Met welke auto kan ik het best aankomen bij klanten?
Jouw auto is je rijdende visitekaartje. Wat werkt nou beter: een dikke rode Amerikaanse V8 of een zwarte Volkswagen Polo? Berry Weerdestijn van reclamebureau Arrow Total Branding uit Houten geeft praktische tips om de juiste keuze te maken.
Tips van expert Berry Weerdestijn (Arrow Total Branding)
Tip 1: Behoefte en portemonnee
“Ben je als ondernemer op zoek naar een nieuwe auto, bedenk dan eerst wat je echt nodig hebt,” vertelt Berry. “Hoe groter de auto, hoe hoger de kosten. Als tekstschrijver hoef je waarschijnlijk geen grote spullen te vervoeren en is het efficiënter om een compacte auto te kiezen. Maar als schilder kun je waarschijnlijk niet zonder bestelbus.”
Op de website van de ANWB kun je berekenen wat een auto je per maand kost. Een oude auto is vaak minder zuinig en heeft hogere onderhoudskosten, maar een nieuwe auto is een flinke investering. Leasen kan een oplossing zijn. Lees meer over de verschillen tussen kopen en leasen.
Tip 2: Jouw imago
Als je weet wat voor type auto past bij jouw behoefte en portemonnee, is het tijd om een specifiek exemplaar te kiezen. “Net zoals je briefpapier en je kleding, is je auto onderdeel van je professionele imago,” vertelt Berry. “Je auto moet dus passen bij wat je wilt uitstralen. Profileer jij je als duurzame ondernemer? Dan moet je dus niet aankomen met een oude, vervuilende wagen.”
Jij bent uiteindelijk degene die erin moet rijden, dus de auto moet wel naar je smaak zijn. “Toch kun je beter niet met een dikke V8 of sportwagen komen aanrijden,” zegt Berry. “‘Die moet ik zeker betalen,’ denkt je klant of leverancier. Ga je toch voor een zichtbaar dure auto, parkeer ‘m dan liever om de hoek.”
Het werkt ook de andere kant op. Gaan jouw zaken goed, dan kun je een grotere auto kopen. Erwin Wijman, schrijver van het boek ‘Succes met je grote auto’, schrijft: “Je auto is zowel ego-marketing als personal branding, die ook je business vaak een flink eind vooruithelpt, zo blijkt in de praktijk.”
Je auto moet een afgeleide zijn van je succes. Ga dus voor een auto die past bij je budget, maar wel representatief is. Dit verklaart waarom compacte middenklassers zulke populaire lease-auto’s zijn.
Tip 3: Kleur kiezen
Kies je een kleur, kijk dan goed naar je markt. Bezorg je taarten, dan kan een opvallende, knalgroene bestelbus in je voordeel werken. “Op zich kun je iedere kleur kiezen, als je auto er maar verzorgd uitziet en het past bij wat je wilt uitstralen,” vindt Berry. “Ben je visagiste, dan kan een lichtroze auto best bij je imago passen. Maar als serieuze verkoper of advocaat is een sobere kleur waarschijnlijk toepasselijker. Het is eigenlijk net als je kledingkeuze: je hoeft echt niet altijd een grijs pak aan, als je er maar netjes uitziet.”
“Let ook op de wensen van je opdrachtgever. Sommige bedrijven willen het liefst dat de auto’s of bestelbussen van hun ingehuurde krachten blanco blijven. Dus geen logo’s, contactinformatie of opvallende kleuren. Wil je toch graag reclame maken? Dan kun je bijvoorbeeld magneetplaten gebruiken.”
Tip 4: Auto als visitekaartje
“Autobelettering is de goedkoopste manier van promotie,” vertelt de reclame-expert. “Je auto mooi laten beletteren is een goede investering.” Voor dat beletteren heeft Berry ook nog een aantal tips: “Zorg dat het er verzorgd uitziet, denk ook aan de achterkant van de auto en zet er geen telefoonnummer op. In de praktijk belt niemand ooit een nummer vanaf een auto.”
Wat moet je er dan wel op zetten? “Wie ben je, wat doe je en waar kan ik je vinden. Vermeld duidelijk je plaatsnaam en je website. Een website bezoeken mensen wel, is mijn ervaring.”