Etsy biedt creatieve zzp’ers een platform
Laatste update: 08-11-2023
Leestijd: 3 min
Door: Redactie ZZP Servicedesk
Voor creatieve zzp’ers kan het lastig zijn hun producten aan de man te brengen. Het online platform Etsy geeft deze groep de mogelijkheid hun zelfgemaakte spullen onder de aandacht te brengen. In Amerika is Etsy al jaren een gevestigde naam en in Nederland wordt de website steeds populairder. “Er zijn heel veel voorbeelden van zzp’ers die via ons platform grote successen hebben behaald”, vertelt Ingrid Meijer van Etsy Nederland.
Zet jouw webshop in een online winkelcentrum
Het platform biedt iedereen die mooie spullen maakt of vintage verzamelt de mogelijkheid een eigen winkel op Etsy te beginnen. Ingrid: “Etsy is in 2005 opgezet door de destijds 25-jarige Amerikaan Rob Kalin. Hij was meubelmaker en zocht een manier om meer klanten te bereiken. Hij wilde zijn meubels niet op Ebay aanbieden, omdat daar ook veel rommel te vinden is. Daarom startte hij dit platform. In Amerika was de website meteen een succes. Daarna is het in andere Engelstalige landen gelanceerd en sinds 2013 is de website ook in het Nederlands beschikbaar.”
Geen huisvlijt
In Nederland wordt vaak ten onrechte gedacht dat Etsy een website is waarop mensen huisvlijt kunnen plaatsen. “Wij richten ons juist op professionals die mooie, kwalitatief goede dingen maken. Spullen die er amateuristisch uitzien en slecht zijn afgewerkt, verkopen slecht op ons platform. Als de foto’s van slechte kwaliteit zijn, slaat een product ook niet aan. Een professionele aanpak is dus belangrijk als je via Etsy wilt verkopen.”
Winkelcentrum
Op 1 januari 2014 telt Etsy wereldwijd 1 miljoen online shops, 46 miljoen klanten en 60 miljoen unieke views per maand. “Je kunt ons platform vergelijken met een winkelcentrum. Mensen weten dat er winkels zitten en komen er daarom naartoe. Je hebt daardoor meer kans dat ze langs jouw winkel lopen.”
Dat wil niet zeggen dat Etsy een magische tool is, aldus Ingrid. “Het is niet zo dat iets automatisch verkoopt als je het op ons platfom zet. Je moet er moeite voor doen door te zorgen dat je
winkel er mooi uitziet en dat je aan marketing doet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het inzetten van social media.”
Hoewel verkopers op Etsy zelf ook aan de bak moeten, helpt het platform wel een handje. “We hebben een ‘sellers handbook’ online staan. Daarin geven we verkooptips, bijvoorbeeld over
marketing en SEO. Daarnaast gebruiken wij onze verkopers in onze eigen marketing. Het kan dus zomaar zijn dat we jouw producten als voorbeeld laten zien op onze social media, in onze nieuwsbrief of in het lookbook dat door heel Europa verspreid wordt.”
Lampen en babydoeken
Er zijn meerdere zzp’ers die dankzij Etsy een goedlopend bedrijf hebben. “Een vrouw die als zzp’er begon, heeft nu zelfs tien man in dienst dankzij ons platform. Ze maakt lampen en een van die lampen sloeg enorm aan. Dat model maakt ze nu in diverse formaten en kleuren. Er is ook een verkoper die babydoeken maakt. Die zijn zo populair dat ze de vraag niet meer aankan. Er zitten letterlijk mensen achter hun computer te wachten tot zij een nieuw product online zet. Dat is dan ook binnen een paar minuten verkocht.”
Huwelijksmarkt
Het geheim van succes behalen op Etsy, is je richten op een nichemarkt, vertelt Ingrid. “Daar is de babydoekenverkoper een goed voorbeeld van. Daarnaast raad ik verkopers vaak aan zich te richten op de huwelijksmarkt. Wanneer er getrouwd wordt, geven mensen veel geld uit. Verlovingsringen doen het bijvoorbeeld heel goed op ons platform. En dan bedoel ik geen ringen van 200 euro. Het gaat daarbij om bedragen tussen de 2.000 en 25.000 euro.”
Heeft dit artikel je geholpen?