4 cruciale regels als je een eigen cateringbedrijf wilt starten

Laatste update: 18-08-2023 Leestijd: 7 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Cateringbedrijf opstarten

Droom jij ervan als cateraar je kook- en bakkunsten te delen met de rest van Nederland? Let er wel op dat aan het starten van een eigen bedrijf in de catering regels zijn verbonden. We zetten de vier belangrijkste voor een catering starten op een rij.

Regel 1: Schrijf je cateringbedrijf in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Als je je cateringbedrijf wilt inschrijven, moet je eerst je gegevens invullen op een digitaal formulier. Hier vind je dat formulier. Daarna moet je naar één van de kantoren van de KVK die je verdere inschrijving regelt. Voor de inschrijving van je nieuwe onderneming betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van 50 euro.

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

Regel 2: Registreer je bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)

Stap 1: Voordat je je kunt registreren heb je eHerkenning nodig. Dit is een middel waarmee je je digitaal kunt identificeren wanneer je online zaken doet met de overheid. Je hebt eHerkenning steeds vaker nodig om bij de Rijksoverheid, gemeente of provincie in te loggen. Het aanschaffen van eHerkenning duurt meestal één tot vijf werkdagen.

Hier vind je een overzicht van de verschillende aanbieders. eHerkenning is ingedeeld in betrouwbaarheidsniveau’s. Voor inloggen bij de NVWA heb je een betrouwbaarheidsniveau EH2+ nodig. Houd hier rekening mee als je een keuze maakt!

Let op! Het aanschaffen en het gebruik van een eHerkenningsmiddel is niet gratis. Deze kosten verschillen per eHerkenningsmiddel en per betrouwbaarheidsniveau. In het overzicht staan ook de kosten van iedere aanbieder.

Stap 2: Als je een eHerkenning hebt aangeschaft kun je je registreren bij de NVWA. Hier vind je het registratieformulier.

Regel 3: Erkenning aanvragen bij de NVWA (in sommige gevallen)

Bedrijven hebben een erkenning nodig als ze werken met:

  • Rauwe levensmiddelen van dierlijke oorsprong (vlees, vis, zuivel, eieren)
  • Diervoeders
  • Dierlijke bijproducten
  • Levende dieren
  • Kiemgroenten

Let op! Als je één à twee keer per jaar op een evenement (bijv. Koningsdag) staat, hoef je je niet te registreren bij de NVWA. Als je vaker op een evenement of markt staat, word je niet meer gezien als particulier en zijn deze regels wel op jou van toepassing. De NVWA ziet het dan als een eigen catering bedrijf beginnen.

Regel 4: Werk volgens het HACCP-principe

HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points) is een systeem voor risico-inventarisatie van voedingsmiddelen. Door de gezondheidsrisico’s in bereidings- en behandelingsprocessen op te sporen en deze vervolgens beheersbaar te maken, wordt via het systeem de veiligheid van je product verhoogd.

In deze video worden de 7 principes van het HACCP-systeem uitgelegd.

Principe 1

Inventariseer alle potentiële gevaren en wijs de reële gevaren aan.

Voorbeeld: als je een taart bakt, ontstaan risico’s door:

  • Gebruik van bedorven eieren
  • Gebruik van vieze apparaten
  • Verkeerde temperatuur van de producten

Principe 2

Ga na welke maatregelen er nodig zijn om het gevaar te beheersen en stel de kritische beheerspunten (CCP’s) vast (dit zijn punten in het proces waar het risico kan worden voorkomen, geëlimineerd of tot een aanvaardbaar niveau kan worden teruggebracht).

Voorbeeld: als je een taart bakt: waar kun je risico’s voorkomen, elimineren of aanpassen tot een bepaald niveau? Door:

  • De producten die je gebruikt voor de taart op de juiste plek te bewaren. (eieren buiten de koelkast, boter in de koelkast etc.)
  • De juiste temperatuur te gebruiken tijdens de voedselbereiding. Bak de taart bijvoorbeeld op de juiste temperatuur, 180 graden.

Je taart snel aan je klanten te serveren. Bewaar deze bijvoorbeeld niet een maand.

Principe 3

Geef per CCP de kritische grenzen aan.

Voorbeeld: geef de grenzen aan tot wanneer de ingrediënten van de taart goed blijven.

  • Geef aan op de boter op welke temperatuur deze bewaard moet blijven.
  • Schrijf de minimale houdbaarheid op de voorkant.

Principe 4

Stel vast hoe de CCP’s bewaakt worden.

Voorbeeld: Hoe hou jij in de gaten of je ingrediënten/apparatuur nog in orde zijn/is.

  • Methode: controleer de houdbaarheid van je producten en controleer of de koelkast op de juiste temperatuur is ingesteld.
  • Frequentie: doe dit wekelijks, of dagelijks indien nodig.

Principe 5

Leg de correctieve acties vast per CCP (correctieve acties zijn nodig wanneer de monitoring aangeeft dat het CCP niet wordt beheerst. De correctieve acties moeten leiden tot herstel van de veiligheid).

Voorbeeld: Wat doe je om de problemen op te lossen?

  • Gooi de taart weg als deze bedorven is.
  • Neem een extra koelkast als er te weinig ruimte is om je ingrediënten te koelen.

Principe 6

Pas verificatie toe (verificatie is een periodieke controle om na te gaan of de HACCP aanpak effectief is, ofwel om na te gaan of de beheersing van een CCP effectief is. Verificatie laat dus zien of de werkwijze tot voldoende veiligheid leidt).

Voorbeeld: Hebben vorige stappen geleidt tot een lekkere taart en een goed productieproces?

Principe 7

Houd documentatie en registraties bij (documentatie wil zeggen dat de systeemopzet vastgelegd moet worden. Registratie is het verplicht vastleggen van bepaalde onderdelen van de systeemuitvoering).

Voorbeeld: Schrijf alles op wat je hebt gedaan om de taart te kunnen bakken en verkopen.

Bevestig effectieve, correcte en logische uitvoeringen die je hebt gedaan.

Je kunt dit plan zelf opschrijven en uitvoeren, maar er is ook een standaard opgesteld plan met stappen die je alleen nog maar hoeft in te vullen. Dit heet de hygiënecode. voor elke branche is een specifieke code opgesteld. Je moet zelf de juiste code kiezen die bij jouw branche aansluit.

Extra tips voor je cateringbedrijf

Het is niet verplicht om een zakelijke rekening te openen. Het is echter wel heel handig en een zakelijke rekening aanvragen is zo gebeurd.

Knab klant

Bankrekening nodig als zzp'er?

Wij adviseren Knab, hét zakelijk bankpakket voor zzp’ers.

Als je een zakelijke rekening opent, heb je namelijk een beter financieel overzicht. Je administratie en boekhouding dien je ook op orde te hebben. Dit kan heel gemakkelijk met online boekhoudpakketten zoals:

#1

e-Boekhouden.nl

Het populairste boekhoudprogramma voor zzp’ers. Nu 15 maanden gratis!

#2

MoneyMonk

Beheer jouw volledige administratie, zonder gedoe!

#3

Rompslomp.nl

Rompslomp is hét meest eenvoudige boekhoudprogramma voor zzp’ers.

Je website vastleggen is daarnaast iets dat je niet wilt vergeten, dus registreer je domein direct. Heb je meerdere opdrachten lopen? Dan kan het raadzaam zijn om dit bij te houden in een handige projectmanagement tool, zoals Monday.com of Pipedrive.

Roxane Young startte haar eigen cupcake-cateringbedrijf. Benieuwd hoe zij dat heeft gedaan? Dat lees je hier.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee