Hoe bespaar je als zzp’er op je vaste lasten?

Laatste update op 24-11-2022 Leestijd 3 min Door Redactie ZZP Servicedesk

lagere vaste lasten voor ondernemers

Als (beginnende) zzp'er heb je te maken met diverse vaste kosten. Of je nu werkt vanuit je eigen huis of vanuit een kantoor. Hoe zorg je er nu voor dat je geld bespaart op je (vaste) lasten? Hier enkele tips.

Computerprogramma's

Voor zzp’ers zijn, in plaats van dure computerprogramma’s, diverse – gratis of goedkope- alternatieven beschikbaar. Wil je geen Microsoft Office aanschaffen, dan zijn programma’s als Open Office of Libre Office prima alternatieven. Je hoeft de programma’s enkel te downloaden en je kunt aan de slag. Maak je heel weinig gebruik van bijvoorbeeld Word of Excel, dan kun je overwegen om documenten te maken via Google Documents.
Voor de opslag van je documenten is er Dropbox of Google Drive. Je slaat je werk op in de cloud, ofwel online. Je hebt altijd de beschikking over je documenten en je loopt niet het risico om je usb-stick of ander opslagmiddel te verliezen.

Communicatiemiddelen

Je wilt je natuurlijk goed profileren en laat daarom een mooi logo en een aansprekende huisstijl ontwerpen. Wanneer je gebruikmaakt van de diensten van een vormgever, kan dit behoorlijk duur zijn. Gelukkig zijn er ook alternatieven. Ken je bijvoorbeeld iemand die goed is met opmaakprogramma’s (DTP-programma’s), probeer dan diensten uit te wisselen. De vormgever maakt voor jou een mooi logo en huisstijl en jij kunt jouw diensten dan weer aanbieden aan de vormgever.
Ben je zelf een beetje handig, dan kun je overwegen om je eigen website te maken. Met programma’s als WordPress of Joomla, bijna bij ieder hostingpakket beschikbaar, heb je in een handomdraai een website opgezet. Je kunt dan nog wel overwegen om voor de content een professional in te schakelen, zodat je goed vindbaar bent op het internet.

Verzekeringen nodig?

Als zzp’er krijg je ook te maken met verzekeringen. Waar je in loondienst automatisch verzekerd bent voor ziekte etc., moet je dit als zzp’er zelf regelen. Welke zijn verplicht en welke zijn overbodig? Je bent in ieder geval verplicht premie af te dragen voor de Volksverzekeringen. Dit doe je via de inkomstenbelasting.
Om je te verzekeren tegen inkomstenverlies bij ziekte kun je een Arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Dit is niet verplicht, maar je zult als zelfstandige zelf moeten zorgen voor een voorziening wanneer je niet meer kunt werken door ziekte of een ongeval.
Er bestaat voor het merendeel van de zelfstandigen geen verplicht pensioenfonds. Werk je in de bouw, dan heb je wel te maken met een verplicht bedrijfstakpensioenfonds. Als je in jouw branche geen verplicht pensioenfonds hebt, kun je zelf je eigen oudedagsvoorziening regelen en daarbij rekening houden met jouw wensen betreffende je leefstijl. Maar hierbij geldt: ga niet met de eerste de beste verzekeraar in zee. Laat je goed voorlichten over alle voor- en nadelen en vergelijk zeker de verschillende aanbieders met elkaar. Dit kan je veel geld besparen.
Vrijwel iedere particulier heeft een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid). Voor zelfstandigen is er de beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) of de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB). De BAV dekt financiële schades aan derden. De AVB dekt letsel of schade aan zaken van een derde. Deze verzekeringen zijn niet verplicht, maar wel aan te raden. Soms vraagt een opdrachtgever hier ook om. Ook hierbij geldt: vergelijk de verschillende aanbieders!

Werken vanuit huis of eigen kantoor

Je wilt je energiekosten natuurlijk het liefst zo laag mogelijk houden, want dit is een kostenpost die drukt op je bedrijfsresultaat. Door de openstelling van de energiemarkt is het makkelijker om over te stappen naar een andere energieleverancier. Je hebt dan de vrijheid om als ondernemer te kiezen voor de energieleverancier die de laagste kosten heeft voor gas, water en licht.
Ga je investeren in energiebesparende maatregelen als zonnepanelen, dubbelglas of isolatie, dan kun je in aanmerking komen voor subsidieregelingen. Zo is er bijvoorbeeld de Energie Investerings Aftrek (EIA) waardoor je 45,5 procent van de investering in een duurzaam bedrijfsmiddel kunt aftrekken van je fiscale winst.

Kleine onderneming?

Als startende ondernemer kun je gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. Hiervoor moet je in een jaar minder dan € 1.883,00 aan BTW betaald hebben. De voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen zijn dat je een natuurlijk persoon bent of een combinatie van natuurlijke personen (eenmanszaak, VOF of maatschap). Verder moet de onderneming voldoen aan administratieve verplichtingen voor de BTW en in Nederland gevestigd zijn. Tot slot moet dus de te betalen BTW na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883,00 zijn.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee