In 10 stappen een compleet social media plan
Wist je dat een goed social media plan hét geheim is van een succesvol social media kanaal?
Een steeds groter groeiende groep individuen en bedrijven gebruikt social media als (succesvol) marketinginstrument. Niet gek natuurlijk: geen enkel ander medium heeft namelijk zo’n divers gezelschap aan (gratis) leden, met oneindig veel verschillende voorkeuren en problemen, als social media.
Maar voordat je social media inzet als marketinginstrument, moet je jouw plannen helder hebben. Wil je jouw naam- of merkbekendheid vergroten? Heb je als doel je conversiepercentage te verhogen? Of is er een ander doel dat je wilt behalen met je social media-kanalen?
Maak een social media plan en realiseer je doelstellingen!
Benieuwd hoe je een social media plan maakt? Lees dan vooral verder. Wij vertellen je de 10 stappen om een compleet en duidelijk social media plan op te zetten, geven handige tips en beantwoorden de meestgestelde vragen.
Wat is een social media plan?
Een social media plan is een plan waarin concrete acties om de doelstellingen van een social media kanaal te realiseren tot in detail worden uitgewerkt. In een goed social media plan geef je in elk geval antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn de doelstellingen?
- Tot welke doelgroep richt je je?
- Wat wordt de tone of voice?
- Op welke social media kanalen ben je actief?
- Welk type content plaats je?
- Hoe lok je de interactie uit met je volgers? Of: hoe ga je om met interactie met volgers?
- Is er budget beschikbaar? Zo ja, hoeveel?
- Met welke concrete acties ga je de komende periode aan de slag? Tip: maak een contentkalender, vermeld hierin al je acties en breng structuur aan in je contentproces.
- Hoe meet je jouw resultaten?
In 10 stappen een social media plan maken
- Formuleer de doelstelling(en)
- Kies je doelgroep
- Bepaal je ‘tone of voice’
- Kies je social media-kanalen
- Duik in de contentstrategieën en bepaal welk type content je wilt plaatsen
- Bedenk prikkelende manieren om interactie uit te lokken
- Is er budget? Breng dan in kaart hoeveel je te besteden hebt
- Verdiep je in de advertentie-mogelijkheden
- Zorg voor structuur en maak een contentkalender
- Meet, analyseer en handel
Stap 1: Formuleer de doelstelling(en)
First things first: formuleer de doelstelling(en). Je doelstellingen beïnvloeden namelijk de verdere invulling van je social media plan. Aan de hand van je doelstellingen kies je onder andere je doelgroep, bepaal je de tone of voice, kies je de social media kanalen waarop je actief gaat zijn en bepaal je jouw acties.
Wat wil je bereiken met je content: wil je jouw naam- of merkbekendheid te vergroten? Heb je als doel het conversiepercentage te verhogen? Of is er een andere reden voor jouw activiteiten op social media?
Formuleer je doelstellingen altijd SMART, zo check je namelijk direct of je doelen realistisch en meetbaar zijn:
Specifiek – Geef een concrete, duidelijke, ondubbelzinnige omschrijving van het doel
Meetbaar – Noem getallen, zodat je resultaten kunt meten
Acceptabel – Zorg dat het doel acceptabel is voor jezelf en voor anderen
Realistisch en relevant – Zorg dat je doel realistisch is (dus niet: morgen heb ik 5000 artikelen verkocht, terwijl je er vandaag 0 hebt verkocht)
Tijdsgebonden – Koppel een datum aan je doel
Stap 2: Kies de doelgroep
Nu de doelstellingen duidelijk zijn, kun je bepalen tot welke groep mensen jij je richt om deze doelen te realiseren.
Mede door de grote diversiteit aan mensen op social media, doe je er verstandig aan een zo specifiek mogelijke doelgroep te kiezen. Hoe specifieker je doelgroep, hoe groter de kans dat je de juiste mensen bereikt en aanspreekt.
Kies je doelgroep op basis van geslacht, leeftijdscategorie, levensfase, interesses, karakter of een combinatie hiervan.
Stap 3: Bepaal je ‘tone of voice’
Met welke toon ga jij je doelgroep aanspreken om je doelstellingen te behalen?
De tone of voice is de stijl waarin je schrijft. Het is de manier waarop je je doelgroep aanspreekt op social media. Jouw tone of voice is de persoonlijkheid van je merk.
Houd bij je tone of voice rekening met je doelgroep en doelstellingen. Je kunt kiezen voor een vrolijke en grappige toon, een serieuze en zakelijke toon of een informele toon.
Stap 4: Kies je social media-kanalen
Het aantal social media platformen blijft flink toenemen. Maak niet de fout door op ieder kanaal actief te zijn. Hiermee verlies je namelijk je focus, bereik je niet je doelgroep en behaal je geen doelstelling(en).
Begin klein en kies aan de hand van je doelstellingen en doelgroep één of twee social media kanalen om je marketing-pijlen op te richten.
Richt je je bijvoorbeeld op vrouwen tussen de 25 en 40 jaar met interesse in woonaccessoires? Focus je dan op Pinterest, hét platform waar deze groep actief is. De kans dat je de juiste mensen vindt, aanspreekt en enthousiasmeert is groot. De kans dat je hiermee je doelstellingen behaalt, is dus ook groot.
Uiteraard kun je er daarnaast ook voor kiezen om op andere kanalen actief te zijn, zoals TikTok of Snapchat. Echter wordt het op deze kanalen wel ingewikkelder je doelgroep te vinden, aan te spreken en te activeren. Simpelweg omdat jouw doelgroep (vrouwen tussen de 25 en 40 jaar met interesse in woonaccessoires) op deze kanalen minder actief is.
Welke (doel)groep is actief op welk social media kanaal?
- Instagram: Mannen en vrouwen, voornamelijk tussen de 18 en 54 jaar. Een groep die, na het zien van mooie foto’s en inspirerende video’s, snel geneigd is over te gaan tot het doen van aankopen. Een ideaal platform wanneer je producten wilt verkopen.
- Facebook: Voorheen populair onder jongeren, tegenwoordig bestaat de grootste groep uit mannelijke én vrouwelijke veertigplussers.
- Linkedin: het platform voor serieuze professionals van alle leeftijden, die graag netwerken en ervaringen delen.
- TikTok: De meeste TikTokkers zijn jonger dan 20 jaar, maar je vindt er ook mensen van 40+. Dit platform wordt steeds vaker gebruikt als marketinginstrument, omdat het zich zo snel ontwikkelt. De afgelopen jaren is het aantal gebruikers tussen de 20 en 24 jaar het hardst gegroeid.
- Snapchat: Jongeren tussen de 12 en 24 jaar.
- YouTube: YouTube is populair bij mensen van alle leeftijden, maar vooral bij mensen van 18-44 jaar (en de grootste groep is 25-34 jaar oud). Ook is YouTube net iets populairder bij mannen dan bij vrouwen.
- Pinterest: Vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Dit platform is ontzettend aan het groeien en wordt ook steeds populairder onder mannen.
Zorg dat je zelf voldoende kennis hebt van het social media-kanaal waarop je actief bent. Op deze manier (her)ken je de trends en zul je jezelf gemakkelijker kunnen onderscheiden.
Stap 5: Duik in de contentstrategieën en bepaal welk type content je wilt plaatsen
Er is ontzettend veel mogelijk op het gebied van content, daarom doe je er verstandig aan je hier goed in te verdiepen.
Bepaal voor ieder nieuw social media bericht welk type content je wilt delen. Zo kun je kiezen uit bijvoorbeeld een standaard social media post met tekst, een foto of video, een design template, een poll of een persbericht.
Er zijn verschillende contentstrategie-modellen die je kunnen helpen bij het bepalen en vormgeven van je content. Benieuwd welke modellen jou kunnen helpen? Ontdek dan hier alles over het ‘See, Think, Do, Care-model’ van Google en over het ‘HHH-model’.
Stap 6: Bedenk prikkelende manieren om interactie uit te lokken
Je bindt pas mensen aan jou of je bedrijf door interactie met ze te hebben via je social media-kanaal.
Hoe meer (unieke) interactie je hebt met je volgers, hoe meer je jouw betrouwbaarheid vergroot. Bedenk daarom al voordat je content plaatst prikkelende manieren om interactie uit te lokken en beschrijf dit in je social media plan. Op deze manier voorkom je, door bijvoorbeeld een gebrek aan inspiratie, stille periodes op je social media-kanaal.
Durf een (respectvolle) discussie aan te gaan, vraag om de mening van anderen, organiseer een prijsvraag of betrek volgers bij een specifieke actie en je zult zien dat de activiteit op je social media-kanaal toeneemt.
Stap 7: Is er budget? Breng dan in kaart hoeveel je te besteden hebt
Hoewel je geen geld nodig hebt om een succesvol social media kanaal op te zetten, zorgt een (klein) advertentiebudget er wel voor dat je optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden om het juiste publiek te bereiken.
Breng in kaart hoeveel geld je te besteden hebt voor je social media-kanalen. Je hoeft nog geen budgetten toe te wijzen aan specifieke social media-kanalen, campagnes of thema’s. Dit doe je pas bij stap 9, wanneer je een contentkalender maakt.
Stap 8: Verdiep je in de advertentiemogelijkheden
Heb je interactie én budget, maar maak je geen gebruik van de advertentiemogelijkheden? Dan laat je een heel grote kans liggen voor (nog) meer succes.
Social media is een mooie manier om mensen kennis te laten maken met jou of je bedrijf. Toch zul je wel een vervolgactie aan deze kennismaking moeten verbinden, zoals een aanmelding voor je nieuwsbrief, een aankoop in je webshop etcetera. Dit kan op vele vrijblijvende manieren, maar er zijn ook handige tools die je hierbij kunnen helpen.
Door bijvoorbeeld gebruik te maken van retargeting benader je mensen, die jouw website of webshop al eens hebben bezocht, nogmaals via een pakkende advertentie. Op deze manier blijf je zichtbaar en vergroot je de kans dat mensen aan je denken wanneer ze een product of dienst nodig hebben.
Verdiep je bij het opstellen van je social media plan al in de verschillende advertentiemogelijkheden en blijf in contact met je volgers.
Stap 9: Maak een contentkalender
Een contentkalender brengt structuur aan in je contentstrategie en social media plan: op één centrale en overzichtelijke plek bundel je al je contentplannen voor de komende periode (week, maand, jaar). Een contentkalender biedt je houvast, helpt je de doelstellingen voor ogen te houden en je zult nooit meer inspiratie- en contentloos zijn.
Stap 10: Meet, analyseer en handel
Hoogstwaarschijnlijk zal jouw social media content niet vanaf het eerste moment fantastisch zijn en alle doelen behalen. Je zult zo nu en dan het één en ander moeten bijschaven.
Om erachter te komen welke content werkt en welke niet, moet je je resultaten meten. Dit doe je door je KPI’s (Key Performance Indicators) vast te leggen en in de gaten te houden.
Via KPI’s meet je bijvoorbeeld het aantal bezoekers naar een website via jouw social media-kanaal, het aantal verkopen via jouw social media-kanaal of hoeveel advertenties je daadwerkelijk opleveren.
Aan de hand van de resultaten pas je je social media plan aan. Neemt de groei van je social media-kanaal af? Verdiep je dan eens in je interactie. Is deze prikkelend en uitnodigend genoeg? Bereik je niet de juiste doelgroep? Zoek dan uit of je wel actief bent op het juiste kanaal.
Blijf de volledige periode meten, analyseren en daar naar handelen. Herhaal het type content dat werkt, verbeter waar nodig en vier de resultaten!
Het verschil tussen een social media strategie en een social media plan
Het grote verschil tussen een social media strategie en een social media plan is dat bij een social media strategie de focus ligt op de lange termijn doelstellingen (bijv. waar wil je met jouw social media account staan over 5 jaar) en bij een social media plan de focus ligt op de korte termijn doelstellingen (bijv. hoe ga je de doelstellingen van een campagne waar je nu aan werkt behalen?).
Hoewel het twee verschillende begrippen zijn, is er wel degelijk sprake van een verband: met een goed social media plan behaal je namelijk de doelen die vermeld staan in je social media strategie. En in je social media plan, moet altijd de visie en missie van je social media strategie naar voren komen.
Zie de social media strategie als een stip op de horizon en het social media plan als de weg ernaartoe.
FAQ Social media plan maken
Een social media plan is een plan waarin concrete acties om de korte termijn doelstellingen van een social media kanaal te behalen tot in detail worden uitgewerkt. In een goed social media plan geef je in ieder geval antwoord op de volgende vragen:
- Wat zijn de doelstellingen?
- Tot welke doelgroep richt je je?
- Wat wordt de tone of voice?
- Op welke social media kanalen ben je actief?
- Welk type content plaats je?
- Hoe lok je de interactie uit met je volgers? Of hoe ga je om met interactie met volgers?
- Is er budget beschikbaar? Zo ja, hoeveel?
- Met welke concrete acties ga je de komende periode aan de slag? Tip: maak een contentkalender, vermeld hierin al je acties en breng structuur aan in je contentproces.
- Hoe meet je je resultaten?
Een social media strategie is een beschrijving van de social media-doelstellingen, de aanpak om deze doelstellingen te behalen en de inzet die hiervoor nodig is. Bij een social media strategie staan de lange termijn doelstellingen centraal.
Het doel van social media marketing is om via social media doelstellingen te realiseren, zoals het verhogen van het aantal websitebezoekers, het vergroten van de naam- of merkbekendheid of het verhogen van het conversiepercentage.