ZZP Servicedesk

Btw terugvragen als een klant niet betaalt

Btw terugvragen als een klant niet betaalt

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Wat moet je doen als een klant de rekeningen niet of maar gedeeltelijk betaalt? Ondertussen heb je waarschijnlijk de btw die in de factuur was berekend al afgedragen aan de Belastingdienst. Heel vervelend, maar er is goed nieuws: je kunt deze omzetbelasting terugvragen.

Omzetbelasting terugvragen

Heb jij al 20 betaalherinneringen naar een klant gestuurd, maar krijg je geen gehoor? Blijf niet te lang wachten totdat je actie onderneemt, als duidelijk wordt dat jouw klant de factuur (gedeeltelijk) niet gaat betalen.

Stuur zo snel mogelijk een brief naar jouw belastingkantoor. Dit moet binnen een maand gebeuren na het tijdvak waarin duidelijk wordt dat jouw klant de factuur niet meer gaat betalen.

Stuur met het verzoek gegevens mee waaruit blijkt dat de klant niet betaald heeft en ook niet meer van plan is te betalen. Noteer in dit verzoek in ieder geval de volgende gegevens:

  • Naam en adres van jouw klant
  • De datum en het nummer van de betreffende factuur
  • Het niet-betaalde factuurbedrag
  • Het exacte bedrag aan btw dat je teruggevorderd wilt hebben

Als deze gegevens al op de factuur staan, hoef je deze niet op te sturen, maar volstaat een kopie van deze factuur.

Tip! Wil je inzicht hebben in je facturen? En de btw die je nog moet krijgen? Gebruik dan een online tool om je facturen te versturen:

 

 

Wat te doen als je te laat bent

Kom je er te laat achter dat jouw klant niet heeft betaald of hoop je dat hij/zij alsnog betaalt? Let dan op! Als je de brief waarin je btw terugvraagt later dan de maand na het tijdvlak verstuurt, ben je in principe te laat. Wel zal de Belastingsdienst je verzoek nog in behandeling nemen, inhoudelijk beoordelen en een uitspraak doen.

Als je het niet eens bent met deze uitspraak, zijn er geen verdere beroepsmogelijkheden meer. Die zijn er wel als je binnen deze maand het verzoek hebt ingediend. Het is daarom dus erg belangrijk dat je op tijd (binnen een maand) een verzoek tot btw teruggave indient als jouw klant niet betaalt.

MAANDELIJKS DE BESTE TIPS

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief, deze staat boordenvol tips & trucs voor zzp’ers. Zo ben jij altijd op de hoogte en ontvang je alle informatie die jij als ondernemer nodig hebt om te groeien.

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!