Waarom iedere ondernemer een contentstrategie moet hebben (en hoe je die maakt)

Laatste update: 10-02-2023 Leestijd: 7 min Door: Redactie ZZP Servicedesk

Vrouwelijke ondernemer werkt aan haar contentstrategie achter haar laptop

Goede, inspirerende content die écht van betekenis is, is essentieel om klanten aan jou en je bedrijf te binden. 

Laat content bijdragen aan het succes van je bedrijf en ontdek hoe je in 8 stappen een complete contentstrategie maakt.

Waarom iedere ondernemer een contentstrategie moet hebben

De afgelopen jaren is content voor bedrijven steeds belangrijker geworden: waar bedrijven zich vroeger vooral richtten op het verkopen van hun merk of product, blijkt dit tegenwoordig niet (meer) voldoende te zijn om klanten te binden aan een bedrijf. 

Om klanten aan jou en je bedrijf te binden, moét je content plaatsen die van betekenis is. 

In een tijd waarin we worden overspoeld met informatie en waarin werkelijk alles online te vinden is, behaal je met de content zonder strategie nooit de gewenste resultaten. 

Een contentstrategie helpt je namelijk:

  • in te spelen op de informatiebehoeften van je doelgroep
  • jezelf te onderscheiden van je concurrenten
  • altijd de kernwaarden van je bedrijf en contentmarketingdoelstelling(en) voor ogen te houden

Zo maak je een contentstrategie (8 stappen)

  1. Formuleer de kernwaarden van je bedrijf 
  2. Breng de informatiebehoefte van je doelgroep in kaart 
  3. Bepaal de content marketing doelstelling(en) 
  4. Verdiep je in de concurrentie 
  5. Kies de kanalen waarop jij je gaat richten 
  6. Bepaal je tone of voice 
  7. Maak een contentkalender 
  8. Meet en analyseer je succes 

Stap 1: Formuleer de kernwaarden van je bedrijf

Naast dat content van betekenis moet zijn voor klanten, moet het ook altijd blijven aansluiten bij de kernwaarden van je bedrijf. De kernwaarden zijn namelijk de eigenschappen of drijfveren die laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Het is de identiteit van je bedrijf. 

Om er zeker van te zijn dat de content die je maakt óók aansluit bij de identiteit van je bedrijf, moet je weten wat de kernwaarden van je bedrijf zijn. 

Vraag jezelf af waar jouw bedrijf voor staat en wat belangrijk is. Vraag dit ook aan medewerkers, collega’s, partners of je netwerk en formuleer aan de hand van deze antwoorden de belangrijkste kernwaarden. 

Houd altijd de kernwaarden van je bedrijf voor ogen bij het maken van nieuwe content.  

Stap 2: Breng de informatiebehoefte van je doelgroep in kaart

Je kunt heel veel content schrijven die interessant lijkt, maar als je doelgroep hier niet op zoekt en hier geen behoefte aan heeft, zul je niemand bereiken. 

Om van betekenis te kunnen zijn voor je doelgroep, moet je antwoord geven op vragen en oplossingen bieden voor problemen waar je doelgroep behoefte aan heeft. 

Er zijn verschillende manieren om de informatiebehoefte van je doelgroep in kaart te brengen: 

  1. Klantenonderzoek. Stel je klanten een aantal vragen: waar zouden ze meer over willen leren? Welke betrouwbare informatie is lastig te vinden? Welke van je content vonden ze tot nu toe het best en waarom? Let er wel op dat je klanten direct benaderen een potentieel tijdrovende klus is en niet de behoeften weergeeft van de potentiële klanten die je (nog) niet hebt bereikt.
  2. Zoekwoorden onderzoek. Hierbij onderzoek je welke zoekwoorden en vragen je doelgroep invoert via de zoekmachine. Om een keyword onderzoek te doen, kun je een SEO-tool gebruiken zoals Ubersuggest, Keyword Tool of Ahrefs. Je kunt ook 1 woord (bijv. de naam van je product) in de Google zoekbalk intypen en kijken welke woorden Google automatisch aanvult. Je ziet dan de zoekwoorden die mensen gebruiken.
  3. Actieplan. Met het gratis actieplan van ZZP Servicedesk leer jij jouw ideale klant in één week beter begrijpen dan wie dan ook.
Je ideale klant begrijpen

Leer je ideale klant begrijpen

Gratis meedoen

Stap 3: Bepaal de content marketing doelstelling(en)

Uiteraard wil je jouw doelgroep helpen en inspireren met de content die je plaatst, maar uiteindelijk plaats je deze content om er zelf ook iets mee te winnen. 

Met goede content kun je namelijk heel veel bereiken. Zo kun je:

  • je merk- of naamsbekendheid vergroten 
  • de band met je doelgroep versterken
  • (meer) verkopen realiseren 
  • (meer) bezoekers op je website of webshop krijgen 

Bepaal je contentmarketing doelstellingen, haak in op de informatiebehoefte van je doelgroep en maak content die waardevol is voor klanten én voor je bedrijf. 

Doelen stellen
Doelen stellen

Stel inspirerende doelen

Gratis meedoen

Stap 4: Verdiep je in de concurrentie

Weet wat je concurrenten (niet) doen, haak hierop in en doe het zelf beter. 

Typ via de zoekmachine de zoekwoorden in die je bij ‘stap 2’ hebt onderzocht, bezoek de websites van concurrenten die hoog in de zoekresultaten verschijnen, bekijk hoe zij hun doelgroep benaderen en welke informatie ze (niet) delen en zorg dat de content die jij plaatst nóg betekenisvoller, interessanter, completer en onderscheidender is. 

Richt jij je op social media? Bekijk dan de kanalen van concurrenten, zoek uit welke content werkt en welke niet en neem deze informatie mee in je eigen content creatie. 

Stap 5: Kies de kanalen waarop jij je gaat richten

Er zijn ontzettend veel kanalen waar jij content kunt plaatsen. Voorkom dat je de focus verliest en richt je op de belangrijkste kanalen. 

Wil je het aantal bezoekers op je website of webshop toe laten nemen? Zorg er dan voor dat de content op je website of webshop perfect is. Google brengt content van hoge kwaliteit hoger in de zoekresultaten. 

Richt jij je liever op social media? Zorg er dan voor dat je content plaatst op de kanalen waarop je doelgroep ook actief is. 

Benieuwd op welke social media kanalen jouw doelgroep actief is? Ontdek het hier!

Stap 6: Bepaal je tone of voice

De juiste toon helpt je jouw doelgroep te bereiken, aan te spreken en zo je doelstellingen te behalen. 

De tone of voice is de stijl waarin je schrijft. Houd bij je tone of voice rekening met je doelgroep en doelstellingen. Je kunt kiezen voor een vrolijke en grappige toon, een serieuze en zakelijke toon of een informele toon. 

Zorg dat je tone of voice aansluit bij de kernwaarden van je bedrijf. 

Stap 7: Maak een contentkalender

Breng overzicht en structuur aan in je contentstrategie: bundel al je contentplannen voor de komende periode, maak een contentkalender en wees nooit meer inspiratie- en contentloos. 

Het maken van een contentkalender is niet moeilijk en het helpt je veel tijd te besparen. 

Ontdek hier hoe je in slechts 9 stappen een gestructureerde en overzichtelijke contentkalender maakt. 

Stap 8: Meet en analyseer je succes

Meten is weten. Dit geldt zeker voor de content die je plaatst. 

Meet en analyseer alle content die je plaatst en check op deze manier of je de juiste doelgroep bereikt en de gestelde doelstellingen haalt.

Bekijk welke content werkt en welke content niet werkt, check of je op de kanalen waarop je content plaatst je doelgroep bereikt en pas zonodig je contentstrategie hierop aan.

Handige contentstrategie-modellen

Er zijn verschillende contentstrategie-modellen die je kunnen helpen bij het bepalen en vormgeven van je content. 

Het ‘See, Think, Do, Care-model’ van Google 

Met het ‘See, Think, Do, Care-model’ van Google creëer je content op basis van de fase waarin je bezoeker zich bevindt. Ben je nieuw op het internet en maakt iemand voor de eerste keer kennis met jou of je bedrijf? Dan wil je andere content delen dan wanneer je al duizenden trouwe volgers hebt en hen aanmoedigt een aankoop bij je te doen. 

Volgens dit model onderscheid je je content in de volgende fasen: 

See
In deze fase maakt je bezoeker kennis met jou of je bedrijf. Op dit punt wil en verwacht je nog niets. Je laat de bezoeker op een laagdrempelige manier kennismaken met jou of je bedrijf. Je wekt interesse door vernieuwende, unieke en sterke content te plaatsen, zonder hier een directe call to action aan te verbinden.

Mensen bezoeken niet voor niets jouw kanaal, hun nieuwsgierigheid is dus al aangewakkerd. Nu is het de kunst om de interesse vast te houden.

Think
Yes, je hebt de interesse gewekt en je kanaal groeit. Nu is het tijd om wat dieper in te gaan op relevante onderwerpen, zoals je bedrijf, diensten of kwaliteiten. Zorg dat je je doelgroep (op een positieve manier) aan het denken zet. Maak informatieve en overtuigende content en laat zien dat jij kennis van zaken hebt.

Deel de stappen die je zet om tot een bepaald doel te komen (bijvoorbeeld 20 kilo afvallen), deel opvallende resultaten (bijvoorbeeld een bovengemiddelde stijging van het aantal websitebezoekers) of deel je professionele kennis over een specifiek onderwerp. 

Do

Het gaat goed met je kanaal, je hebt een trouwe groep bezoekers en deze groep is bereid om acties te ondernemen die jij hen adviseert. 

Plaats affiliate links, verwijs ze door naar een webshop, website of social media kanaal en deel, bij bijvoorbeeld een dienst, de contactgegevens zodat geïnteresseerden contact op kunnen nemen.

Care
Deze laatste fase is misschien wel de belangrijkste fase: zorg er voor dat je, ook nadat je de mensen hebt geënthousiasmeerd en geactiveerd, interactie houdt met deze groep.

Reageer op ervaringen, feedback en kritiek. Pak je dit goed op? Dan vergroot je het vertrouwen en de kans dat mensen weer bij je terugkomen of iets van je aannemen. 

Het HHH-model 

Het HHH-model helpt je scherp te krijgen welke doelgroep met welke content aandacht verdient. Dit model kun je opdelen in drie onderdelen:

Hygiene content
Hygiene content is content die voor alle bezoekers elke dag en ieder moment relevant is. Bij hygiene content focus je je op de uitleg van een product of dienst en geef je antwoord op alle (mogelijke) vragen. Deze vorm van content is vaak informatief en wordt meestal ondersteund met een foto of video.  

Hub content

Hub content wordt op regelmatige basis geplaatst en is afgestemd op de interesses van je doelgroep. Je kunt hierbij denken aan een terugkerende Instagram-post, maar dan iedere keer in een nieuw jasje (voor foodbloggers is dit bijvoorbeeld fastfood friday of meatless monday). Creativiteit is een belangrijke voorwaarde voor sterke hub content: op welke manier ga je op regelmatige basis je doelgroep verrassen en aanspreken?

Hero content 

Hero content is hét moment dat je kunt uitpakken op je kanaal. Haal alles uit de kast om een groot publiek te bereiken. Het doel van hero content is om jouw naams- of merkbekendheid een enorme boost te geven of een evenement of campagne aan te kondigen. 

Hero content plaats je niet dagelijks of regelmatig. Iemand die dit iedere dag deelt, maakt namelijk naar verloop van tijd geen indruk meer. Om juist interesse te wekken, deel je maar heel af en toe hero content.

Veelgestelde vragen over het maken van een contentstrategie

Een contentstrategie is een strategie waarin je vastlegt op welke manier jij met je content inspeelt op de informatiebehoeften van je doelgroep en tegelijkertijd ook de content marketing doelstellingen van je bedrijf behaalt.

Voorbeelden van content zijn:

  • Blog
  • Social media post
  • Nieuwsbrief
  • Whitepaper
  • E-book/audioboek 
  • Video/vlog 
  • Foto
  • Persbericht
  • Poll
  • Presentatie
  • Podcast
  • Infographic
  • Online cursus
  • Virale content 
  • Quiz
  • Quote 
  • FAQ
  • Templates 
  • Tools
  • Webinars
  • Onderzoek

Het doel van content marketing is om jouw doelgroep aan te spreken, te informeren, te motiveren of te inspireren en zo aan te zetten tot een actie.

Heeft dit artikel je geholpen?

Ja Nee