ZZP Servicedesk

Zo bepaal je als zzp’er jouw tarief

Zo bepaal je als zzp'er je tarief

Zo bepaal je als zzp’er jouw tarief

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Het is een vraag waar iedere zzp'er mee worstelt: hoe bepaal ik mijn tarief? Je wil jezelf niet uit de markt prijzen door te hoog te gaan zitten, maar je wilt ook weer niet te weinig vragen voor jouw kennis en vaardigheden. De meeste zzp'ers blijken toch vrij laag in te zetten, dit is onnodig. Door deze stappen te doorlopen kun je duidelijk vaststellen wat jouw minimale tarief moet zijn.

Zelfstandigen van alle zzp-branches bij elkaar verdienen gemiddeld 51 euro per uur. Dit is niet hetzelfde voor alle zzp- branches. Zzp’ers in de ICT of zakelijke dienstverlening vragen al snel 72 of 84 euro per uur. Als je in de bouw werkt, is het onmogelijk om met dit uurtarief aan de slag te gaan.

Om te bepalen wat jij minimaal per uur moet verdienen moet je jezelf een aantal vragen stellen:

1. Wat verdient iemand die hetzelfde werk doet in loondienst?

Probeer in te schatten hoeveel loon je zou moeten krijgen als werknemer op basis van je ervaring en leeftijd. Tel daarbij 8 procent vakantiegeld en de werkgeverslasten op. Werkgeverslasten bedragen zo’n 25 procent van het brutoloon. Dat betekent dat een werkgever zo’n 3.750 euro kwijt is aan een werknemer die 3.000 bruto verdient. 750 euro gaat naar sociale premies en dergelijken.

Voorbeeld
Een gemiddelde werkmaand telt 21,67 dagen. Wanneer je 3.750 euro deelt door het aantal uren in zo’n werkmaand kom je uit op ruim 21,50 euro per uur. Dit verdubbel je en dan kom je uit op jouw uurtarief: 43 euro. De rekensom is dan: brutoloon + vakantiegeld x 1,25 : (21,67×8=173,36) = uurtarief in loondienst x 2 = uurtarief zzp’er. Maar, misschien is die 43 euro voor jou wel te weinig.

2. Wat is het gemiddelde tarief in jouw branche?

Misschien vragen collega-zzp’ers een stuk meer dan 43 euro per uur. Probeer erachter te komen wat zij verdienen. Dit kun je ze natuurlijk direct vragen, maar je kunt ook contact opnemen met brancheorganisaties en brancheverenigingen. Er worden ook regelmatig onderzoeken gedaan naar het gemiddelde uurtarief per branche. Hier lees je meer over het uurtarief in de zorg.

3. Wat zijn je uitgaven en kosten?

Op het eerste gezicht lijken uitgaven en kosten hetzelfde, het gaat namelijk allebei om geld uitgeven. Uitgaven zijn eenmalig. Denk aan dingen die je niet regelmatig aanschaft voor je onderneming, zoals een ladder of een softwareprogramma. Kosten zijn terugkerend, denk bijvoorbeeld aan je huur en verzekeringen. Bereken of het tarief dat je hebt berekend, dekkend is wanneer je je kosten en uitgaven er vanaf trekt.

Tip: Er zijn diverse boekhoudpakketten waarin je de zakelijke kosten én je gemaakte uren eenvoudig bijhoudt. De software berekent automatisch de hoogte van de zakelijke kosten en de gemaakte uren kun je meteen factureren. Een aantal voorbeelden:

 

4. Hoe groot is de opdracht?

Heb je een grote opdracht binnengesleept die je voor een forse periode een omzetgarantie geeft? Dan kun je de opdrachtgever belonen door een korting te geven op je tarief. Zo komt hij de volgende keer sneller bij je terug.

Al met al kom je waarschijnlijk op een tarief uit dat ongeveer twee keer zo hoog is als het salaris van iemand in loondienst. Dat lijkt veel, maar is het niet. Bedenk dat de opdrachtgever alleen betaalt voor de uren waarin je productief bent en ze hebben niet te maken met ontslagregels, doorbetaling bij ziekte en vakantiedagen. Bovendien moet jij zelf je pensioen regelen en je verzekeren tegen onder andere arbeidsongeschiktheid. Schat jezelf dus niet te laag in!

Uurtarief bepaald?

Als je je uurtarief hebt bepaald kun je de (gewerkte) uren bijhouden in een online boekhoudpakket. Zo zie je precies wat je omzet is en of je daarmee alle kosten dekt. Vergelijk hier de beste boekhoudpakketten voor zzp’ers.

Bron: uurtarief.tips

Wil jij meer kennis op het gebied van financiële zaken? Start dan met Unlimited Learning van Ziggo Zakelijk en krijg gratis en exclusief toegang tot gecertificeerde trainingen!

GRATIS WEKELIJKSE ZZP UPDATE

Meld je hier aan voor onze gratis nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte over alles betreft het zelfstandig ondernemerschap. 

ZZP LIDMAATSCHAP

Onbeperkt advies voor een laag bedrag

€ 12,50

 p. maand*

                    * excl. 21% btw 

Sjanne Marie van den Groenendaal promoveert
Sommige zzp’ers maken de tocht naar de Kamer van Koophandel, omdat zij diep van binnen altijd al eigen baas hebben willen zijn. Voor anderen voelt het als de enige manier om te ontsnappen aan de vervelende sfeer op werk. In haar promotieonderzoek…
Powerwoman Diana Yussupova lacht
Voor sommige ondernemers is het een uitdaging helder te verwoorden welke verandering zij met hun onderneming willen realiseren. Powerwoman Diana Yussupova behoort duidelijk niet tot die categorie. De passie voor haar onderneming spat door de…
zzp'er ziet nieuwe klant op mobiel
Zzp’ers zijn (net als de meeste mensen) gewoontedieren. Grote kans dat je regelmatig op dezelfde, succesvolle manier aan nieuwe klanten komt. In deze vaak lastige tijden, kan het echter lonen eens een nieuwe strategie uit te proberen. Misschien…
Bob Komen glimlacht naar camera
Speel jij met de gedachte om als zelfstandig Uber chauffeur (een deel van je) inkomsten te genereren? De 54-jarige Bob Komen ging je voor en deelt al zijn ervaringen, inzichten en tips. Na het lezen van dit interview weet jij of een toekomst als…

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Zo blijf je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van zelfstandig ondernemerschap.