Hoe maak je een succesvolle Facebook bedrijfspagina?
Je maakt een succesvolle Facebook bedrijfspagina door:
1. Een Facebookpagina aan te maken
2. Profiel- en omslagfoto in te stellen
3. Een eigen Facebook URL aan te maken
4. Je bedrijfsgegevens aan te vullen
5. Te focussen op je community en beoordelingen
6. Mensen uit te nodigen om je pagina te liken
7. Te zorgen voor interactieve content
8. Te sturen op bezoekersstatistieken
9. Promoot je bedrijfspagina, adverteer en maak evenementen aan
Facebook is een handig middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ondanks het feit dat mensen onder de 40 jaar Facebook langzaam aan verlaten, zijn er nog steeds ongeveer 10 miljoen Nederlanders die een Facebookprofiel hebben, waarvan 6,6 miljoen dagelijks gebruikmaken van Facebook. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023.
Een Facebook bedrijfspagina kan op de lange termijn een enthousiaste en krachtige klantenkring opleveren. Hieronder lees je gedetailleerd de stappen die je moet nemen.
Let op! Een persoonlijke pagina is vereist om zo een zakelijke pagina aan te maken. Heb je dit niet? Registreer je dan hier.
- Stap 1: Facebook bedrijfspagina aanmaken
- Stap 2: Profiel- en omslagfoto instellen
- Stap 3: Zorg voor een eigen Facebook URL
- Stap 4: Bedrijfsgegevens aanvullen
- Stap 5: Community en beoordelingen
- Stap 6: Nodig mensen uit om je pagina te liken
- Stap 7: Interactieve context
- Stap 8: Bezoekersstatistieken
- Stap 9: Promoten, adverteren en evenementen aanmaken
Stap 1: Facebook bedrijfspagina aanmaken
Klik hier om een bedrijfspagina op Facebook aan te maken. Er verschijnen nu twee opties:
• Bedrijf of merk: een pagina waarbij je je bedrijf of merk en daarbij horende producten en/of diensten kunt promoten. Je gebruikt de pagina om (potentiële) klanten te werven en van informatie te voorzien.
• Community of bekend persoon: je kunt informatie delen met mensen in een community, organisatie, team, groep of club. Dit gaat over een bepaald thema of onderwerp.
Kies voor de optie bedrijf of merk
Vul vervolgens je bedrijfsnaam in en voeg een categorie toe. Bij het invoeren van een categorie geeft Facebook een aantal reeds bestaande categorie-opties. Indien van toepassing vraagt Facebook om het adres en telefoonnummer van je bedrijf. Vul dit in, want zo weten klanten hoe ze jou kunnen bereiken.
Stap 2: Profiel- en omslagfoto instellen
Nu je een zakelijk Facebook account hebt, stel je een profiel- en omslagfoto in. Voor het uiterlijk van je Facebookpagina is het belangrijk dat je professionele foto’s gebruikt. Zoek een foto die bij de uitstraling van je bedrijf past. Op deze manier richt je je direct op de juiste doelgroep. Gebruik je meerdere social media kanalen? Zorg dan dat alle kanalen er hetzelfde uitzien. Facebook voor bedrijven adviseert om je bedrijfslogo als profielfoto te gebruiken. Als omslagfoto kun je volgens Facebook het beste een sfeerfoto van je bedrijf nemen.
Je kunt deze stap ook eerst overslaan en later foto’s toevoegen.
Stap 3: Zorg voor een eigen Facebook URL
Je hebt nu een basis bedrijfspagina gecreëerd. Klik nu op de info-knop (te vinden in het rijtje links onder de profielfoto).
In dit scherm kun je de bedrijfsnaam, categorie, openingstijden en contactgegevens bewerken. Ook kun je een gebruikersnaam toevoegen. De URL die jouw Facebook bedrijfspagina in eerste instantie krijgt is lang en onhandig. Om je bedrijfspagina te verspreiden en te promoten is het beter om een persoonlijke URL aan te maken. Dit gaat automatisch als je een gebruikersnaam invult.
De URL wordt dan https://facebook.com/gebruikersnaam. Als deze informatie is vastgezet, zorg je dat de classificatie van je pagina in de zoekresultaten van Google wordt vergroot.
Stap 4: Bedrijfsgegevens aanvullen
In het ‘info’-scherm vul je verdere bedrijfsgegevens aan. Maak duidelijk waar je bedrijf voor staat. Wat is de missie en visie van het bedrijf? Wat kunnen mensen op deze bedrijfspagina zien/doen? Maak duidelijk wat je doelgroep is. Houd het bondig en schrijf begrijpelijk.
Ook is er in dit scherm een optie om een verslag toe te voegen (rechts van het scherm). Dit kan een plek zijn om informatie te plaatsen die je nergens anders echt kwijt kunt. Hier kun je bijvoorbeeld de huisregels van je pagina vastleggen of een interessant achtergrondverhaal. Geef hier vooral je eigen draai aan.
Stap 5: Community en beoordelingen
Bezoekers van je bedrijfspagina kunnen een bericht achterlaten in de zogenoemde community of een beoordeling schrijven. In de community worden meestal vragen of opmerkingen geplaatst met betrekking tot je product of dienst. Via deze community genereer je interactie met bezoekers/klanten, dus zorg dat je hier actief mee bezig bent.
Het is onmogelijk om al je klanten tevreden te houden. Wanneer een consument een slechte ervaring met jouw bedrijf of product heeft, laat hij dit door middel van een review, beoordeling of community-bericht weten. Dit bericht is openbaar. Reageer altijd zo snel mogelijk. Zo laat je zien dat de klacht belangrijk is en de persoon serieus neemt.
Bedenk goed welke berichten absoluut niet zijn toegestaan op de pagina. Denk bijvoorbeeld aan berichten met onaanvaardbaar taalgebruik of reclame. Stel duidelijke huisregels op.
Stap 6: Nodig mensen uit om je pagina te liken
De volgende stap is om vrienden, kennissen en klanten uit te nodigen om je bedrijfspagina te liken. Dit doe je door op de knop vrienden uitnodigen te klikken (zie rechts het blokje ‘Community’). Ook kun je de URL van je bedrijfspagina verspreiden via Twitter, Linkedin, e-mail, etc. Zie de bedrijfspagina als een dynamische website, waarmee je veel interactiever met mensen communiceert dan op een bedrijfswebsite.
Stap 7: Interactieve context
Nu kan het opvullen van je bedrijfspagina beginnen. Probeer iedere week informatie toe te voegen. Zorg dat de content uniek is en houd er rekening mee dat interactie belangrijk is. Communiceer op een creatieve manier met bezoekers. Post niet alleen de laatste ontwikkelingen van je bedrijf, maar combineer dit met uitgesproken meningen of stellingen zodat je een reactie uitlokt. Zo creëer je interactie met de lezer. Let op: post alleen iets als het ook echt interessant en relevant is voor de doelgroep.
Stap 8: Bezoekersstatistieken
Je kunt als beheerder van je Facebook bedrijfspagina de paginastatistieken bekijken in je Facebook zakelijk account. Doe hier je voordeel mee. Je kunt paginastatistieken gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van je pagina. Welke berichten zorgen voor de meeste betrokkenheid en op welk tijdstip is de doelgroep online? Klik boven aan je pagina op statistieken om je paginastatistieken te bekijken.
Stap 9: Promoten, adverteren en evenementen aanmaken
Om bepaalde berichten te promoten, mensen naar je website te sturen of meer bezoekers voor je evenement te genereren, kun je binnen Facebook promoten, adverteren en evenementen aanmaken.
Zo maak je een advertentie of evenement:
1. Klik in de linkerkolom op ‘Naar Advertentiecentrum’ of ‘Evenementen’.
2. – Adverteren: Voer in waarvoor je wilt adverteren en wat je doelstellingen daar bij zijn. Volg het stappenplan. Begin niet zomaar met adverteren, maar vraag een expert om hulp.
– Evenement: Voer je evenementnaam en -beschrijving in. Volg het stappenplan.
3. Klik op doorgaan of publiceren.
Belangrijke tip: promoten vs adverteren
Het promoten van een bericht is erg eenvoudig, snel ingesteld en voor een klein bedrag kun je al een hoop mensen bereiken. Bedenk wel dat promoten een snelle vorm is van adverteren. Als je via het advertentiecentrum een advertentie aanmaakt, krijg je veel meer opties. Hierdoor kun je vaak veel gerichter adverteren.