Hoe maak ik een succes van mijn foodtruck?
Het aantal foodtrucks groeit hard, maar slechts tien procent van de ondernemers kan leven van zijn restaurant op wielen. Eerder schreven we hoe je je eigen foodtruck kunt beginnen, maar hoe maak je van jouw rijdend restaurant een succesvolle onderneming? 7 tips.
7 tips om een winstgevende foodtruck te beginnen
1. Goed concept
Een succesvol rijdend restaurant begint met een lekker en origineel product. Je wilt een aanvulling zijn op het bestaande aanbod en inspelen op de behoefte van je doelgroep. Begin niet de zoveelste hotdogkar, tenzij je er iets bijzonders mee doet. Kijk bijvoorbeeld naar Bulls & Dogs. Oprichter Thijs van Kroesveld begon te experimenteren met de traditionele hotdog. Hij verving het normale broodje door een knapperige brioche en voegde allerlei bijzondere toppings toe. Zijn hotdogs zijn zo’n succes, dat hij zelfs mensen in dienst moest nemen om een tweede foodtruck te bemannen!
Je kunt je ook onderscheiden door de combinatie van lekker eten en een bijzondere bus.
2. Zo min mogelijk producten
Als je nadenkt over originele concepten, kom je misschien wel op meerdere goede ideeën. Hoe verleidelijk het ook is om met verschillende recepten aan de slag te gaan: houd het simpel! Marion Boukema van Wafels op Wielen: “Ik barstte van de ideeën maar vond dat ik het toch moest beperken tot één ding. Anders is het niet te doen in je eentje.”
En hoe meer producten, hoe groter de investering en hoe lastiger het is om winst te maken. Verder heb je in een foodtruck vaak beperkt de ruimte. Je kunt niet eindeloos producten opslaan of extra keukenapparatuur plaatsen.
3. Eenvoudig recept
Als je met je foodtruck op een druk festival staat, moet je misschien wel 300 broodjes of gebakjes per uur uitserveren. Houd daaromje recept eenvoudig: zorg dat je met een goede voorbereiding weinig werk hebt aan de bereiding ter plaatse. Mark Kulsdom van The Dutch Weedburger: “Het oorspronkelijke recept voor onze zeewierburger was ingewikkelder. Toen het een succes werd, waren we genoodzaakt het recept te versimpelen. Nu is hij net zo lekker, maar in veel minder tijd in elkaar te zetten op een festival.”
4. Bepaal een goede prijs
Bereken van tevoren de kostprijs van je product. Die bestaat uit twee delen: vaste en variabele kosten. Variabele kosten zijn bijvoorbeeld de kosten van de ingrediënten van je product, bakjes, bekers en servetten. Vaste kosten zijn de huur van de staplaats, onderhoudskosten van je mobiele keuken en niet te vergeten: je eigen salaris. Als je wilt leven van je foodtruck, moet je wel winst maken.
Ben je bang dat jouw prijs per product te hoog is? Doe goed marktonderzoek en kijk wat vergelijkbare foodtrucks vragen voor hun producten. Bedenk je ook dat klanten vaak best bereid zijn om een hoger bedrag te betalen voor een broodje dat gemaakt is met verse, biologische ingrediënten.
5. Voldoende startkapitaal
Hoe goed je ook hebt nagedacht over je concept en prijs, ieder bedrijf kent een opstartfase. Bereid je erop voor dat je de eerste periode geen winst maakt. “Je moet echt durven volhouden,” vertelt foodtruckuitbater Marion Boukema. “De eerste maanden maakte ik nog geen winst. Zonder financiële hulp van een stille vennoot was het niet gelukt.”
Begin dus met een goede buffer, zodat je die eerste lastige maanden overleeft. Wil je meer weten over de opstartkosten van een foodtruck? Lees dit artikel.
6. Kijk verder dan festivals
De concurrentie wordt steeds groter en festivals zijn schaars en seizoensgebonden. Kijk daarom eens goed waar jouw foodtruck zich verder voor leent. Je kunt je bijvoorbeeld laten inhuren voor feesten en partijen. Website. Verder kun je je concept ook tijdelijk opsplitsen: je bus apart verhuren of een cateringservice verzorgen met jouw gerechten.
7. Netwerken
Netwerken met potentiële klanten is belangrijk. Ga in gesprek met organisatoren van festivals, de gemeente, culinair recensenten en foodbloggers. Verspreid je verhaal zoveel mogelijk online. Bouw een nette website en richt een Facebookpagina in met mooie foto’s van je truck en de gerechten.
Ga ook in gesprek met andere ondernemers. Mensen die al langer in het vak zitten kunnen je vertellen welke festivals de moeite waard zijn en je helpen om een plekje te veroveren. Zie ze niet per se als concurrenten: een wijnbar en een pizzabus vullen elkaar goed aan!