiviteiten, klantenservice en productaanbod.
Zorg er ook voor dat data continu geanalyseerd worden: scoort een marketingcampagne goed? Zoek uit wat klanten precies aanspreekt in deze campagne en breng hier een vervolg op. Bied je een nieuw product aan, maar is er geen animo? Onderzoek dan waar het mis gaat.
Wat je kan leren van de sterkste merken ter wereld
Just do it – Nike: wat leren we hiervan?
- Niet twijfelen, maar doen: dit is de enige manier om van jouw bedrijf een succesvol en sterk merk te maken.
- Sluit aan bij de mindset van je doelgroep: iedere sporter, de doelgroep van Nike, voelt zich aangesproken bij de woorden ’Just do it’.
- Zorg voor een goed klinkende slogan: zo vergroot je de kans dat mensen de slogan (en dus: jouw merk) onthouden en delen met hun netwerk.
- Wees consequent, kies één stijl en laat dit op alle vlakken terugkomen: op de website, social media-kanalen en zelfs in de kledinglijn, overal zien we de stijl van Nike terug. Op deze manier zorgt het bedrijf voor herkenning, wat weer helpend is voor de groei en merkbekendheid.
I’m lovin it – McDonalds: wat leren we hiervan?
- Ontwikkelen en tóch bij de kernwaarden van je bedrijf blijven is mogelijk: de populairste fastfoodketen ter wereld, bekend om haar ongezonde burgers biedt tegenwoordig steeds meer gezondere alternatieven aan. And we’re still lovin it!
Waar voorheen ‘Good fast food’ het doel was, is dat tegenwoordig ‘Good food fast’. Dezelfde woorden in een iets andere volgorde, maar nog steeds een succesformule.
Ontwikkeling is goed, noodzakelijk zelfs. En zolang je de kernwaarden van je merk voor ogen houdt, biedt dit vaak heel veel mooie nieuwe kansen.
Think different – Apple: wat leren we hiervan?
- Anders is goed, zolang je maar een ijzersterk product hebt: Apple, één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld, richt zich niet op online marketing, houdt zich niet bezig met prijsconcurrentie (ze zijn duurder dan alle alternatieven) en maakt nauwelijks gebruik van typografie (één beeld zegt meer dan 1000 woorden).En juist dat is het geheim van hun succes: Apple durft anders te zijn. Ze investeren heel veel tijd en geld in hun nieuwste producten, bieden de beste kwaliteit en denken ‘out of the box’. Klanten waarderen dit en komen keer op keer terug bij Apple.
- Wees vernieuwend, neem risico’s: Bij Apple staat privacy hoog in het vaandel. Waar andere bedrijven telefoongebruikers ongevraagd tracken, om zo een profiel op te bouwen en gepersonaliseerde advertenties te tonen (waarmee ze veel geld verdienen), kunnen Apple gebruikers tegenwoordig zelf aangeven of ze toestemming geven voor het tracken.
Loopt Apple hier dan niet veel geld mis? Mogelijk, maar waarschijnlijk niet: de gevaren van de online wereld en hiermee het belang van privacy worden steeds bekender. Hoewel Apple een risico neemt met deze verandering, is de kans groter dat hun klantenbestand alleen maar verder groeit.
Veel gestelde vragen bij het opbouwen van een merk
Je bouwt een sterk merk op door:
- Te bepalen wie je klant wordt en uit te zoeken wat je concurrent doet
- Onderscheidend te zijn en een uniek(e) product of dienst te bieden
- Zelf je merk te definiëren
- Je perfecte klanten te vinden en om (kritische) feedback te vragen
- Een sterke merknaam te formuleren
- Een stijl te kiezen die past bij je doelgroep en merk
- Een pakkende slogan te bedenken
- Te investeren in marketing en op deze manier iedereen kennis te laten maken met jouw bedrijf
- Interactie te hebben met klanten
- Klanten en partners de beste ervaring te bieden
- Te blijven analyseren en ontwikkelen
Een sterk merk is een bedrijf of organisatie wat van meer naamsbekendheid geniet dan haar concurrenten en zichzelf identificeert en positioneert op onderscheidende, unieke wijze waarbij een specifieke doelgroep wordt aangesproken.