Uitmuntende ondernemerstips van ervaren startersregisseur (diepteinterview)

Laatste update: 07-05-2024 Leestijd: 8 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Peter Zwartscholten

Het merendeel van de ondernemingen bestaat vijf jaar na de oprichtingsdatum al niet meer. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw onderneming over vijf jaar wél nog op het ondernemerstoneel actief is en ook nog eens schittert van het succes?

Snel en veel leren van anderen is de ultieme manier om snel en duurzaam succes te bereiken. Zo hoef je niet in valkuilen te stappen die anderen al gemaakt hebben en beweeg je veel sneller naar je einddoel.

Omdat jij het al druk genoeg hebt, interviewen wij deze experts voor je en hoef jij hun tips alleen nog maar te lezen.

Deze keer spreken we met de “startersregisseur” en bedreven ondernemer Peter Zwartscholten. In de afgelopen zestien jaar heeft hij meer dan 1.800 starters geholpen en hieronder destilleren wij zijn allerbeste tips waar jij direct je voordeel mee kunt doen.

Je hebt meer dan 1.800 starters zien starten, falen en slagen. Wat is volgens jou de belangrijkste kwaliteit die je als ondernemer moet beheersen?

“Het is cruciaal om een positieve mindset te hebben. Hoe langer je erin blijft hangen dat iets niet lukt, hoe groter het negatieve effect op je omgeving zal zijn. Zie problemen als feiten en niet als problemen. En ga vanuit die problemen aan de slag om te leren en beter te worden.”

En wat nog meer?

“Je moet meerdere dingen tegelijk kunnen: Je moet én operationeel je werk doen én aan het groeien en uitbouwen van je bedrijf werken. IN en AAN de winkel werken dus.

Je kunt je workflow niet altijd goed managen. Mijn visie en strategie naar de toekomst toe krijgt vandaag geen aandacht. Ik ben me daar bewust van en heb hier later in de week dus tijd voor ingepland. Het is essentieel dat je op deze manier kunt plannen en prioriteren. Je moet dus niet alleen gedisciplineerd zijn in de dingen die je met je klanten afspreekt, maar ook in de dingen die je met jezelf afspreekt. Anders loop je het risico dat je iemand wordt die niet actief aan het ondernemen is maar eigenlijk alleen nog maar op zijn eigen winkel past.”

“Naast het kunnen doen van meerdere dingen tegelijk, zul je goed moeten worden in keuzes maken. Met het maken van keuzes moet je niet te lang wachten. Je kunt beter spijt hebben van een genomen beslissing dan een niet genomen beslissing. Het is daarbij belangrijk hoe je tegen fouten aankijkt. Wie bereid is om fouten te maken, kan over het algemeen sneller doorpakken.

Als ondernemer moet je tot slot eigenwijs zijn. Het valt me op dat de meeste ondernemers die al jarenlang succesvol ondernemen autonomie als grootste drijfveer hebben. Ze nemen van nature geen genoegen met de status quo. Als je wat langer met ze over dit thema spreekt, hoor je vaak dat ze daar vroeger wel eens in de problemen zijn gekomen. Op school bijvoorbeeld.”

Hoe weten lezers die zich nog aan het oriënteren zijn of ondernemerschap goed bij hen past?

Ondernemerschap behelst veel meer dan alleen maar je vak uitvoeren. Dus je moet de basis van ondernemerschap onder de knie krijgen. Het is belangrijk dat je affiniteit hebt met zaken als omzet, kosten, winst, marketing, boekhouding en bedrijfsprocessen.

Natuurlijk kun je veel van die zaken uitbesteden, maar dan is het alsnog belangrijk dat je wekelijks betrokken blijft. Dat je bijvoorbeeld iedere vrijdag weet wat er gefactureerd is en wat er nog open staat.

Ga dus eens bij jezelf te raden wanneer je in je flow zit. Is dat alleen als je met je vak bezig bent en voelt al het andere als gezeur? Dat is een teken aan de wand dat ondernemerschap wellicht niet goed bij je past. Dat wil dus niet zeggen dat het onmogelijk is om te ondernemen, maar de kans is wel groter dat je er minder plezier aan beleeft.

Wat is je belangrijkste tip voor lezers die willen ondernemen, maar nog twijfelen of ze de knoop wel of niet door kunnen hakken?

“In de oriënterende fase hebben mensen vaak een plan of idee, maar weten niet hoe ze dat moeten uitwerken. Ze weten niet zeker of hun plan haalbaar is in de markt of vanuit hun persoonlijke financiële positie. Wie dit voor zichzelf helder op papier kan krijgen kan met een veel betere focus ondernemen.”

Vaak heeft iemand een verantwoording naar zichzelf of zijn gezin. Bereken dan dus hoeveel geld heb je echt nodig(samen met je partner of alleen) om rond te komen.
Vervolgens kun je een plan uitwerken, waarmee je dat kunt behalen. Of kom je er wellicht achter dat je idee in de huidige vorm niet haalbaar is.

Laat het hier niet bij. Overleg dit ook met je partner: Wat is het worst-case-scenario? Staan we daar allebei achter?

Iets wat ik heel belangrijk vind om mee te geven is het advies om niet te veel te luisteren naar je directe omgeving. Onderzoek zelf of ondernemen wel of niet bij je past. Dan kan je daarna met je hoofd omhoog rondlopen en weten dat je die keuze zelf gemaakt hebt. Uiteindelijk is het jouw leven en jouw keuze.

Wat zijn na het doorhakken van de knoop de belangrijkste stappen die door een startende ondernemer gezet moeten worden?

“Wie in de oriënterende fase voor zichzelf duidelijk heeft gemaakt waar hij met zijn onderneming naartoe wil, kan het beste doorpakken met een gedetailleerd businessplan dat beschrijft hoe je daar gaat komen. Welke marketingactiviteiten ga je wanneer verrichten en aan welke cijfers ga je jezelf committeren?

Vervolgens is het zaak om snel te testen, niet te lang te wachten met doen en snel fouten te maken waar je van kunt leren. Probeer daarbij ook van deze bijzondere fase te genieten. Je bent iets moois en bijzonders aan het bouwen en daar mag je trots op zijn!”

Wat is na de start een veel voorkomende vijand van succes?

“Comfort. Dat is zonder twijfel ondernemersvijand nummer één. Ik zie vaak dat er een gevoel van urgentie ontbreekt als starters bijvoorbeeld 4 van de 7 dagen niet met hun bedrijf bezig zijn. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor wanneer iemand duaal in loondienst werkt. Dan komt een bedrijf meestal niet van de grond. Dat is logisch.

Als starters daarentegen urgentie voelen- omdat je bij het uitblijven van succes de huur bijvoorbeeld niet kunt betalen- zie ik het vaak veel harder gaan. De urgentie van geld verdienen stimuleert om er elke dag vol voor te gaan.”

Te veel urgentie kan trouwens ook weer tegen je werken. Het hebben van een te hoge financiële druk (Bijvoorbeeld een afgesloten Hypotheek van 4 ton) kan je visie namelijk behoorlijk beperken: Je voelt te veel druk om je rekeningen te betalen om vrijuit te kunnen denken.”

Welke groeiproblemen zie je bij ondernemers die al even bezig zijn?

“Noem het niet direct groeiproblemen. Eigenlijk zijn het groeifeiten.

Denk na of dit ogenschijnlijke ‘probleem’ past in de ontwikkeling van jouw meerjarenplan. Vind je dat lastig? Ga dan even uit de dagelijkse operatie  van je onderneming. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in gesprek te gaan met een coach en na te denken over waar je naartoe wilt groeien.

In de praktijk is het vaak zo dat als je wilt opschakelen, dat je van een vakspecialist meer naar een managementrol gaat. Je bent vanaf dan meer met randzaken bezig dan met je vak. Daarom is het belangrijk voordat je gaat groeien dat je weet wat je groeiplan betekent voor jezelf. Veel ondernemers kunnen er ongelukkig van worden als ze niet meer met hun vak bezig zijn.”

Over geluk gesproken: Heb je nog tips voor goede werk/privé balans?

“De crux zit in de communicatie met je directe omgeving, je familie. Heb je bijvoorbeeld een partner en ben je getrouwd? Praat erover: Tot in hoeverre past mijn onderneming in ons gedeelde toekomstbeeld?

Je moet nieuwe dingen leren, omgaan met teleurstellingen etc. Dingen die niet ophouden buiten 9-5. Als je dit vooraf niet bespreekt met je partner heb je dikke kans dat dit je privé situatie er niet beter op gaat maken. Als je te veel hooi op je vork neemt, kunnen je opofferingen te groot worden.

Ik zie dit zelfs bij jongeren die nog bij hun ouders leven en denken “ik heb niets te verliezen”. Als die de hele dag achter de computer zitten in de verkeerde houding, kunnen ze bijvoorbeeld serieuze nekklachten krijgen.

Mijn belangrijkste tip daarbij is om ook te accepteren dat je werk-privébalans af en toe mis zal gaan. Dat gebeurt bij mensen in loondienst ook. Het is niet het einde van de wereld. Leer ervan en probeer het de volgende keer anders te doen. Kijk welke oplossingen je samen kunt vinden om het in de toekomst beter te doen.”

Hoe bepaal je succes?

“Succes bepaal je zelf. Door met bewust geformuleerde doelen te werken. Die doelen kunnen financieel zijn, bijvoorbeeld minimaal €100.000 omzet per jaar, maar ze kunnen ook met je geluk te maken hebben. Bijvoorbeeld de hoeveelheid vrijheid die je ervaart of de hoeveelheid tijd die je met je familie doorbrengt.

De hamvraag hier is: Durf jij je eigen succes te benoemen in plaats van anderen te laten bepalen wanneer jij succesvol bent?

In een tijd waar je veel mensen continu hun successen ziet delen op social media kun je jezelf ook als doel stellen om genoegen te nemen met wat je hebt. Denk dus na over wanneer je jezelf fijn voelt en wanneer je plezier hebt.

Als je persoonlijke doelen heel sterk zijn, kan je bedrijf een middel worden om die persoonlijke doelen te behalen. Een persoonlijk doel voelt over het algemeen namelijk sterker dan een zakelijk doel.

Denk dus na of jouw bedrijf een middel is om je persoonlijke doelen te bereiken? Of is jouw bedrijf een doel en word jij persoonlijk een middel?”

Wat zijn je beste tips om tot het perfecte uurtarief te komen?

“Kijk naar wat in je branche gebruikelijk is. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door je aan te sluiten bij een brancheorganisatie: Die verzamelen allerlei data die kan helpen je prijs te bepalen.

Banken als ABN, ING en Rabobank leveren vaak ook waardevolle sectorinformatie.

Andere manieren zijn natuurlijk ook offertes op te vragen of om iemand die de dienst (bijvoorbeeld een metselaar) in gaat huren, vragen drie offertes op te vragen.

Staar je echter niet blind op het gemiddelde in je branche.

Duik goed in de wensen van je klant en bedenk hoe kun je dat vertalen naar een mooie prijs. Ben je bijvoorbeeld een metselaar die goed is in zijn vak én snel is én altijd zijn afspraken nakomt én altijd netjes opruimt? Dan is de klant waarschijnlijk bereid aanzienlijk meer te betalen voor je dienstverlening.

Maak dus een bewuste keuze in je tarief. Denk na of je de Action of de Blokker van je sector wilt zijn. Beide opties kunnen heel lucratief zijn, maar wat denk je dat het meeste oplevert en waar word je zelf het gelukkigst van? Ga in ieder geval niet in het midden zitten. Dan val je niet op in de kudde van je concurrentie.

Hoe dan ook moet je leren je eigen waarde in te schatten. Daar kun je wel mooi in geloven, maar dit kan uiteindelijk pas als je laat zien wat je waard bent. Via kwaliteit kun je jezelf waarde geven. Dan zeggen jouw klanten op een gegeven moment: “Ja, hij is duur, maar hij komt al zijn afspraken na, ruimt op, is beter etc.” En dan blijf je dus aangeraden worden.”

Bedankt Peter! Heb je nog een mooie afsluitende tip voordat we een biertje gaan drinken?

“Laat ongemakkelijke momenten in je ondernemerschap bij je toe. Gaan dingen een keer niet vanzelf? Dat hoort erbij. Heb je een klant die een keer niet betaalt? Ook dat gaat gebeuren. Leer dus je verlies te nemen. Als je dat kunt, dan blijf je altijd scherp. Fouten maken moet in je ondernemerschap om verder te komen.”

Meer tips van Peter Zwartscholten vind je in onze artikelen over bedrijfsnamen en uurtarieven bedenken.

Wil je dit soort artikelen voortaan automatisch in je inbox ontvangen? Laat dan hieronder je e-mail adres achter.

Ondernemeralerts
Ondernemer Alerts

Ontvang net als 11,295 de laatste tips

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Ja Nee