Hoe verzin je de perfecte bedrijfsnaam?

Laatste update: 10-11-2023 Leestijd: 4 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Bedrijfsnaam verzinnen

Het kiezen van een goede bedrijfsnaam is één van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen bij het starten van een nieuwe onderneming. Deze naam zal je merkidentiteit vergroten en ervoor zorgen dat je product of dienst een goede reputatie heeft. Maar hoe zorg je voor die perfecte bedrijfsnaam?

Zo verzin je de perfecte bedrijfsnaam (7 stappen)

Stap 1: Wees creatief en uniek

Je bedrijfsnaam maakt een eerste indruk bij je potentiële klant. Wees hierin creatief en uniek. Heb je een doorsnee bedrijfsnaam? Dan zullen potentiële klanten je al even snel weer vergeten. Je kan creatief en uniek zijn in je bedrijfsnaam door gebruik te maken van bijvoorbeeld humor. Maar let op, teveel humor kan ook tegen je werken. Als zzp’er wil je een zo groot mogelijk publiek aanspreken.

Plan een brainstormsessie met je vrienden en familie. Zij zien jou als persoon en ondernemer vaak door een andere bril en kunnen daarom bijdragen aan het verzinnen van een creatieve en unieke bedrijfsnaam die jou als ondernemer ook typeert.

Stap 2: Wees duidelijk over je diensten

Met het lezen van jouw bedrijfsnaam wil je meteen weten welke diensten je aanbiedt. Heb je een leuke en originele bedrijfsnaam, maar zegt het niets over de identiteit van je bedrijf of over de diensten die je aanbiedt? Dan kan je zomaar ingehaald worden door je concurrent.

Stap 3: Houd je bedrijfsnaam eenvoudig

Als je wilt dat je bedrijfsnaam memorabel is, zorg er dan voor dat deze eenvoudig en gemakkelijk te onthouden is. Als je kiest voor een ingewikkelde bedrijfsnaam, zullen potentiële klanten misschien niet eens de moeite nemen om het te onthouden – vooral als er andere bedrijven in de buurt zijn die soortgelijke diensten aanbieden met eenvoudige namen!

Stap 4: Maak het makkelijk om je bedrijfsnaam uit te spreken

Houd je bedrijfsnaam kort en krachtig. Maak het makkelijk voor iedereen om jouw bedrijfsnaam uit te spreken. Vermijd daarom botsende klinkers en/of medeklinkers die onduidelijkheid geven. Niemand wordt enthousiast wanneer ze niet weten hoe ze deze moeten uitspreken.

Stap 5: Ken je concurrenten

Als zzp’er wil je uniek zijn. Ken daarom je concurrenten. Je wilt je onderscheiden, ook met jouw bedrijfsnaam. Vermijd daarom bedrijfsnamen die lijken op die van je concurrent. Je wilt tenslotte niet dat ze jou opzoeken en bij je concurrent terechtkomen. Dit geldt ook voor het gebruik van bedrijfslogo’s. Maak jezelf visueel kenbaar én uniek.

Stap 6: Denk aan de toekomst

Beperk je bedrijfsnaam niet tot één bepaalde dienst, als je jouw aanbod in de toekomst nog wil uitbreiden. Door jezelf te hard te richten op één dienst, zijn de opties in de toekomst beperkt. Je bent minder snel geneigd een aannemer in te huren wiens bedrijfsnaam duidelijk verwijst naar een schildersbedrijf.

Stap 7: Is je bedrijfsnaam nog beschikbaar?

Je hebt dagenlang liggen brainstormen over je bedrijfsnaam, maar is deze überhaupt nog beschikbaar? Via de Kamer van Koophandel kan je eenvoudig controleren of je bedrijfsnaam al bestaat in het Handelsregister. Controleer vervolgens ook of de domeinnaam nog beschikbaar is, je wil tenslotte een website hebben om zichtbaar te zijn voor potentieel nieuwe klanten.

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

Tips voor een perfecte bedrijfsnaam van ervaren startersadviseur

Peter Zwartscholten heeft de afgelopen jaren meer dan 1.800 startende ondernemers vooruit geholpen. In een diepte-interview vroegen we hem naar zijn belangrijkste advies over het kiezen van je bedrijfsnaam:

“Welke bedrijfsnaam het beste is voor jouw onderneming hangt veel af van je type dienstverlening.

Iemand die vlonderplanken verkoopt, heeft er waarschijnlijk baat bij om “vlonderplanken” in zijn bedrijfsnaam te verwerken. Iemand die daar via zoekmachines naar zoekt, komt dan namelijk eerder uit op je website.

Ben jij als individu echter het voornaamste verkoopargument van je onderneming? Bijvoorbeeld als freelance consultant die vooral aan zijn LinkedIn netwerk verkoopt? Dan is je eigen voornaam en achternaam waarschijnlijk beter geschikt.

Je moet dus goed nadenken voor wie de bedrijfsnaam belangrijk is en hoe je bedrijfsnaam jou kan helpen meer klanten te werven.”

FAQ Bedrijfsnaam verzinnen

Een goede naam voor je bedrijf vertelt je in één oogopslag meer over jouw diensten. Wees duidelijk en breng deze boodschap over op een creatieve maar doeltreffende manier. Houd je bedrijfsnaam gemakkelijk en zorg ervoor dat je ideale klant jou niet vergeet. Jouw bedrijfsnaam is je digitale handdruk, een eerste kennismaking voor nieuwe klanten.

Heb je een bedrijfsnaam die al bestaat? Voorlopig nog geen reden tot paniek. Het gebruik van eenzelfde bedrijfsnaam is mogelijk, wanneer beide ondernemingen in verschillende sectoren actief zijn. Is het bedrijf opgenomen in het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE)? Dan is deze bedrijfsnaam vastgelegd als merknaam en mag je deze niet meer gebruiken.

De naam van je bedrijf is jouw digitaal visitekaartje. Met jouw bedrijfsnaam maak je een eerste indruk en vertel je in enkele seconde meer over jouw onderneming. Kies daarom voor een bedrijfsnaam die aansluit bij jouw waarde en normen en onderscheid jezelf op deze manier van je concurrent.

Een handelsnaam is de naam onder welke je onderneemt. Deze handelsnaam leg je vast in de Kamer van Koophandel. Een merknaam daarentegen is de naam voor een product of een dienst. Een merknaam kan een handelsnaam zijn en vice versa. Bijvoorbeeld Philips of Shell, die een duidelijke handelsnaam zijn, maar hun producten ook leveren onder diezelfde naam.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee