Maak in 10 stappen je eigen, succesvolle YouTube kanaal

Laatste update: 08-11-2023 Leestijd: 11 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Vrouw neemt video op voor haar YouTube kanaal

Wist je dat YouTube gegroeid is van 800 miljoen gebruikers in 2012 naar 2,6 miljard in 2023? YouTube is populair, heeft een groot bereik, is veelzijdig en is daarom het perfecte platform voor de ondernemer.

Video’s zeggen vaak meer dan tekst. Sommige dingen wil je niet alleen lezen, maar ook zien. 

Demonstreer producten uit jouw (web)shop, haal alle twijfels bij klanten weg, beantwoord eventuele vragen en verhoog je conversiepercentage. Laat kijkers kennismaken met jou en je bedrijf en vergroot zo je naams- of merkbekendheid. Of behandel je YouTube-kanaal als bedrijf op zichzelf: maak unieke en originele video’s, interesseer je kijkers en verdien geld met je YouTube kanaal

Ontdek hoe jij in 10 stappen je eigen, succesvolle YouTube kanaal maakt, leer van andere ondernemers en begin vandaag nog! 

Maak je eigen YouTube kanaal (de 10 stappen)

  1. Maak een YouTube account aan
  2. Geef je kanaal een unieke naam 
  3. Voeg een omschrijving, link van je website en verwijzing naar je social media kanalen toe 
  4. Upload een profielfoto, bannerafbeelding en videowatermerk 
  5. Check de instellingen van je account en pas deze, indien gewenst, aan 
  6. Maak originele video’s
  7. Optimaliseer je video’s met een passende titel, goede beschrijving en krachtige thumbnail 
  8. Upload je video’s
  9. Verbeter de layout van je YouTube kanaal
  10. Deel je video’s op verschillende kanalen

Stap 1: Maak een YouTube account aan 

Voordat je kunt beginnen met het bouwen van een eigen, succesvol YouTube kanaal, moet je eerst een YouTube account aanmaken. Ontdek hier hoe je een eigen YouTube account aanmaakt. 

Stap 2: Geef je kanaal een unieke naam  

Direct na het aanmaken van een YouTube account krijgt je kanaal de naam van je Google account. 

Heb je een Google account aangemaakt met je eigen naam, maar wil je voor je YouTube kanaal je bedrijfsnaam gebruiken? Of sluit de naam van je Google account om andere redenen niet aan bij de naam van je YouTube kanaal? Pas dan nu de naam aan.

Zorg dat jouw kanaalnaam een goede weergave is van de activiteiten van je YouTube kanaal. 

Pas gemakkelijk de naam van je YouTube kanaal aan: 

  1. Klik op kanaal aanpassen (heb je net een YouTube account aangemaakt? Dan kun je deze stap overslaan)
  2. Ga naar ‘Basisinformatie’
  3. Klik op het icoon rechts van je kanaalnaam 
  4. Pas de naam van je YouTube kanaal aan 
Schermafbeelding van hoe het eruit ziet als je jouw gebruikersnaam op YouTube hebt gewijzigd

Tip: Heb je (nog) geen bedrijfsnaam of ben je niet tevreden met je huidige bedrijfsnaam? Lees dan hier hoe je in 7 stappen de perfecte bedrijfsnaam verzint.

Tip: Zo start je succesvol!

Starten was nog nooit zo eenvoudig met onze GRATIS starterschecklist boordevol tips, tricks en een te volgen stappenplan. Succesvol starten doe je zo!

Stap 3: Voeg een omschrijving, link van je website en verwijzing naar je social media kanalen toe 

Na het wijzigen van de naam van je YouTube kanaal voeg je op dezelfde pagina gemakkelijk een omschrijving van je kanaal, link van je website of webshop en verwijzing naar je social media kanalen toe. 

Een goede omschrijving met relevante keywords vergroot de kans dat jouw YouTube kanaal tussen de zoekresultaten van je doelgroep komt te staan. Zorg dat je omschrijving uniek is en een compleet beeld geeft van het thema en de activiteiten van jouw kanaal. 

Heb je een eigen website of ben je actief op social media? Voeg dan via ‘+ link toevoegen’, alle relevante links toe.

Schermafbeelding van hoe je jouw website link aan je YouTube kanaal kunt toevoegen

Stap 4: Upload een profielfoto, bannerafbeelding en videowatermerk

Naast dat een goede profielfoto, bannerafbeelding en videowatermerk goed zijn voor de uitstraling van je kanaal, is het ook een essentiële stap om je merk te versterken

Passen de afbeeldingen bij je persoonlijke imago of het imago van je bedrijf? En sluiten ze aan bij de huisstijl van bijvoorbeeld je website of social media kanalen? Dan zorgt dit direct voor (meer) herkenning en dus voor een toename van je naams- en merkbekendheid. 

Gebruik altijd foto’s en afbeeldingen van hoge kwaliteit. 

Voor de profielfoto wordt geadviseerd een afbeelding van minimaal 98 x 98 pixels en maximaal 4 MB te gebruiken. 

Gebruik voor de banner een afbeelding van minimaal 2048 x 1152 pixels en maximaal 6 MB

Als videowatermerk kun je ervoor kiezen je eigen logo te gebruiken. Zorg ervoor dat dit een afbeelding van 150 x 150 pixels en maximaal 1 MB is. Het watermerk wordt in je video’s in de rechterhoek van de videospeler getoond. 

Upload de afbeeldingen altijd als png- of gif-bestand (zonder animaties)

Het uploaden van een profielfoto, bannerafbeelding en videowatermerk op je YouTube kanaal doe je als volgt:

  1. Klik op kanaal aanpassen (heb je net een YouTube account aangemaakt? Dan kun je deze stap overslaan)
  2. Ga naar ‘Branding’
  3. Wijzig onder ‘Foto’ je profielfoto
  4. Kies een geschikte banner, sla deze op en upload onder ‘Bannerafbeelding’ het bestand van je pc 
  5. Upload je videowatermerk 

Stap 5: Check de instellingen van je account en pas deze, indien gewenst, aan 

Nadat je een account hebt aangemaakt, zijn je instellingen standaard ingesteld. Denk hierbij aan de privacy-, reactie- en weergave-instellingen. 

Klik linksonder op ‘instellingen’ en neem de tijd om alle instellingen door te nemen en eventueel aan te passen. 

Niet helemaal zeker van een wijziging? Wees gerust, je kunt de instellingen altijd weer aanpassen. 

Stap 6: Maak originele video’s

En dan nu tijd voor het creatieve werk: maak originele video’s! 

Zorg dat je jouw video’s opneemt in een goede setting, voorkom ruis op de achtergrond, bied waardevolle content, gebruik begrijpelijke taal, maak de video niet te (onnodig) lang, laat je passie zien, zorg voor dynamiek en blijf bij jezelf. 

Met je video’s wil je kijkers vermaken, helpen, adviseren, inspireren of activeren. Zorg ervoor dat jouw video’s leuk zijn om te bekijken. Zo vergroot je de kans dat kijkers weer bij je terugkomen. 

Stap 7: Upload je video

Tijd om je video te uploaden! 

Heb je een video gemaakt waar je trots op bent? Dan is het tijd om je video te uploaden. Ga naar YouTube Studio, klik rechtsboven op ‘Maken’ en selecteer het bestand dat je wilt uploaden. 

Klik nog niet op opslaan! Voordat de video live gaat, moet je namelijk je video optimaliseren met een passende titel, goede omschrijving en krachtige thumbnail. Ontdek bij de volgende stap wat dit precies inhoudt. 

Stap 8: Optimaliseer je video’s met een passende titel, goede beschrijving en krachtige thumbnail 

Waar de inhoud van de video belangrijk is om kijkers bij je terug te laten komen, zijn de titel, beschrijving en thumbnail belangrijk om kijkers aan te moedigen op jouw video’s te klikken en deze te bekijken. Want hoe goed jouw video’s ook zijn: als mensen er niet op klikken, bereik je er niets mee. 

Zorg daarom voor een passende titel die de kijkers nieuwsgierig maakt, maar geef nog niet alles prijs. Gebruik een thumbnail en beschrijving die de titel kracht bijzet zodat kijkers wel móéten klikken op je video.

Via programma’s als Canva, Photoshop of Adobe Express maak je gemakkelijk een thumbnail. De beste thumbnails bestaan uit een combinatie van een krachtig beeld en een (korte) tekst en geven weer wat de kijker kan verwachten van de video. 

Video geüpload maar nog geen goede thumbnail? Zo voeg je een thumbnail toe aan je YouTube video: 

  1. Ga naar YouTube Studio
  2. Klik in het linkermenu op ‘Content’
  3. Kies de betreffende video en klik op details (pen-icoon) 
  4. Selecteer ‘Thumbnail uploaden’ en voeg het bestand van je pc toe 
  5. Klik op ‘Opslaan’

Is je video helemaal af? Dan klik je rechtsboven op de knop ‘Publiceren’. Je video staat live! 

Stap 9: Verbeter de layout van je YouTube kanaal (maak een afspeellijst)

Nadat er een aantal goede video’s op je YouTube kanaal staan, doe je er verstandig aan nog eens te kijken naar de layout van je YouTube kanaal.

Ben je tevreden met de stijl? Geeft die jouw imago of dat van je bedrijf goed weer? 

Er zijn een aantal trucjes om het aantal views te verhogen. Zo kun je een afspeellijst maken van je video’s. Zodra iemand een video uit deze afspeellijst afkijkt, wordt hij/zij direct doorgestuurd naar je volgende video. 

Ook kun je de instellingen van je kanaal zo aanpassen dat sommige video’s, advertenties of trailers alleen worden getoond aan abonnees, en andere video’s, advertenties of trailers alleen worden getoond aan niet-abonnees.  

Je kunt bijvoorbeeld een specifieke trailer tonen aan iedereen die nog geen abonnee is, waarin je de kijker aanmoedigt om abonnee te worden of een aanbevolen video tonen aan terugkerende abonnees. 

Pas de layout van je YouTube kanaal gemakkelijk aan:

  1. Ga naar YouTube Studio
  2. Klik op ‘Indeling’
  3. Upload een ‘Videospotlight’ en voeg deze toe 
  4. Klik rechtsboven op ‘Publiceren’

Stap 10: Deel je video’s op verschillende kanalen

Ben jij of is je bedrijf ook actief op social media? Deel je YouTube video’s dan ook op deze kanalen en vergroot je bereik én je kans op succes. 

Onder iedere video staat de knop ‘Delen’. Klik hierop, selecteer het kanaal waarop je jouw video wilt delen en laat nog meer mensen kennismaken met je YouTube kanaal.

Verdien geld met je YouTube kanaal

Nu je een fantastisch YouTube kanaal hebt gemaakt, is het tijd voor deel 2: geld verdienen met je YouTube kanaal! Want al zijn je video’s nog zo goed, zonder vervolgstap gaan ze je geen geld opleveren. 

Benieuwd op welke manieren jij geld kunt verdienen met je YouTube kanaal? Lees er alles over in ons artikel ‘De 7 beste manieren om geld te verdienen met YouTube’.

knab-logo

Knab Zakelijk

Meer informatie

Normaal tarief: €7 per maand

1e jaar €3,50 p/m

64% van de zzp'ers kiest Knab

5/5

Makkelijk en snel online te openen (<10 minuten). Je ontvangt de bankpas binnen 5 dagen.

3 inspirerende ondernemers met een succesvol YouTube kanaal

Er zijn verschillende manieren om je YouTube kanaal te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld kijkers kennis laten maken met jouw bedrijf, producten promoten, Youtube gebruiken als marketingtool of kijkers helpen bij verschillende vraagstukken. Deze drie Nederlandse ondernemers laten zien dat YouTube een perfect platform is voor ieder bedrijf. 

LangzaamRijker

Tim Kraai, Nederlandse ondernemer én maker van de video’s op het YouTube kanaal LangzaamRijker, deelt in zijn video’s alles over beleggen en persoonlijke financiën. In zijn video’s licht hij verschillende spraakmakende onderwerpen toe en deelt hij zijn kijk hierop. Met ruim 44.000 abonnees en duizenden views mag wel gezegd worden dat hij met succes gebruik maakt van zijn YouTube kanaal.

Geflipt?! 

Vanuit haar missie om leren leuk en betekenisvol te maken, startte ‘Juf Marijke’ een aantal jaren geleden haar YouTube kanaal. Ze maakt video’s die educatief én amuserend zijn. Inmiddels is ‘Geflipt’ uitgegroeid tot een populair en succesvol YouTube kanaal en heeft Marijke al samengewerkt met veel (grote) bedrijven en organisaties, zoals Jumbo en Dierenpark Amersfoort.

Coolblue

Geen kleinschalige onderneming, maar wél een Nederlandse ondernemer en een perfect voorbeeld van webshop die met succes gebruik maakt YouTube: Coolblue. Coolblue laat op haar YouTube kanaal de kracht van goede productvideo’s zien: ze tonen niet alleen hun producten, maar geven ook advies en beantwoorden de vragen van de ruim duizenden kijkers.  

De 5 grootste valkuilen van een YouTube kanaal

  1. Het belang van thumbnails en titels onderschatten
  2. Alles altijd zelf blijven doen 
  3. Ongeorganiseerd werken 
  4. Alle video’s 1 voor 1 produceren
  5. Opgeven als je niet direct resultaat ziet

Valkuil 1: Het belang van thumbnails en titels onderschatten

Al is de inhoud en kwaliteit van je video’s nog zo goed: zonder kijkers bereik je er niets mee. 

Waar de inhoud van de video belangrijk is om kijkers bij je terug te laten komen, zijn de titels en thumbnails belangrijk om kijkers aan te moedigen op jouw video’s te klikken en deze te bekijken. 

Zorg daarom altijd voor een pakkende titel en gebruik een sterke thumbnail die de titel kracht bijzetten. 

Valkuil 2: Alles altijd zelf blijven doen 

Onderwerpen bedenken, een goed verhaal bedenken én vertellen, video’s opnemen, video’s editen, titels bedenken, thumbnails maken, video’s uploaden en reageren op de reacties van kijkers. Het bijhouden van een YouTube kanaal is niet niks. 

Ben je van plan om een YouTube kanaal te starten om je merkbekendheidheid te vergroten? Of ben je al een YouTube kanaal gestart, blijkt het een groot succes te zijn en loop je over in taken? 

Overweeg dan eens om een aantal taken uit handen te geven! Ga op zoek naar een editor, content creator of social media manager en voorkom dat je jezelf voorbij loopt. 

Valkuil 3: Ongeorganiseerd werken 

De beste ideeën ontstaan meestal uit het niets. 

Zorg daarom dat je altijd iets bij je hebt om ideeën in op te schrijven, zodat je dit later kunt raadplegen. 

Maak ook optimaal gebruik van ‘loze’ momenten, bijvoorbeeld wanneer je reist met het OV. Er zijn genoeg taken die je onderweg kunt doen zonder vaste werkplek. 

Op die manier houd je tijdens kantooruren meer ruimte voor het creatieve proces, filmen en andere taken. 

Valkuil 4: Alle video’s 1 voor 1 produceren

Het maken van een YouTube video kost veel tijd: je moet het script schrijven, de setting en het materiaal klaarmaken, de video opnemen en vervolgens de video helemaal af maken zodat deze tot in de puntjes klopt wanneer je de video live zet. 

Produceer niet een voor een je video’s: er gaat dan veel tijd verloren, terwijl dit ook slimmer kan. 

Reserveer bijvoorbeeld een dag(deel) per week om je video’s op te nemen. Dit scheelt je een hoop tijd in het klaarmaken van je materiaal en setting. Vervolgens blok je een moment in je agenda om de video’s te editen, waarna je in één keer meerdere thumbnails maakt. 

Valkuil 5: Opgeven als je niet direct resultaat ziet

Iedere 1000 views op YouTube levert je tussen de €0,50 en €10,00 op. Maar let op: het duurt even voordat je deze inkomsten kunt genereren. 

Het maken en bijhouden van een YouTube kanaal is veel werk. Niet gek dus, dat je hier graag snel het resultaat van ziet. 

Helaas is ‘snel’ een relatief begrip in de online wereld. Voordat jouw YouTube kanaal écht succesvol is en jij je doelen bereikt, gaat hier veel tijd overheen. 

Gun jezelf, je bedrijf en je YouTube kanaal deze tijd, wees geduldig en geef niet op. Zolang jij goede, interessante video’s met krachtige thumbnails plaatst, een pakkende titel gebruikt, op verschillende kanalen verwijst naar je YouTube kanaal en interactie hebt met je kijkers, volgt het succes vanzelf.

Veelgestelde vragen over een YouTube kanaal beginnen

Een eigen YouTube kanaal kost je niets, het maken van een eigen kanaal is namelijk helemaal gratis.

Ja, je kunt een privé YouTube kanaal maken door: 

  1. Naar de instellingen van je YouTube kanaal te gaan 
  2. Te klikken op ‘geavanceerde instellingen’ 
  3. Te klikken op ‘YouTube content verwijderen’ (geen zorgen, er komt nog een vervolgstap en je verwijdert niet in één keer al je content)
  4. ‘Ik wil mijn content verbergen’ te selecteren
  5. De instellingen op te slaan

Ja, je kunt een tweede YouTube kanaal maken door in je huidige YouTube kanaal te klikken op je profielfoto en vervolgens ‘Account toevoegen’ te selecteren.

Nee, abonneren op een YouTube kanaal kost geen geld. Door je te abonneren op een YouTube kanaal ontvang je meldingen wanneer het kanaal waarop jij geabonneerd bent updates of nieuwe video’s plaatst.

Je zet een YouTube account als volgt op: 

  • Nog geen Google account? Maak dan een account aan 
  • Ga naar www.youtube.com
  • Klik rechtsboven op ‘Inloggen’ en log in met je Google-gegevens 
  • Klik rechtsboven op de beginletter van je Google account en maak een kanaal aan 
  • Volg vervolgens de 10 stappen om je eigen, succesvolle YouTube kanaal te maken

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee