ZZP Servicedesk

Btw terugvragen als een klant niet betaalt

Btw terugvragen als een klant niet betaalt

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Wat moet je doen als een klant de rekeningen niet of maar gedeeltelijk betaalt? Ondertussen heb je waarschijnlijk de btw die in de factuur was berekend al afgedragen aan de Belastingdienst. Heel vervelend, maar er is goed nieuws: je kunt deze omzetbelasting terugvragen.

Omzetbelasting terugvragen

Heb jij al 20 betaalherinneringen naar een klant gestuurd, maar krijg je geen gehoor? Blijf niet te lang wachten totdat je actie onderneemt, als duidelijk wordt dat jouw klant de factuur (gedeeltelijk) niet gaat betalen.

Stuur zo snel mogelijk een brief naar jouw belastingkantoor. Dit moet binnen een maand gebeuren na het tijdvak waarin duidelijk wordt dat jouw klant de factuur niet meer gaat betalen.

Stuur met het verzoek gegevens mee waaruit blijkt dat de klant niet betaald heeft en ook niet meer van plan is te betalen. Noteer in dit verzoek in ieder geval de volgende gegevens:

  • Naam en adres van jouw klant
  • De datum en het nummer van de betreffende factuur
  • Het niet-betaalde factuurbedrag
  • Het exacte bedrag aan btw dat je teruggevorderd wilt hebben

Als deze gegevens al op de factuur staan, hoef je deze niet op te sturen, maar volstaat een kopie van deze factuur.

Tip! Wil je inzicht hebben in je facturen? En de btw die je nog moet krijgen? Gebruik dan een online tool om je facturen te versturen:

 

 

Wat te doen als je te laat bent

Kom je er te laat achter dat jouw klant niet heeft betaald of hoop je dat hij/zij alsnog betaalt? Let dan op! Als je de brief waarin je btw terugvraagt later dan de maand na het tijdvlak verstuurt, ben je in principe te laat. Wel zal de Belastingsdienst je verzoek nog in behandeling nemen, inhoudelijk beoordelen en een uitspraak doen.

Als je het niet eens bent met deze uitspraak, zijn er geen verdere beroepsmogelijkheden meer. Die zijn er wel als je binnen deze maand het verzoek hebt ingediend. Het is daarom dus erg belangrijk dat je op tijd (binnen een maand) een verzoek tot btw teruggave indient als jouw klant niet betaalt.

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

Een sluitende rittenregistratie voorkomt een boete. Claim hier je korting op een snelle, makkelijke en geautomatiseerde tool om je ritten bij te houden. Precies wat de Belastingdienst nodig heeft!

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Reizen met de trein
Soms moet je als zzp’er voor je opdrachtgever op pad. Je komt bij je klant op locatie of gaat voor hem naar een bepaalde werkplek toe. Hoe zet je die reiskosten op de…
Onze zzp'ers Naomi Gezius
Zzp’er Naomi Gezius helpt kleine en grote ondernemers uit de juridische zorgen. Naast het opstellen en nakijken van verschillende belangrijke contracten, begeleidt ze ondernemers ook in verschillende juridische trajecten. Hoe zorg je ervoor dat…
Fiets gebruiken als ondernemer
Als je niet altijd ver hoeft te reizen, is het misschien handiger om een fiets van de zaak te nemen dan een auto. Behalve dat je op deze manier je dagelijkse beweging krijgt, is het ook goedkoper. Je hebt de mogelijkheid om een fiets aan te schaffen…
Je ontvangt een aanslagbiljet van de Belastingdienst met daarop een bedrag voor de bijdrage Zorgverzekeringswet. Deze bijdrage is inkomensafhankelijk: als je meer verdient, moet je meer betalen. Hierdoor betaal je mee aan de kosten van de…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.