Ondernemers: haal alles uit je LinkedIn met deze 10 onmisbare tips!

Laatste update: 10-11-2023 Leestijd: 7 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Ondernemer denkt na achter laptop

LinkedIn is het grootste professionele netwerk op het internet en is dus hét perfecte platform voor iedere ondernemer.

Breid je netwerk uit, vind de juiste personen, vergroot je naams- of merkbekendheid, leer van andere professionals en doe dat allemaal vanachter je eigen laptop of telefoon. Dat klinkt veelbelovend. En dat is het ook!

Om echter een succes te maken van je LinkedIn-account, moet je wel rekening houden met een aantal zaken. Met alleen een goede post kom je er niet.

Je zult niet de eerste persoon zijn die, na urenlang nadenken en aanpassen, een fantastische post plaatst, maar hier vervolgens geen (relevante) professionals mee bereikt.

Ontdek wat de beste tijd is om op LinkedIn te posten, leer meer over het algoritme van LinkedIn en vergroot dankzij de 10 onmisbare tips je bereik.

De plaatsingstijd op je LinkedIn: waarom is dit zo belangrijk?

Je bent niet voor niets actief op LinkedIn: je wilt je netwerk vergroten of versterken, je zoekt professionals die je kunnen helpen, je wilt je naams- of merkbekendheid vergroten of je plaatst een post om je bereik te vergroten of je engagement te verhogen.

Wat jouw reden ook is om LinkedIn te gebruiken: om je doelstelling te behalen, moet je rekening houden met je doelgroep. Jouw doelgroep, de werkende professional, is (veelal) niet actief op ieder tijdstip.

Dus wil je met jouw post daadwerkelijk je bereik vergroten of je engagement verhogen? Dan moet je jouw berichten plaatsen op het moment dat je doelgroep actief is.

De beste tijd om op LinkedIn te posten

De beste tijd om op LinkedIn te posten, is tussen 08.00-09.00 uur, tussen 11.00-12.00 uur en tussen 17.00-18.00 uur.

LinkedIn is een online netwerk voor professionals. Dit betekent dat de meeste mensen zich tijdens kantooruren op LinkedIn bevinden. Plaats je een bericht buiten kantooruren? Dan is de kans groot dat je jouw doelgroep niet zult bereiken. Plaats om deze reden berichten enkel tijdens kantooruren.

De beste dag om op LinkedIn te posten

De beste dag om op LinkedIn te posten, is de woensdag. Ook de dinsdag en donderdag zijn goede dagen om een bericht te plaatsen.

Op maandag begint voor (vrijwel) iedereen de nieuwe werkweek: je werkt je mail bij, checkt je agenda, maakt een planning voor de week en handelt de belangrijkste zaken af. Deze dag vliegt voor de meesten voorbij, waardoor maar weinig professionals tijd hebben om hun LinkedIn te bekijken.

Vrijdag, de dag voordat het weekend begint, is een dag van ‘laatste zaken afhandelen en zo snel mogelijk je pc afsluiten.’ Mensen zijn klaar met hun werkweek en willen zich niet meer bezighouden met werkgerelateerde zaken, wat betekent dat ze zich niet meer bezig zullen houden met LinkedIn.

Tot slot, de zaterdag en zondag: weekend! Niet het moment om een beroep te doen op je doelgroep: de werkende professional.

Het LinkedIn algoritme uitgelegd

Het algoritme van LinkedIn bepaalt wat jij in je tijdlijn te zien krijgt en wat anderen in hun tijdlijn van jou te zien krijgen. Je krijgt niet alle updates van connecties te zien, omdat dit er simpelweg te veel zijn.

Het algoritme selecteert aan de hand van jouw netwerk en de berichten die jij interessant vindt, welke berichten je wel of niet ziet.

Dit geldt ook voor jouw netwerk: zij zien enkel berichten, die voor hen interessant (kunnen) zijn.

Zodra jij een nieuw bericht plaatst, bekijkt het algoritme van LinkedIn wat voor soort post het is (tekst, afbeelding, video, link of een combinatie hiervan) en beoordeelt het de kwaliteit. Enkel berichten van hoge kwaliteit bereiken een groter publiek.

Hoe sneller en vaker jouw bericht wordt ‘geliket’ of gedeeld, hoe relevanter je bericht volgens het algoritme is en in hoe meer tijdlijnen jouw bericht verschijnt. Hoe relevanter je post en boodschap is, hoe groter je bereik zal zijn.

Vergroot je bereik en verhoog je engagement: 10 tips voor de beste LinkedIn berichten

  1. Plaats berichten op het goede moment
  2. Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit
  3. Wees niet te zuinig met je woorden
  4. Maak in de eerste 2 zinnen je lezers nieuwsgierig
  5. Spreek je netwerk aan
  6. Voeg een call to action toe
  7. Voeg hashtags toe
  8. Tag mensen uit je netwerk
  9. Heb interactie

Tip 1: Plaats berichten op het goede moment
Na het lezen van dit artikel is deze tip waarschijnlijk een open deur, maar wel heel belangrijk om rekening mee te houden: plaats enkel berichten op het goede moment! Dit is namelijk de enige manier om je doelgroep te bereiken.

Het beste moment om een bericht op LinkedIn te posten, is op de woensdag tussen 08.00-09.00 uur, tussen 11.00-12.00 uur en tussen 17.00-18.00 uur.

Op deze momenten zijn de meeste gebruikers actief op LinkedIn en heb jij de grootste kans om je bereik te vergroten.

Tip 2: Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit
Regelmatig een bericht plaatsen op LinkedIn is goed voor je zichtbaarheid. Maar let op: regelmatig een bericht plaatsen op LinkedIn dat niet relevant, interessant of origineel is, is dit niet. Lezers zullen deze berichten namelijk snel voorbij scrollen en niet liken of delen, wat direct invloed heeft op jouw bereik.

Zorg daarom altijd dat jouw berichten van hoge kwaliteit zijn! Voeg met je bericht iets toe: deel interessante en originele feiten, vertel iets vernieuwends of opmerkelijks, licht een actueel thema uit jouw branche toe of deel een leerzame (persoonlijke) ervaring.

Wist je dat: LinkedIn jouw berichten voor spam aan kan zien als je posts altijd op precies hetzelfde moment plaatst (bijv. altijd op woensdagochtend om 08.30 uur) en je hierdoor minder goed zichtbaar bent? Zorg er dus voor dat je moment van posten verschilt.

Tip 3: Wees niet te zuinig met je woorden
3000, dat is het maximale aantal karakters dat jouw LinkedIn post mag bevatten.

Maak optimaal gebruik van dit aantal karakters. Uit onderzoek van OkDork is gebleken dat berichten met 1900 tot 2000 karakters het best scoren. Met berichten van deze lengte kun je écht iets bijdragen.

Tip 4: Maak in de eerste twee regels je lezers nieuwsgierig
Na twee regels wordt jouw bericht op LinkedIn afgekapt. Deze twee regels zijn dus de belangrijkste regels van je LinkedIn-post.

Deze regels moeten de lezer aansporen om te klikken op ‘meer weergeven’ en jouw bericht verder te lezen. Maak daarom in deze regels je lezer nieuwsgierig.

Doe een gedurfde uitspraak, deel een opmerkelijk feit of spreek je lezer persoonlijk aan.

Tip 5: Spreek je netwerk aan
What’s in it for me?

Dat is wat vrijwel iedereen zich afvraagt als hij/zij berichten leest op LinkedIn.

Hartstikke leuk om te delen dat jouw bedrijf fantastische resultaten behaalt, maar met deze informatie kan je lezer niks. Interessanter is het om te delen wat jij kunt betekenen voor je lezers.

Spreek daarom altijd je lezer aan en vertel wat je hebt gedaan, hoe je iets hebt gedaan, waarom je iets hebt gedaan of wat je voor anderen kunt betekenen. Zorg dat je inspireert en gebruik LinkedIn niet alleen om jezelf aan te prijzen.

Uiteraard kun je ‘de fantastische resultaten die je al hebt behaald’ wel delen, maar gebruik deze informatie ter ondersteuning van je bericht en wijd hier niet de volledige post aan.

Tip 6: Voeg een call to action toe
Wil je dat de lezers van jouw bericht een actie uitvoeren? Vermeld dit dan in je bericht!

Eindig je post met een call to action en vergroot de kans dat lezers deze actie ook daadwerkelijk gaan uitvoeren.

Voorbeelden van een call to action zijn: reageer in de comments, like en deel dit bericht, meld je aan voor een workshop via X, breng een bezoek aan mijn website. Maak duidelijk wat dit de lezer opbrengt.

Tip 7: Voeg hashtags toe
Wist je dat LinkedIn-gebruikers naast mensen en bedrijven ook hashtags kunnen volgen?

Met een hashtag hang je een label aan een bericht, waardoor geïnteresseerden van dit onderwerp gemakkelijk berichten hierover kunnen vinden.
Maak daarom gebruik van hashtags in je LinkedIn-post, zodat jouw bericht ook verschijnt op de tijdlijn van mensen buiten je netwerk die geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Gebruik minimaal drie hashtags per bericht en maximaal negen. Gebruik je er meer dan negen? Dan ziet het algoritme van LinkedIn jouw bericht aan voor spam en zal jouw bericht op weinig tijdlijnen verschijnen.

Tip: Check, voordat je een bericht met hashtags plaats, of de hashtag populair is. Dit doe je door in de zoekbalk #onderwerp te typen. Volgt niemand de hashtag? Dan heeft het geen zin om deze hashtag in je bericht te gebruiken.

Tip 8: Tag mensen of bedrijven uit je netwerk
Een goede manier om je bereik om LinkedIn te vergroten, is door mensen of bedrijven uit je netwerk te ‘taggen’. Gebruik het @-teken, gevolgd door de naam van de persoon of het bedrijf.

Zet een samenwerkingspartner in het zonnetje, vraag om de visie van een professional of deel jouw ervaring over een bedrijf.

Op deze manier verschijnt je bericht niet alleen op de tijdlijn van mensen met wie jij een connectie hebt, maar ook op de tijdlijn van het netwerk van de persoon/het bedrijf die je tagt.

Tip 9: Heb interactie
Interactie lokt andere lezers ook uit om te reageren op je bericht, wat weer goed is voor je bereik op LinkedIn.

Reageer op de comments onder je post, gebruik humor, stel aanvullende vragen en durf het zo nu en dan oneens te zijn.

Blijf altijd respectvol, professioneel en beleefd!

Merk je dat het je moeite kost beleefd te blijven bij een kritische reactie? Kap de discussie dan af met een ‘Let’s agree to disagree’ en voorkom drama op je LinkedIn account.

Veelgestelde vragen over LinkedIn

De beste tijd om een LinkedIn bericht te plaatsen is tussen 08.00-09.00 uur, tussen 11.00-12.00 uur en tussen 17.00-18.00 uur.

Ja, met de tools ‘Hootsuite’, ‘Agorapulse’, ‘SocialPilot’ en ‘Buffer’ kun je LinkedIn berichten inplannen. Bij al deze tools maak je gemakkelijk een (betaald) account aan, waarna je de tool voor verschillende social media kanalen kunt gebruiken.

Organische content wordt het meest gelezen op LinkedIn. Dat is content geschreven door een persoon of bedrijf die relevant en aantrekkelijk is voor gebruikers.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee