ZZPSERVICEDESK

Waar moet een goede elevator pitch aan voldoen?

Waar moet een goede elevator pitch aan voldoen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Wanneer je een eigen onderneming hebt, wil je de wereld laten weten wat je doet. Helaas heeft vrijwel niemand tijd om naar een relaas van 10 minuten te luisteren, waarin jij in geuren en kleuren uit de doeken doet wat jouw bedrijf inhoudt. Oefen daarom op een verhaal waar je slechts een paar zinnen voor nodig hebt; een elevator pitch. Volgens Elevator Pitch Coach Edo van Santen moet een goede elevator pitch aan deze negen kenmerken voldoen.
9 tips van expert Edo van Santen

 

1. Trots zijn op jouw product

Edo: “Als zzp’er moet je trots zijn op jezelf en je product. Die trots moet je uitstralen in je pitch. Doe je dit niet, dan kun je nog zo’n mooi product hebben, maar zal niemand met je in zee gaan. Als je niet trots bent op jezelf en je onderneming dan heb je waarschijnlijk het verkeerde beroep gekozen.”
 

2. Emotie leggen in jouw pitch

“Je moet de emotie van de luisteraar weten te raken met jouw pitch. Je moet een gunfactor creëren. Anders gaat de luisteraar nooit doen wat jij wilt en nooit onthouden wat jij doet. Door passie, enthousiasme en authenticiteit in je pitch te leggen, kun je emoties bij jouw luisteraar losmaken. Dit houdt nauw verband met het uitstralen van trots. Emotie overbrengen en trots uitstralen kan niet door middel van trucjes. Het gaat dieper dan dat. Iedereen kan leren trots en emotie over te brengen, als je het maar echt voelt.”
 

3. Jezelf durven te laten zien

“Als je jouw trots en emoties niet durft te laten zien in je pitch, dan wordt het heel moeilijk om een succesvolle ondernemer te worden. Je ziet vaak mensen een pitch houden die nerveus zijn en daardoor iets anders uitstralen dan ze zouden willen. Dan kun je je afvragen wat voor effect zo’n pitch heeft. Waarschijnlijk juist een averechts effect.”
 

4. Bepalen wat de kijker onthoudt

“Je moet je pitch zo opstellen dat jij bepaalt wat de kijker onthoudt. De makkelijkste manier van zakendoen, is ervoor zorgen dat anderen je verhaal begrijpen en onthouden. Want zij kunnen jouw verhaal dan doorvertellen en jouw business verkopen. Om een ander jouw pitch te laten onthouden, moet je ervoor zorgen dat het geen verkooppraatje is. Iedereen heeft een bloedhekel aan verkopers. Je moet ervoor zorgen dat je in de pitch een oplossing biedt voor het probleem van jouw klant. Als je dat niet kunt benoemen, wordt het voor de ander lastig jouw verhaal te onthouden.”
 

5. Verschillende mensen, verschillende pitches

“Je pitch is altijd afgestemd op een bepaalde doelgroep. Een pitch voor een leverancier is anders dan een pitch voor een klant.”
 

6. Een paar zinnen moeten genoeg zijn

“Je moet iets doen of verkopen dat je in een paar zinnen kunt uitleggen. Kun je dat niet, dan moet je vraagtekens zetten bij de levensvatbaarheid van jouw bedrijf. Niemand heeft tijd en zin om naar een verhaal van vijf of tien minuten te luisteren.”
 

7. Bepaal de lengte aan de hand van jouw doel

“Een klassieke elevator pitch, die gehouden wordt tijdens een wedstrijd om financiering te krijgen, duurt meestal 1,5 tot 2 minuten. Maar in het dagelijks leven heb je wel tien keer per dag een elevator pitch nodig. Op een netwerkborrel moet je bijvoorbeeld wel binnen 20 seconden uit kunnen leggen wat je doet. Dan geeft degene tegenover jou je geen 2 minuten tijd. Als je na zo’n 20 seconden niet to the point bent gekomen, haken mensen af.”
 

8. Giet je pitch niet in beton

“Als je je pitch eenmaal gemaakt hebt, betekent dat niet dat je deze in beton moet gieten. Je moet hem aanpassen op de vraag die er op dat moment vanuit de markt is.”
 

9. Neem de tijd om een pitch op te stellen

“Ook als je een makkelijke spreker bent, moet je de tijd nemen je elevator pitch voor te bereiden. Veel mensen beginnen te vertellen wat en hoe ze iets doen, maar vergeten te vertellen waarom ze dat doen. Je luisteraar wil het ‘wat’ en ‘hoe’ pas weten als je ze het ‘waarom’ hebt verteld. De inhoud van een pitch bedenk je in een ochtendje, maar voor de presentatie heb je langer nodig. Als je een goede workshop volgt, kun je dit in een dag leren.”
 
Benieuwd naar een voorbeeld van een goede pitch? Deze voldoet volgens Edo aan alle eisen:
 

 
Meer weten over Pitcholoog Edo? Bekijk hier zijn profiel.

ZZP LIDMAATSCHAP

ONBEPERKT ADVIES VOOR EEN LAAG BEDRAG

  • Persoonlijk contact via telefoon
  • Persoonlijk contact via chat
  • Persoonlijk contact via whatsapp
  • Startersgesprek (circa 20 minuten)
  • Meer dan 20 downloads & checklists
  • Toegang tot het ZZP netwerk
  • Netwerk en kennis events

€ 12,50

 p/m

ComputerComputer
Foto: Pexels
Zo blijf je gemotiveerd om in jezelf te willen investeren Ruim 800.000 zzp’ers en flexwerkers met een laag tot gemiddeld inkomen, hebben niet de…
Presenteren
Over wie jij bent en wat je doet Hoe irritant is het als je met iemand in gesprek bent die veel te langdradig is,…
Stockroom
En om problemen te voorkomen Het magazijn is voor ieder bedrijf belangrijk. Hier worden immers de producten opgeslagen, verplaatst en misschien wel verstuurd. Het…
presenteren masterclass
Zo vertel je wie je bent en waar je goed in bent Pijn en problemen Veel zzp’ers verkopen te weinig omdat ze laaiend enthousiast…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.