Je eigen webshop beginnen: in 11 stappen een vliegende start in e-commerce

Laatste update op 01-12-2022 Leestijd 9 min Door Redactie ZZP Servicedesk

Import export btw

Het aantal webshops in Nederland is meer dan verdubbeld tussen januari 2018 en januari 2022. Volgens de KVK steeg het aantal webshops in die periode namelijk van 42.200 naar 88.315. 

Is het dan nu te laat om zelf nog een webshop te beginnen? Zeker niet! De taart is groot genoeg voor iedereen.

Maar hoe begin je een eigen webshop? Waar moet je allemaal op letten? En wat zijn de kosten? Wij vertellen je hoe je in 11 stappen je eigen webshop start, geven handige tips en beantwoorden de meest gestelde vragen.

Zo start je een eigen webshop.

Bepaal je doelgroep en kies je product(en)

We beginnen dit stappenplan met de twee belangrijkste vragen: welk(e) product(en) ga je verkopen? En aan wie ga je verkopen? 

Hoewel er tegenwoordig al heel veel online verkrijgbaar is, is er nog steeds voldoende ruimte voor nieuwe webshops. Er liggen nog veel (onbenutte) kansen, waar jij als ondernemer op in kunt haken. Kies je niche, ga op zoek naar de gaten in de markt en bekijk naar welke artikelen online veel vraag is. Kies op basis van deze informatie de producten die je gaat aanbieden in jouw eigen webshopVervolgens bepaal en omschrijf je jouw perfecte klant. Denk hierbij aan de leeftijdscategorie, het geslacht, de levensfase (studenten, ouders, gepensioneerden) en voorkeuren (vegan, plastic-vrij, gemaakt in Nederland, etc.). Bij iedere keuze die je met betrekking tot je webshop maakt, houd je deze perfecte klant voor ogen. Dus bij je bedrijfsnaam, bij het design van je webshop, bij het verzend- en retourproces, bij de betalingswijze en bij je marketingplan.

Je ideale klant begrijpen

Leer je ideale klant begrijpen

Gratis meedoen

Kies een unieke naam voor je webshop

De naam van je webshop, is de naam die klanten moet enthousiasmeren en activeren. Je wilt dat klanten bij het zien van de naam denken: ‘Op deze webshop móét ik een kijkje nemen.’ 

Wees creatief en bedenk een naam die eenvoudig maar uniek is. Een naam die nieuwsgierig maakt, die klanten onthouden en herkennen. Gebruik geen ingewikkelde tekens of cijfercombinaties die onmogelijk te onthouden zijn en zorg dat jouw bedrijfsnaam niet (bijna) overeenkomt met de naam van een ander bedrijf. Lees hier hoe je in 7 stappen de perfecte bedrijfsnaam verzint

Tip: Leg, zodra je de naam van je webshop hebt bedacht, de domeinnaam vast en maak social media accounts aan met deze naam. Niets is zo vervelend als de naam van jouw webshop niet overeenkomt met je domeinnaam en de naam van je social media accounts. Enerzijds omdat het hierdoor onmogelijk is voor klanten om je webshop te onthouden, anderzijds omdat het niet helpend is voor je vindbaarheid.

Maak je webshop of besteed dit uit

Tijd voor het grote werk: de bouw van de webshop! Heb je al enige kennis van het bouwen van een website of webshop, of vind je het leuk je erin te verdiepen? Dan kun je ervoor kiezen zelf je webshop te maken. 

Ben je, net als vele anderen, op dat gebied niet zo technisch aangelegd en heb je budget? Kies er dan voor om je webshop te laten maken door een ervaren partij. 

Kies jij ervoor het werk uit te besteden? Ga dan op zoek naar een ervaren en betrouwbare partij die je ook kan ondersteunen nadat je webshop live gaat. Ga niet zomaar met iedere professional in zee, maar vraag rond in je netwerk of er mensen zijn die ervaring hebben met een goede partij.

Houd er rekening mee dat je, ongeacht of je de webshop zelf maakt of dit uitbesteedt, je moet weten op welk systeem je webshop draait. De meest gangbare systemen voor een webshop zijn: 

  • Woocommerce 
  • Shopify 
  • Lightspeed 
  • Drag&drop 
  • Wix
  • Jimdo 

Denk bij de bouw van je webshop goed na over je productcategorieën: je wilt het je klant zo gemakkelijk mogelijk maken en ervoor zorgen dat hij/zij zo snel mogelijk het product vindt wat hij/zij zoekt. Houd hierbij altijd je perfecte klant voor ogen. 

Zorg er ook voor dat je webshop responsive is. Dit betekent dat de webshop goed zichtbaar is op zowel desktop, tablet als mobiel. Dit valt onder de gebruiksvriendelijkheid van je webshop, wat weer belangrijk is voor je vind- en zichtbaarheid via zoekmachines.

webshop bouwen
Webshop laten bouwen

Vraag vrijblijvend een offerte op

Aanvragen

Schrijf je in bij de KVK

Iedere Nederlandse ondernemer schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel: het Nederlandse handelsregister dat informatie en ondersteuning biedt aan bedrijven en organisaties. Nadat je het online inschrijfformulier hebt ingevuld, maak je gemakkelijk een afspraak bij een KVK-locatie in jouw regio. 

Denk, voordat je je inschrijft, goed na over de rechtsvorm die je aanneemt. Veel zzp’ers kiezen voor een eenmanszaak. Start jij je webshop samen met één of meerdere partners? Dan kan een vennootschap onder firma (vof) of een besloten vennootschap (bv) ook een passende rechtsvorm zijn. 

Direct na je afspraak ontvang je een KVK-nummer. De KVK geeft jouw inschrijving door aan de Belastingdienst, hier hoef je je dus niet apart aan te melden. 

En dan is het tijd voor een klein feestje! Want hoewel de inschrijving zelf niet heel veel voorstelt, ben je vanaf dit moment wel officieel trotse eigenaar van je eigen webshop. 

Is dit de eerste keer dat je een eigen bedrijf start? Lees dan hier wat er allemaal bij komt kijken en waar je op moet letten.

Open een zakelijke rekening

Om je privé- en zakelijke geldstromen gescheiden te houden, doe je er verstandig aan een zakelijke rekening te openen. Naast dat het hebben van een zakelijke rekening veel voordelen heeft (alle zakelijk inkomsten en uitgaven op één rekening, gemakkelijker voor het boekhouden, toegang tot handige extra’s voor ondernemers), is het ook verplicht als je iDeal wilt aanbieden als betaalmethode. Lees hier meer over het openen van een zakelijke rekening.

Zakelijke rekening van Knab

De beste zakelijke rekening

Bekijk nu

Ga op zoek naar een groothandel of leverancier

Nu je weet wie jouw perfecte klant is en welke producten je gaat verkopen, de bouw van de webshop is gestart en je inschrijving bij de KVK geregeld is, is het tijd om op zoek te gaan naar een geschikte leverancier voor jouw producten. 

De meeste groothandels werken enkel samen met klanten die de producten zelf weer doorverkopen: webshop- en winkeleigenaren. Voordat ze de samenwerking met je aangaan, moet je dus kunnen aantonen dat jij beschikt over een KVK-nummer en eigenaar bent van een (web)winkel. Ook hanteren veel groothandels een minimale orderwaarde, pas bij dat bedrag kun je een bestelling bij ze plaatsen. 

Hoewel je er als startende webshop-eigenaar verstandig aan doet te beginnen met een kleine voorraad, is het wel goed om na te vragen of de groothandel kortingen biedt bij grotere afname. Veel groothandels bieden namelijk een flinke korting wanneer je grotere partijen bij ze afneemt, wat je heel veel geld kan schelen. 

Tip: Zoek via Google naar een groothandel door ‘<product> groothandel’ of ‘distributeur <product>’ in te typen. Groothandels richten zich namelijk op bedrijven en niet op particulieren, waardoor je met een term als ‘aankoop <product>’ geen groothandels zult vinden maar particuliere winkels. 

Naast de groothandels, kun je er ook voor kiezen om samen te werken met offline- of lokale winkels die hun producten graag online willen verkopen. 

Dropshipping 

Wil jij via je webshop producten verkopen, maar heb je liever geen producten op voorraad? Verdiep je dan eens in dropshipping. Bij dropshipping bestelt de klant een product via jouw webshop, plaats jij vervolgens de bestelling (automatisch) door naar een derde partij en levert deze derde partij de aankoop rechtstreeks aan je klant. Het voordeel van deze manier van leveren, is dat je zelf geen opslagruimte nodig hebt en geen producten hoeft in te kopen. Dropshipping is een laagdrempelige én goedkope manier om zelf een webshop te starten.

Regel het verzend- en retourproces

Wil je zo klein en goedkoop mogelijk starten? Dan kun je ervoor kiezen om je producten zelf te leveren aan klanten. Wil je het verzend- en retourproces liever uit handen geven? Ga dan op zoek naar een geschikte koeriersdienst. 

In Nederland zijn PostNL, DHL, UPS en DPD de bekendste koeriersdiensten. Om als zakelijke klant met deze partijen samen te werken, moet je in sommige gevallen een minimaal aantal pakketten of pallets per jaar verzenden. 

Verdiep je in de verzendtarieven, kortingen, retour- en verzendopties en extra voordelen voor jou als zakelijke klant. Bij alle partijen schrijf je je gemakkelijk online in als zakelijk klant.

Kies een veilig en betrouwbaar betaalsysteem

Om je klanten de beste ervaring van A tot Z te bieden, moet je je ook verdiepen in de verschillende betaalsystemen. Je wilt natuurlijk niet dat klanten op het laatste moment afhaken omdat ze problemen ervaren met de betaling. 

Daarnaast zijn er ook veel voordelen van een betaalsysteem. Zo bieden de meeste betaalsystemen een eenvoudige koppeling met je webshop, waardoor je gemakkelijk en snel kunt starten met de verkoop. Ook kun je de nieuwste betaalmethoden aanbieden en kunnen klanten achteraf betalen. 

Er zijn ontzettend veel betaalsystemen voor webshops. Maar hoe kies je nu de beste? 

Wij hebben een aantal veilige, betrouwbare en goede betaalsystemen voor je op een rijtje gezet. 

  1. Mollie 
  2. Klarna
  3. Adyen
  4. Buckaroo 
  5. Afterpay

Houd je aan de wet- en regelgeving

Als eigenaar van een webshop moet je je houden aan verschillende wetten en regels. Deze wetten en regels zijn opgesteld om de consument te beschermen. Er zijn verschillende zaken die je op je website moet vermelden, zoals: 

  • De gegevens van je bedrijf, zodat je vindbaar en aanspreekbaar bent
  • De prijs van je producten, inclusief bijkomende kosten
  • Belangrijke informatie over het betaal-, verzend- en retourproces
  • Het wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd 

Daarnaast moet je, net als iedere andere onderneming die persoonsgegevens verwerkt, je houden aan de privacywet AVG. Op je webshop moet je privacybeleid te vinden zijn.

Lees hier aan welke regels je webshop nog meer moet voldoen.

Organiseer een feestelijke lancering en zorg voor een fantastische eerste indruk

Heb je al bovenstaande zaken afgerond en staat je webshop klaar om live te gaan? Organiseer dan een feestelijke lancering! Kondig de lancering aan via social media en gebruik je netwerk om het nieuws te verspreiden. 

Zorg dat klanten direct een goede indruk van jouw webshop krijgen en verras ze met leuke extra’s. Bied de beste service, zorg voor leuke acties en kortingen, verpak de bestellingen in een mooie verpakking en zorg voor een snelle levering. 

Het succes – of de mislukking – van jouw webshop wordt bepaald door je eerste klanten. Zijn zij tevreden? Dan komen ze gegarandeerd bij je terug én delen ze hun positieve ervaring met hun netwerk, waardoor ook (een deel van) dit netwerk je webshop zal bezoeken. 

Is de eerste indruk die klanten van jouw webshop krijgen slecht? Dan sta je al met 1-0 achter en zul je extra hard je best moeten doen om toch een succes van je webshop te maken. Voorkom een slechte eerste indruk en ga pas live als je webshop helemaal af is.

Investeer in online marketing

Al heb je nog zo’n goede webshop, zonder goede online marketing-strategie verkoop je niets. Zorg dat je webshop goed vindbaar is, want pas dan kun je verkopen realiseren. 

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan: veel beginnende webshopeigenaren lopen hier vast. Daarom hieronder, in het kort, waar jij als beginnende webshopeigenaar rekening mee moet houden.

De verschillende online kanalen

Je kan één of meerdere kanalen gebruiken om jouw producten te promoten en verkopen te realiseren. Deze kanalen zijn:

  1. Zoekmachines (bijvoorbeeld Google, Bing of YouTube)
  2. Sociale media (bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Pinterest of TikTok)
  3. Verkoopplatformen (bijvoorbeeld Bol.com, Amazon, Loods5 of Fonq)

Bij al deze kanalen heb je keuze uit twee opties: organisch (gratis) verkopen realiseren of adverteren. Adverteren levert snel omzet op en je ziet gelijk hoe jouw producten het doen. De keerzijde is dat je betaalt voor het plaatsen van advertenties, terwijl de verkopen niet gegarandeerd zijn. 

Organisch verkopen realiseren lijkt daarom interessanter, maar dit kost je daarentegen wel weer veel tijd en energie. Je moet namelijk meerwaarde bieden voor de gebruiker van het kanaal of platform, anders laat deze jouw producten niet zien. Ook moet je aan je SEO werken.

Dé manieren om omzet te behalen met je webshop

Omzet behalen via de zoekmachine:

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO) toepassen zodat zoekmachines zoals Google jouw webshop direct aan geïnteresseerde gebruikers laten zien.
  2. Zoekmachine advertenties toepassen om bovenaan te staan bij een zoekopdracht en zo je eerste bezoekers naar je webshop te loodsen. De twee advertentieprogramma’s die wij aanraden zijn Google Ads en Bing Ads.

Omzet behalen via sociale media:

  1. Organische sociale media groei, dit behaal je door kwalitatief goede content te plaatsen. Hierbij is je doel om je bereik te vergroten en het aantal volgers te laten groeien. Dit bereik kun je vervolgens gebruiken om je eigen producten te promoten.
  2. Adverteren op sociale media via Facebook Business Manager (Facebook en Instagram), Pinterest Ads en TikTok ads om snel bij jouw ideale doelgroep onder ogen te komen. Het doel is interesse creëren in jouw producten en de gebruiker verleiden om jouw webshop te bezoeken.

Omzet behalen via platformen:

  1. Je producten verkopen via specifieke platformen zoals Bol.com en Amazon. 
  2. Je listings (= productpagina’s) optimaliseren zodat ze meerwaarde bieden, waardoor de platformen je producten vaker laten zien.
  3. Adverteren op deze platformen om meer zichtbaarheid te genereren.

Je hoeft niet één methode te kiezen, maar focus helpt wel om groei te realiseren. Met welk kanaal je begint hangt af van je doelgroep. Richt jij je op een jonge doelgroep? Focus je dan op social media: hier is deze groep het meest actief op. Richt jij je meer op een oudere doelgroep? Focus je dan op de zoekmachine, aangezien deze groep hier veelal gebruik van maakt. 

Als webshopeigenaar heb je twee doelen: winst maken en risico’s beperken. Een combinatie van kanalen om producten te promoten helpt je bij het realiseren van deze doelen.  

vind je eerste klant
Template klanten vinden

Vind eenvoudig je eerste klant

Download nu
Veelgestelde vragen over een webshop beginnen

Ja, je kunt gemakkelijk een eigen webshop beginnen. Echter zijn er wel een aantal producten die je online niet zomaar mag verkopen, zoals voedingssupplementen, afslankmiddelen, vlees en (vloeistoffen voor) e-sigaretten. Net als in fysieke winkels, moeten deze producten ook via de online verkoop voldoen aan verschillende wetgeving. De NVWA houdt er toezicht op dat de producten die webshops aanbieden, voldoen aan deze wetgeving. 

Om een webshop te beginnen, heb je minimaal €77,- nodig. Ervanuit gaande dat je een eigen webshop bouwt, betaal je in ieder geval: 

  • €51,95 voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel 
  • €25,- per maand voor de hosting van je webshop en je domeinnaam 

Kies je niet voor dropshipping, dan moet je waarschijnlijk ook een bedrag reserveren voor de inkoop van je producten. De exacte kosten hiervan hangen af van de kosten van het product en de hoeveelheid.

Ja, in de meeste gevallen moet je een webshop inschrijven bij de KVK. Als je producten/diensten verkoopt, zelf bepaalt hoe je die verkoopt, en winst maakt, moet je jouw webshop inschrijven.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is niet moeilijk: je vult het online inschrijfformulier in en maakt een afspraak bij een KVK-locatie in jouw regio. Voordat je het online inschrijfformulier invult, moet je een unieke bedrijfsnaam en passende rechtsvorm kiezen.

Ja, ook zonder inschrijving bij de KVK kun je een kleine (onofficiële) webshop beginnen. Je kunt bijvoorbeeld tweedehands spullen verkopen via Vinted, Marktplaats, Facebook Marketplace of de Instagram shop. De winst die dit je oplevert geef je op als ‘overige inkomsten’ bij de Belastingdienst. Zodra je niet meer hobbymatig maar ondernemend verkoopt, moet je je inschrijven bij KVK.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee