ZZP Servicedesk

Zo bepaal je als zzp’er jouw tarief

Zo bepaal je als zzp'er je tarief

Zo bepaal je als zzp’er jouw tarief

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Het is een vraag waar iedere zzp'er mee worstelt: hoe bepaal ik mijn tarief? Je wil jezelf niet uit de markt prijzen door te hoog te gaan zitten, maar je wilt ook weer niet te weinig vragen voor jouw kennis en vaardigheden. De meeste zzp'ers blijken toch vrij laag in te zetten, dit is onnodig. Door deze stappen te doorlopen kun je duidelijk vaststellen wat jouw minimale tarief moet zijn.

Zelfstandigen van alle zzp-branches bij elkaar verdienen gemiddeld 51 euro per uur. Dit is niet hetzelfde voor alle zzp- branches. Zzp’ers in de ICT of zakelijke dienstverlening vragen al snel 72 of 84 euro per uur. Als je in de bouw werkt, is het onmogelijk om met dit uurtarief aan de slag te gaan.

Om te bepalen wat jij minimaal per uur moet verdienen moet je jezelf een aantal vragen stellen:

1. Wat verdient iemand die hetzelfde werk doet in loondienst?

Probeer in te schatten hoeveel loon je zou moeten krijgen als werknemer op basis van je ervaring en leeftijd. Tel daarbij 8 procent vakantiegeld en de werkgeverslasten op. Werkgeverslasten bedragen zo’n 25 procent van het brutoloon. Dat betekent dat een werkgever zo’n 3.750 euro kwijt is aan een werknemer die 3.000 bruto verdient. 750 euro gaat naar sociale premies en dergelijken.

Voorbeeld
Een gemiddelde werkmaand telt 21,67 dagen. Wanneer je 3.750 euro deelt door het aantal uren in zo’n werkmaand kom je uit op ruim 21,50 euro per uur. Dit verdubbel je en dan kom je uit op jouw uurtarief: 43 euro. De rekensom is dan: brutoloon + vakantiegeld x 1,25 : (21,67×8=173,36) = uurtarief in loondienst x 2 = uurtarief zzp’er. Maar, misschien is die 43 euro voor jou wel te weinig.

2. Wat is het gemiddelde tarief in jouw branche?

Misschien vragen collega-zzp’ers een stuk meer dan 43 euro per uur. Probeer erachter te komen wat zij verdienen. Dit kun je ze natuurlijk direct vragen, maar je kunt ook contact opnemen met brancheorganisaties en brancheverenigingen. Er worden ook regelmatig onderzoeken gedaan naar het gemiddelde uurtarief per branche.

3. Wat zijn je uitgaven en kosten?

Op het eerste gezicht lijken uitgaven en kosten hetzelfde, het gaat namelijk allebei om geld uitgeven. Uitgaven zijn eenmalig. Denk aan dingen die je niet regelmatig aanschaft voor je onderneming, zoals een ladder of een softwareprogramma. Kosten zijn terugkerend, denk bijvoorbeeld aan je huur en verzekeringen. Bereken of het tarief dat je hebt berekend, dekkend is wanneer je je kosten en uitgaven er vanaf trekt.

Tip: Er zijn diverse boekhoudpakketten waarin je de zakelijke kosten én je gemaakte uren eenvoudig bijhoudt. De software berekent automatisch de hoogte van de zakelijke kosten en de gemaakte uren kun je meteen factureren. Een aantal voorbeelden:

 

4. Hoe groot is de opdracht?

Heb je een grote opdracht binnengesleept die je voor een forse periode een omzetgarantie geeft? Dan kun je de opdrachtgever belonen door een korting te geven op je tarief. Zo komt hij de volgende keer sneller bij je terug.

Al met al kom je waarschijnlijk op een tarief uit dat ongeveer twee keer zo hoog is als het salaris van iemand in loondienst. Dat lijkt veel, maar is het niet. Bedenk dat de opdrachtgever alleen betaalt voor de uren waarin je productief bent en ze hebben niet te maken met ontslagregels, doorbetaling bij ziekte en vakantiedagen. Bovendien moet jij zelf je pensioen regelen en je verzekeren tegen onder andere arbeidsongeschiktheid. Schat jezelf dus niet te laag in!

Bron: uurtarief.tips

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Als je besluit een auto van de zaak te rijden, hoef je niet per se een nieuw exemplaar te kopen. Je kunt er ook voor kiezen om je eigen auto tot auto van de zaak te maken. Hoe doe je dat?
Wil je beginnen als zzp'er? Lees ons whitepaper
Daar sta je dan, aan de start van je onderneming. Jij gaat het vanaf nu op jouw manier doen. Je plan is klaar en je hebt ontzettend veel zin om te beginnen. Spannend is het zeker, maar dat maakt het eigenlijk ook wel leuk. In dit whitepaper gaan we dieper in op wat er allemaal komt kijken bij de reis die je als zzp’er aflegt.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) kun je niet alleen toepassen op de tekst van je website, maar ook op de afbeeldingen. De concurrentie op SEO in tekst is erg groot, bij afbeeldingen is dit kleiner omdat minder mensen via afbeeldingen zoeken naar bedrijven. Hoe kun jij ervoor zorgen dat Google Images naar jouw pagina verwijst?
Zo stel je een financieel plan op
Investeerders geven niet zomaar geld weg, ze willen eerst weten of jouw bedrijf wel geld op gaat leveren. Daarom is het nodig een financieel plan op te stellen voordat je een lening aanvraagt. Met het opstellen van een financieel plan kom je erachter hoeveel je moet lenen, of je aan je financiële verplichtingen kunt voldoen en, misschien wel het belangrijkste, of je geld overhoudt voor jezelf.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.