Sociale media als marketingtool

Laatste update: 07-05-2024 Leestijd: 3 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

uurtarief zzp online marketing

Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, LinkedIn, Pinterest, YouTube…Tegenwoordig zit iedereen wel op een van deze social media of misschien gebruik jij ze wel allemaal. Maar hoe zet je social media in voor je bedrijf zodat het voor jou als zzp’er ook nog wat oplevert?

Facebook, Google Plus, Instagram: wat kies ik?
Want social media is niet alleen gezellig en handig om op de hoogte te blijven van het leven van je vrienden. Als ondernemer kun je het gebruiken om een netwerk op te bouwen, maar er zijn meer voordelen:
  • Bereiken van potentiële klanten op een goedkope manier
  • Aandacht creëren voor je bedrijf
  • Snel een groot publiek aanspreken
  • Jouw onderneming is beter vindbaar door Google
  • Zoeken naar nieuwe opdrachtgevers
  • Adverteren

Kortom, social media kun je prima inzetten als marketingtool. Je kunt immers op een leuke en subtiele manier reclame maken voor jezelf. Bovendien dring je je aan niemand op, want iedereen kan er zelf voor kiezen om jou te volgen.

Aan de slag

Zodra je je in de social media-wereld begeeft, moet je eerst bedenken welke sociale netwerksite(s) je inzet voor je bedrijf of merk. Als ondernemer hoef je niet alle internettoepassingen waarbij je informatie op een leuke manier kan delen, te gebruiken. Kijk waar jouw doelgroep zit en haak daarop in. Bepaal ook wat je wilt delen op social media. Het handigst is om bij jezelf na te gaan wat jij zelf zou willen lezen van iemand met wie je zaken doet. De truc is uiteindelijk om van je publiek klanten te maken.

Investeren

Als je weet hoe je het wilt aanpakken op social media, begint het verleiden van klanten. Ze moeten natuurlijk wel naar je toe komen én bij je blijven. In het begin betekent dat veel content aanleveren. Als er bijvoorbeeld op jouw Facebookpagina weinig gebeurt, is dat niet aantrekkelijk. Je wilt juist interactie met je mogelijke opdrachtgevers. Besteed ook aandacht aan je connecties. Beantwoord vragen, geef complimenten of deel hun berichten met je eigen achterban. Overigens bestaat je netwerk in het begin waarschijnlijk vooral uit familie en vrienden. Om je netwerk te vergroten, vraag je hen je berichten te delen. Zo wordt je bereik groter en leren nieuwe mensen jouw bedrijf kennen.

Boodschap

Je krijgt meer likes en volgers, maar moet er wel voor zorgen dat ze niet weggaan. Deel bijvoorbeeld informatie en geef tips en adviezen. Zo zien je klanten dat je verstand van zaken hebt. Blijf wel jezelf! Wees eerlijk en doe je niet slimmer voor dan je bent. Natuurlijk kun je ook laten zien dat andere opdrachtgevers tevreden zijn over je werk. Dat wekt vertrouwen bij nieuwe klanten. Zorg er ook voor dat je berichten plaatst die respons uitlokken.

Op zoek

Daarnaast kan je zelf actief social media afstruinen naar potentiële opdrachtgevers. Je kunt immers zien wat anderen bezighoudt. Reageer op vragen van onbekenden zodat je in beeld komt. Als je steeds vaker contact met iemand hebt, kan je uiteindelijk een balletje opgooien om eens af te spreken. Wie weet levert dat weer een opdracht op.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee